۰

تعطیل کردن مدارس اسلامی در سوئد

در اوایل سال جاری میلادی، لنا اکسلسون کلبلوم، وزیر سابق آموزش و پرورش سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت او لایحه‌ای را با هدف ممنوعیت تأسیس مدارس دینی مستقل ارائه کرده است.
کد خبر: ۲۷۴۹۷۰
۱۵:۱۵ - ۰۵ آذر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، اگرچه تعداد زیادی از مؤسسات آکادمیک اسلامی در میان بهترین مدارس سوئد قرار دارند، دولت استکهلم همچنان مدارس اسلامی بیشتری را تعطیل می‌کند.

در اوایل سال جاری میلادی، لنا اکسلسون کلبلوم، وزیر سابق آموزش و پرورش سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت او لایحه‌ای را با هدف ممنوعیت تأسیس مدارس دینی مستقل ارائه کرده است.

این لایحه اساساً از گسترش مدارس دینی مستقل با افزایش تعداد دانش‌آموزان یا افتتاح شعبه‌های جدید از سال ۲۰۲۴ جلوگیری می‌کند.

تاکنون لایحه مذکور تنها مدارس اسلامی را هدف قرار داده است که خشم سازمان‌های اسلامی، محققان و مدارس را برانگیخته است، آنها تأکید می‌کنند تصمیم برای تعطیلی مدارس اسلامی به دلیل نتایج ضعیف تحصیلی یا سایر نقص‌های آموزشی این مدارس گرفته نشده، بلکه بر اساس انگیزه‌های سیاسی خصمانه با اسلام بوده است.

محمد امین خراکی، مدیر مدرسه اسلامی مستقل فرامشتایگ اسکولان در حومه راگسود در پایتخت سوئد، گفت: حدود ۲۰ مدرسه که خود را اسلامی یا متعلق به مسلمانان می‌دانند، تعطیل شده‌اند. خراکی در گفت‌وگو با آناتولی افزود که سه مدرسه همچنان در انتظار نتیجه شکایت علیه تصمیم تعطیلی هستند.

در ماه مه گذشته، بازرسی آموزش و پرورش سوئد اعلام کرد که مدرسه Framstegskolan را تعطیل می‌کنند؛ اما مدرسه در اعتراض به این تصمیم پیروز شد و دادگاه اداری سوئد اعلام کرد تصمیم تعطیلی مدرسه دیگر معتبر نیست و از همین رو مدرسه منتظر حکم نهایی در این زمینه است.

تصمیم اداره بازرسی آموزش و پرورش سوئد برای تعطیلی مدرسه مذکور اساس گزارشی بود که توسط سرویس امنیت داخلی سوئد (SAPO) صادر شد که حاوی ادعاهایی مربوط به وابستگی مدرسه به جماعت اخوان‌المسلمین بود.

از امین بولیارویچ، مدرس و دانشیار جامعه‌شناسی ادیان در دانشگاه اوپسالا، گفت: اگر پیشینه تحقیقی که در آن مطالعه و تحقیق درباره اخوان‌المسلمین داشتم، نداشتم، از همه رهبران مسلمان در سوئد، می‌ترسیدم.

پولیارویچ افزود: این نشان می‌دهد که ما در سوئد یک محیط اجتماعی داریم که در آن مسلمانان به عنوان مظنون معرفی می‌شوند و این شرم‌آور است که سرویس امنیت داخلی از بین همه نهادهای قدرت در سوئد در این چاه بیفتد.

اتهام به افراط‌گرایی

مهد کودک و پیش‌دبستانی Saimagaarden در منطقه آکالا استکهلم که توسط مدرسه Framsteg Skolan نیز اداره می‌شود، در آگوست گذشته با تهدید تعطیلی مواجه شد، اما دادگاه تصمیم مقامات برای تعطیلی آن را لغو کرد و مهد کودک تا زمان صدور حکم نهایی در این پرونده باز خواهد ماند.

نهاد امنیت داخلی سوئد در خصوص این مهد کودک هم مدعی است که کودکان آنجا در معرض خطر گرایش به افراط‌گرایی هستند.

محمد امین خراکی می‌گوید این در حالی است که نهادهای امنیتی نمی‌توانند هیچ اتهام مشخصی به معلمان و کادر مدرسه در خصوص افراط‌گرایی وارد کنند.

خصومت با مسلمانان

سعید بوسولادزیچ، یکی از اعضای هیئت مدیره حزب Nyans و یکی از مقامات ارشد در ناحیه جنوبی اسکاین سوئد، گفت که تعطیلی مدارس به مسائل آموزشی مرتبط نیست، بلکه به دلیل فضای سیاسی ضد مسلمانان در این کشور است.

بوسولادزیچ توضیح داد که احزاب راست که در حال حاضر در قدرت هستند آشکارا گفته‌اند که هیچ چیزی در محکوم کردن مدارس مسیحی یا یهودی یا غیر آن ندارند.

وی افزود: سیاستمدارانی که اسلام‌هراسی را عادی و زندگی را برای اقلیت‌ها سخت‌تر می‌کنند، تنها به بهانه توقف افراط‌گرایی در مورد مشکلات مدارس اسلامی حرف می‌زنند.

این مقام محلی سوئد توضیح داد که سوسیال دموکرات‌ها (حزب حاکم سابق) کسانی بودند که این موضوع تعطیل کردن مدارس اسلامی را رهبری کردند، زیرا آنها مخالف همه مدارس خصوصی بودند و استدلال می‌کردند که دولت باید همه مؤسسات آموزشی را اداره کند، اما در واقع فقط مدارس اسلامی را هدف گرفتند.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: