۰

هشدار بارش بی‌وقفه برف و باران در ۲۰ استان

سامانه بارشی موسوم به غول دریای سرخ عازم ایران است و بر اثر آن برخی استان‌ها شاهد بارندگی تا ۳۰۰ میلی‌متر خواهند بود و در بعضی مناطق بارش‌ها تا ۱۰ روز نیز پیوسته ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۲۷۵۸۰۲
۰۹:۲۲ - ۰۸ دی ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، سامانه بارشی موسوم به غول دریای سرخ عازم ایران است و بر اثر آن برخی استان‌ها شاهد بارندگی تا ۳۰۰ میلی‌متر خواهند بود و در  بعضی مناطق بارش‌ها تا ۱۰ روز نیز پیوسته ادامه خواهد داشت.

خوزستان و سیستان و بلوچستان در جنوب غرب و جنوب شرقی ایران تا استان‌های شمالی، جنوبی، غربی و شرقی ایران با بیدارشدن غول خفته سرخ که از دریای سرخ به آسمان ایران عزیمت می‌کند، غرق آب باران و سپیدی برف می‌شوند.

دریای سرخ خلیجی از اقیانوس هند است که میان شبه‌جزیره عربستان و شمال شرقی قاره آفریقا قرار دارد. حالا غول خفته دریای سرخ بیدار شده و با رسیدن به ایران چتر عظیم سامانه بارشی خود را بر سر ایران می‌گستراند.


همزمان ۲ توده بارشی از رشته کوه اورال در روسیه عازم ایران هستند تا جریان بارشی در شمال کشور را نیز تقویت کنند، اما در نبرد میان جریان‌های بارشی شمال که از روسیه به ایران می‌رسد و غول بیدار شده دریای سرخ که از جنوب به ایران می‌رسد، به جریان سودانی مشهور است، جریان جنوبی پیروزمندانه ایران را در روند بارشی سیراب‌تر می‌کند.

ایران زیر چتر سامانه عظیم بارشی

محمدرضا جاویدی تحلیلگر علوم جوی و کارشناسان هواشناسی در این‌باره می‌گوید: همزمان با تضعیف پدیده لانینو، رطوبت‌رسانی جریان بارشی که از دریای سرخ وارد ایران می‌شود، در بهترین فاز خود برای خاورمیانه و ایران قرار دارد که تأثیر بسیار مثبت بارشی در منطقه و کشور دارد، چون با زوال پدیده لانینو ایران و منطقه به‌تدریج وارد ترسالی می‌شوند.

او می‌گوید: از اواسط هفته آینده به‌خصوص در روز چهارشنبه حجم رطوبت عظیمی از دریای سرخ وارد کشور می‌شود که به غول سرخ شهرت یافته و موج بارشی عظیم و خوبی خصوصا در دوسوم جنوبی کشور یعنی استان‌های واقع در جنوب، جنوب غرب، جنوب شرق و مرکز و حتی شمال شرق کشور ایجاد می‌کند.

این کارشناس با اعلام اینکه ایران با ترکیب ۲توده بارشی واقع در دریای مدیترانه و رطوبت عظیم موجود در غول بیدار شده دریای سرخ در نوار جنوب شرق کشور با بارش‌های سیل‌آسا مواجه می‌شود، افزود: ۱۳دی‌ماه سیستمی قدرتمندتر از تمام جریانات فعلی وارد کشور می‌شود و با فعالیت چشمگیر بارشی ۸۰درصد کشور با بارش باران و ارتفاعات با بارش برف بسیار مواجه می‌شوند.

به‌گفته محمدرضا جاویدی، استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد با بارش شدید باران و برف مواجه می‌شوند. به‌طوری که از همین حالا تا ۲۴دی‌ماه نوار شمالی کشور و دوسوم جنوبی ایران شاهد روزهای طلایی بارش هستند.‌

سیرابی در زاگرس، سیلاب در شرق و جنوب   

جاویدی می‌گوید: نخستین دامنه غول سرخی که از «بحرالاحمر» برخاسته است،همین حالا در کشور فعال است. دومین موج آن روز چهارشنبه به ایران می‌رسد و سومین دامنه بارشی شدید ۲هفته دیگر در کشور فعال می‌شود. از دوم تا ۱۸بهمن‌ماه نیز همین سیستم در کشور خودنمایی می‌کند و هر جریان شدیدتر از جریان قبل موج بارش را تشدید می‌کند. با ورود موج بارشی غول سرخ از اواسط هفته آینده به کشور نوار جنوبی ایران بین ۴ تا ۷روز شاهد بارش مداوم است.

وی ادامه می‌دهد: طی ۱۰روز آینده بارش در نوار جنوبی و زاگرس جنوبی و استان‌های همسایه زاگرس تمامی ندارد. سیستان‌وبلوچستان، شرق هرمزگان،  فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر طی ۱۰روز آینده با بارش‌های سیل‌آسا مواجه خواهند شد. با ورود غول سرخ به کشور، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، سراوان و دشتیاری در استان سیستان و بلوچستان رکورددار بارش خواهند شد و از استان فارس تا سیستان و بلوچستان و بوشهر ۲۵۰میلی‌متر بارندگی رخ می‌دهد.

جاویدی بیان می‌کند: پیک بارش‌ در زاگرس جنوبی است که حجم بارندگی به حدود ۳۰۰میلی‌متر خواهد رسید. در ارتفاعات و برخی مناطق سردسیر کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، استان فارس، غرب اصفهان و غرب کرمان نیز از همین امروز تا ۲۴دی‌ماه بیش از ۲متر برف خواهد نشست. بنابراین تمام کشور با بارش خوب ناشی از بیدارشدن غول سرخ سیراب می‌شود. اما نکته آن است که سهم تهران از توده عظیم بارشی غول سرخ اندک است اما از ۲۰روز آینده حجم بارش‌ها در تهران بسیار چشمگیر خواهد شد.‌

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: