۰

چرا دچار بی انگیزگی می شویم؟/ راهکارهای مقابله با بی انگیزگی

مهم ترین چیز برای انجام شدن یک کار پی بردن به لزوم انجام آن است. برای مثال، درس خواندن ایده خوبی است، اما چرا باید انجام شود؟ تا زمانی که به این نتیجه نرسید که برای رسیدن به هدفتان واقعا به آن نیاز دارید، این کار انجام نخواهد شد.
کد خبر: ۲۷۵۲۶۰
۰۹:۰۸ - ۱۶ آذر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، احساس بی انگیزگی در زندگی مشکلی است که هر کس ممکن است در برهه ای از زندگی خود دچار آن شود. بشر به هدف و تلاش زنده است و احساس نداشتن انگیزه می تواند او را به ورطه نابودی بکشد. از این رو مقابله با این احساس برای سلامت روان و جسم اهمیت دارد.

چرا دچار بی انگیزگی می شویم؟

مهم ترین چیز برای انجام شدن یک کار پی بردن به لزوم انجام آن است. برای مثال، درس خواندن ایده خوبی است، اما چرا باید انجام شود؟ تا زمانی که به این نتیجه نرسید که برای رسیدن به هدفتان واقعا به آن نیاز دارید، این کار انجام نخواهد شد.
بنابراین، هدف و چرایی انجام یک کار باید مشخص شود.
این افراد بی هدف و بی برنامه هستند که دچار بی انگیزگی می شوند.
سالمندان را در نظر بگیرید.
برخی از آنها احساس می کنند برای انجام هر کاری بیش از حد پیر هستند. این بی هدف بودن و بی انگیزگی آنها را هر روز منزوی تر و ناراحت تر می کند.

علل زیر نیز در بی انگیزگی دخیل هستند:

نداشتن اعتماد به نفس
افسردگی و اضطراب
تربیت والدین و تحقیر و سرزنش
تنهایی
شکست های متوالی
سندرم بی انگیزگی


آیا یافتن دلیل و لزوم انجام کار برای انگیزه پیدا کردن کافی است؟

خیر!

یافتن دلیل نیاز به انجام یک کار تنها مانند استارت روشن شدن موتور است. حالا موتور روشن شده است، اما اگر حرکت نکنید، به زودی دوباره از کار می افتد.این اقدام کردن است که انگیزه به سرانجام رساندن کار را با خود در پی دارد.

راهکارهای مقابله با بی انگیزگی

هدف گذاری کنید:

اهدافتان را روی یک برگه بنویسید. برای آن برنامه ریزی کنید و اقدام کنید. از منطقه امن خود خارج شوید. ریسک کنید و به دنبال فرصت های نو باشید. اجازه ندهید چیزهایی مانند سن، افکار اطرافیان و کلیشه های اجتماعی شما را در خانه زندانی کنند.

از گذشته درس بگیرید:

اشتباهات گذشته یکی از عوامل بی انگیزگی هستند. فکر کردن به گذشته برای شما سودی ندارد. شما فقط باید از آن درس بگیرید و به آینده چشم بدوزید.
مهم نیست چه خطایی انجام داده اید. خودتان را ببخشید و سعی در جبران آن داشته باشید. به دنبال راه هایی برای فراموش کردن گذشته باشید. برای این کار می توانید از یک مشاور کمک بگیرید.

موفقیت های گذشته را به یاد بیاورید:
ذهن انسان به طور کلی منفی گراست. بدین معنی که بیشتر خاطرات منفی در آن ثبت می شود و موفقیت ها و خاطرات خوب کمرنگ تر می شوند.
با به یاد آوردن دستاوردها و موفقیت هایتان (هر چند کوچک) می توانید دوباره به استعدادها و توانایی هایتان ایمان بیاورید.

مقایسه ناسالم نکنید:

مقایسه درون زندگی خود با ظاهر زندگی دیگران باعث بی انگیزگی شما می شود. متاسفانه مقایسه در فرهنگ ما رواج زیادی دارد و از همان کودکی والدین بچه را با بقیه بچه ها مقایسه می کنند. فراموش نکنید که شرایط زندگی هر کس متفاوت است. شاید اگر او در شرایط زندگی شما بود، موقعیت بدتری داشت.
به جای مقایسه کردن، روی هدفتان متمرکز شوید و تلاش کنید به آن برسید.

از وقت به صورت بهینه استفاده کنید:

تلف کردن وقت و به تاخیر انداختن کارها باعث می شود که کارهای عقب مانده زیادی برایتان باقی بماند. این باعث می شود که دیگر انگیزه و توان تکمیل اهدافتان را نداشته باشید.
برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و کارهای عقب مانده را به تدریج انجام دهید.شبکه های اجتماعی و تلفن همراه یا هر عامل حواس پرتی دیگری را از دسترس خارج کنید و روی کارتان تمرکز کنید.
هدفتان را به وظایفت کوچک تر تقسیم کنید و آنها را زمان بندی کنید. با دستیابی به هر مرحله، عزم حرکت به مرحله بعد بیشتر و بهتر می شود.

چرا دچار بی انگیزگی می شویم؟/ راهکارهای مقابله با بی انگیزگی



هر هفته پیشرفت خود را ثبت کنید:

مسیر موفقیتتان را ثبت کنید و میزان پیشرفتتان را روی این مسیر مشخص کنید. با مشاهده پیشرفت، انگیزه شما برای ادامه راه بیشتر می شود.
از سوی دیگر، خطاهایی که شما را از مسیر مورد نظر دور می کنند نیز خود را نشان می دهند و می توانید در زمان مناسب دوباره به مسیر اصلی باز گردید.

استراحت کنید و به خودتان پاداش دهید:

همه ما در میانه راه خسته می شویم. اگر از خودتان زیاد کار بکشید، به زودی بی انگیزگی با شدت بیشتری به سراغتان می آید. تفریح و استراحت را فراموش نکنید.
پاداش دادن به خودتان را فراموش نکنید. به خودتان بگویید وقتی X را انجام دادم، می توانم Y را داشته باشم انجام دهم.


سخنرانی و کتاب های الهام بخش بشنوید و بخوانید و با آدم های قوی و مثبت حرف بزنید:

برای حل مشکل بی انگیزگی به منابعی نیاز دارید که موتور حرکت شما را فعال نگه دارند. شنیدن تجربیات دیگران و تشویق ها و انگیزه دهی آنان به شما حس خوبی از امید و نشاط برای کار می دهد.

عوامل بی انگیزگی را حذف کنید:

دلیل خمودگی شما چیست؟ آیا از کسی حرف های ناامیدکننده می شنوید؟ دور و اطرافتان پر از آدم های منفی نگر است؟ آدم بدبینی هستید؟ اعتیاد به مواد مخدر دارید؟ با یافتن دلیل احساس ناامیدی می توانید با آن مقابله کنید.
این عامل را در زندگی خود حذف کنید و زندگیتان را به روند عادی برگردانید.
دوستانی را برای خود برگزینید که به دنبال هدفی در زندگی هستند. وقتی با کسانی ارتباط داشته باشید که نسبت به زندگی و هدف های خود مشتاق هستند، این اشتیاق و علاقه به شما نیز منتقل خواهد شد.

چرا دچار بی انگیزگی می شویم؟/ راهکارهای مقابله با بی انگیزگی



بدنتان را ورزیده نگه دارید:

منظورمان عضله سازی نیست. بلکه نرمش های سبک و فعالیت روتینی مانند پیاده روی نیز باعث می شود افسردگی و خمودگی از شما دور شود و حس شادابی در شما بیدار شود.
اگر دچار بی انگیزگی شدید هستید، نمی توانید فکرتان را متمرکز کنید، هیچ هدفی نمی تواند شما را فعال کند و بیدار شدن و خروج از خانه و ارتباط با دیگران برایتان سخت شده است، با مشاور یا روانشناس صحبت کنید. این حالت ها می تواند نشانه ای از افسردگی باشد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: