۱

مسجد شیعیان حضرت زهرا(س) در فنلاند

مسجد «حضرت زهرا(س)» در شهر هلسینکی فنلاند، از مساجد شیعیان در این کشور است که با حمایت مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افتتاح شده است.
کد خبر: ۲۷۵۲۵۱
۱۵:۳۳ - ۱۵ آذر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، فنلاند، کشوری است که در شمال اروپا واقع شده است و پایتخت آن شهر هلسینکی است.

این کشور ۴/۵ میلیون نفر جمعیت دارد و از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد مرز زمینی دارد. فنلاند از جمله کشورهایی است که مسلمانان آن نسبت به جمعیت کل جمعیت این کشور کم است. با این همه مسلمانان این کشور که بیشتر مهاجر بوده در این کشور صاحب مسجد هستند.

بر اساس گزارش ها،۷۳/۹ درصد از جمعیت کشور فنلاند مسیحی لوتری، ۲۳/۵ درصد بی دین، ۱/۱ درصد مسیحی ارتدوکس و حدود یک درصد مسلمانند. شیعیان کمتر از یک درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و مرکز اسلامی رسالت اهل بیت (ع) در شهر هلسینکی بزرگ ترین مرکز و مجتمع شیعیان است.

اولین گروه مسلمانان در فنلاند مهاجران تاتار بودند که در سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۲۰ به این کشور مهاجرت کردند. در سال‌های بعد با مهاجرت مسلمانان از کشورهای خاورمیانه بر جمعیت مسلمانان افزوده شد. در حال حاضر جمعیت مسلمانان فنلاند در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر برآورد می‌ شود.

در همین راستا، می توان به نخستین مسجد شیعیان فنلاند اشاره کرد که با حمایت مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در سال ۱۳۹۱ هجری شمسی در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) افتتاح شده است.

در مراسم افتتاح این مسجد، شخصیت‌ های فرهنگی و شیعیان فنلاند حضور داشتند.

پیش از این، کشور فنلاند تنها یک مسجد رسمی داشت و رسانه‌های این کشور از کمبود فضای اقامه نماز همزمان با افزایش جمعیت مسلمانان خبر داده بودند.

گروهی از فعالان شیعه نیز با خرید یک کلیسا و تبدیل آن به مرکز اسلامی، اقدام به برپایی دعای کمیل در شب‌های جمعه و جلسات تفسیر قرآن و مباحث عقیدتی و اخلاقی در ماه مبارک رمضان می کردند.

همچنین مرکز اسلامی رسالت اهل بیت (ع) از جمله مراکز شیعیان در این کشور است که ریاست آن را خانم پائولا محمدپور برعهده دارد. این مرکز متولی افتتاح مسجد حضرت زهرا(س) در شهر هلسینکی بوده است.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
رخیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
سلام این عکس مسجدشیعیان مدینه منوره هست. وروحانی هم شیخ کاظم العمری میباشد.