۰

افزایش نگرانی های مسلمانان انگلیس از تبعیض در دوران نخست وزیر هندو مذهب

ریشی سوناک که به مذهب هندوی خود می بالد و به «باگاواد گیتا» به عنوان یکی از متون اساسی هندوها در پارلمان سوگند خورده، ۲۴ اکتبر گذشته در پی استعفای لیز تراس، رهبر جدید حزب محافظه کار حاکم و نخست وزیر شد.
کد خبر: ۲۷۴۹۳۳
۱۱:۳۸ - ۰۳ آذر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، آناتولی نوشت: نگرانی ها از اینکه مسلمانان انگلیس در دوران نخست وزیری ریشی سوناک بیشتر در معرض تبعیض قرار بگیرند، افزایش یافته است این در حالی است که سوناک نخستین کسی است که از یک اقلیت قومی به این پست می رسد.

ریشی سوناک که به مذهب هندوی خود می بالد و به «باگاواد گیتا» به عنوان یکی از متون اساسی هندوها در پارلمان سوگند خورده، ۲۴ اکتبر گذشته در پی استعفای لیز تراس، رهبر جدید حزب محافظه کار حاکم و نخست وزیر شد.

مخالفان و افکار عمومی انگلیس از سوناک به دلیل گفتمان تبعیض آمیز علیه مسلمانان و مهاجران غیر قانونی و همینطور «ربط دادن اسلام و تروریسم»، انتقادهای تندی کرده اند.

افکار عمومی انگلیس در حال حاضر نگران اقداماتی است که سوناک در قبال مهاجران و پناهجویان انجام خواهد داد بویژه که او قبل از تصدی این پست «طرح اعزام مهاجران و پناهجویان به رواندا» را جزو برنامه های خود قرار داده است.

با رجوع به پیشینه آرای ریشی سوناک درباره قوانین مهاجرت و پناهجویان می بینیم که او همواره حامی قوانین کاهش تعداد پناهجویان بوده و در برابر موضوع پذیرش پناهجویان نیز به شدت سختگیر بوده است.

سوناک هیچ موضعی در مخالفت با قوانین بحث برانگیز مرتبط با مهاجرت نظیر قانون تابعیت و مرزها – که زمینه سلب تابعیت هر فردی را حتی بدون اطلاع از این موضوع فراهم می کند- و یا طرح اعزام مهاجران به رواندا اتخاذ نکرده است.

آوریل گذشته، انگلیس و رواندا توافقنامه ای به ارزش۱۲۰ میلیون پوند به منظور فرستادن مهاجران بویژه مردان بدون همراه به این کشور آفریقایی امضا کردند جایی که در خواست پناهندگی آنها بررسی خواهد شد اما هنوز این طرح در انتظار تصمیم دادگاه عالی انگلیس است.

سیاست های مهاجرت و پناهندگی

«محمد جاغری بیلیر» استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه لیدز بر این باور است که دولت های انگلیس از زمان خروج این کشور از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰، جستجوی راه هایی برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی را آغاز کردند.

یلیر با تاکید بر اینکه انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا عمدا در پروتکل مهاجرت تبعیض قائل شد، در ادامه گفت: «در رویکرد دولت سوناک در قبال مهاجرت غیرقانونی، پناهجویان طبقه بندی می شوند و بین افرادی که به خاطر فرار از نقض حقوق بشر آمده اند و کسانی که به دلایل صرفا اقتصادی آمده اند، تمایز قائل می شود و قانونی بودن پناهنگی افرادی که با قایق از طریق فرانسه وارد انگلیس می شوند، زیر سوال می رود».

سوناک زمانی که در دوران نخست وزیری بوریس جانسون، وزیر خزانه داری انگلیس بود، بودجه زیادی را به همه تلاش ها برای جلوگیری از ورود پناهجویان از طریق کانال دریایی اختصاص داد.

براساس توافق امضا شده با رواندا، درخواست های پناهجویان به دقت مورد بررسی قرار می گیرد و نظارت شدیدی در قبال آنها اعمال خواهد شد.

بیلیر اظهار داشت: وقتی به اظهارات مرتبط با نحوه اجرای توافق با رواندا نگاه می کنیم، می بینیم که درخواست های مهاجران مرد و زن بویژه درخواست های پناهندگی مردان بین ۲۰ تا ۴۰ سال، یک به یک مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: خانم «سویلا براورمن» وزیر کشور انگلیس در دوران لیز تراس که یک هندی الاصل است، مهاجرت غیرقانونی را تهاجم خوانده است که نشان دهنده سیاست های دولت در قبال مهاجرت و مهاجران خواهد بود.

سوناک، خانم براورمن را یک هفته پس از استعفا از دولت لیز تراس بار دیگر به عنوان وزیر کشور منصوب کرد. براورمن علی رغم اینکه والدینش مهاجر بوده اند، به دشمنی با مهاجران و سختگیری در پرونده مهاجرت معروف است.

اوایل اکتبر گذشته، براورمن اظهار داشت که رویایش دیدن تصویری از پروازی است که پناهجویان را از انگلیس به رواندا حمل می کند و متعهد شد که برای تحقق این رویا مبارزه خواهد کرد.

دشمنی با اسلام

استاد دانشگاه لیدز می گوید: سوناک، مفهوم افراط گرایی را در یک طرف در کنار اسلام قرار داده و قبل از تصدی نخست وزیری، عبارات هایی را در مخالفت با دین اسلام مطرح کرد که موجی از عصبانیت را علیه او به همراه داشت.

وی با اشاره به اینکه ریشی سوناک در ارتباط با تبعیض، جامعه مسلمان را به خاطر لغزش هایش قبل از نخست وزیری عصبانی کرد، اظهار داشت: «سوناک زمانی که کارزار خود برای نخست وزیری را آغاز کرد، از عبارت هایی نظیر «افراط گرایی اسلامی» و «برابری اسلام با تروریسم» استفاده کرد.
گزارش ها از تبعیض بیشتر علیه مسلمانان انگلیس

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سوناک «به خاطر نادیده گرفتن خواسته های نمایندگان مسلمان مبنی بر اتخاذ موضعی آشکار علیه اسلام هراسی مورد انتقاد قرار گرفته است»، تصریح کرد: تبعیض و انزجار از بیگانگان از زمان تصدی نخست وزیری توسط سوناک افزایش یافت و «به احتمال زیاد مسلمانان در دوران سوناک با تبعیض بیشتری مواجه خواهند شد».

وی به وجود پیش داوری هایی در میان مردم انگلیس نسبت به مهاجران و پناهجویان مسلمان اشاره کرد و ابراز داشت: یک نظرسنجی مواضع متفاوت انگلیسی ها نسبت به مهاجران لهستانی در مقایسه با همتایان نیجریه ایشان و میزان قدرت پیش داوری های رای دهندگان محافظه کار در قبال مسلمانان و تروریسم را نشان داده است».

بیلیر با بیان اینکه این امکان وجود دارد که تصمیمات آینده سوناک برای حفظ حمایت رای دهندگان در قبال مسلمانان به شدت تبعیض آمیز و خصمانه باشد، بیان کرد: برنامه ضد افراط گرایی انگلیس تحت عنوان «مانع شو» موجب «تبعیض خطرناک» علیه مسلمانان می شود و قانون مبارزه با افراط گرایی به شکار مسلمانان تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: این برنامه حتی در مدارس اجرا می شود بنابراین اگر به دانش آموز یا خانواده اش مشکوک هستید، می توانید در حضور پلیس از او بازجویی کرده و به اداره اطلاعات معرفی اش کنید. این امر باعث نارضایتی شدید مسلمانان انگلیس شده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: