۰

مناسب­ ترین سن فرزندان برای جدایی پدر و مادر چه سنی است؟

طلاق، اتفاقی بسیار ناگوار برای هر یک از زوجین و علی الخصوص کودکان می­باشد. حادثه ­ای که می­تواند سراسر زندگی کودک طلاق را تحت تاثیر قرار داده و بر سرنوشت و آینده آن اثرات منفی بگذارد. متاسفانه با افزایش چشمگیر این مسئله در جامعه امروزی، والدین باید اطلاعات خود را در زمینه تاثیر طلاق بر کودکان بالا برده و تا حد ممکن از آثار سوء آن بر فرزندان خود جلوگیری نمایند.
کد خبر: ۲۷۳۵۶۳
۱۴:۵۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، طلاق، اتفاقی بسیار ناگوار برای هر یک از زوجین و علی الخصوص کودکان می­باشد. حادثه ­ای که می­تواند سراسر زندگی کودک طلاق را تحت تاثیر قرار داده و بر سرنوشت و آینده آن اثرات منفی بگذارد. متاسفانه با افزایش چشمگیر این مسئله در جامعه امروزی، والدین باید اطلاعات خود را در زمینه تاثیر طلاق بر کودکان بالا برده و تا حد ممکن از آثار سوء آن بر فرزندان خود جلوگیری نمایند.

ناراحتی و عواقب روحی و روانی این اتفاق هرگز قابل انکار نیست اما جدایی والدین در بهترین سن کودک می­تواند از وقایع پس از آن بکاهد. آنچه که از نظر همه روانشناسان و مشاوران خانواده مسلم است، بدترین سن بچه ها برای طلاق اساسا هرسنی قبل از بزرگسالی می­باشد. اگر متاسفانه شما هم درگیر این مسئله غم ­انگیز شده­اید، بخاطر سلامت روحی فرزندان خود تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مناسب­ ترین سن کودکان برای جدایی پدر و مادر در چه بازه­ای می­ باشد؟

طلاق در هر سن و هر زمانی که باشد، باز هم برای فرزندان بسیار ناراحت ­کننده و مخرب است. حتی اگر در بره ه­ای از زمان آنان از این اتفاق احساس خشنودی کنند. جدایی پدر و مادر و دور بودن بچه ­ها از یکی از آنان می­تواند خلاء­ای در زندگی­شان ایجاد کند که هرگز قابل جبران نباشد. اما بروز این مشکلات در زندگی فرزندان بر اساس سن متغیر می­باشد هر چند که هرگز به صفر نمی­رسد. در برخی از گروه­ های سنی این تاثیرات کمتر و گاهی بسیار بیشتر است اما به طور دقیق نمی­توان سن مناسب طلاق برای کودکان را بیان کرد. در ادامه بدترین سن بچه ها برای طلاق، بهترین سن و حساس­ترین سن ذکر شده­است.

پیش از 3 سالگی، بهترین سن کودک برای طلاق

طی مطالعات روانشناسان، سن پیش از سه سالگی و به ویژه دوران نوزادی فرزند خانواده، بهترین سن کودک برای طلاق می باشد. از آنجا که بچه ­ها در این سن درک صحیحی از روابط و سطح احساسات ندارند، جدایی پدر و مادر می­تواند کمترین عواقب را برای آن­ها به دنبال داشته ­باشد. البته یک باور غلط وجود دارد که می­گویند حافظه از 3 سالگی شروع می­شود و کودکان زیر سه سال چیزی را به خاطر نمی­آورند. این کاملا غلط است. بنابراین سعی کنید جلوی فرزندان خود حتی کودکان دو ساله نیز دعوا نکنید. چرا که شاید آن­ها مفهومی از دعوا و جدال والدین را درک نکنند اما این خاطره در حافظه آن­ها ثبت می­شود و چندین سال بعد مسئله را به یاد خواهند آورد.

جدایی پدر و مادر و دور شدن یکی از آن­ها از کودک می­تواند مشکلاتی چون بی­قراری، لکنت زبان، شب ادراری، ترس و ... را برای او به وجود آورد. بنابراین سعی کنید در صورت بروز این اتفاق، یک زندگی آرام با شرایط ثابت و نیز محیطی محبت آمیز و ایمن را برای آن­ها فراهم کنید تا بچه ­ها بتوانند به زندگی جدید عادت کرده و خود را با آن وفق دهند.

سن 3 تا 5 سالگی کودکان برای طلاق

در این دوره، کودک به رشد بیشتری رسیده و درک بهتری از دعوا دارد. آن­ها در این زمان شدیدا به امنیت و حضور والدین در کنار خود متکی هستند بنابراین درگیری و نزاع بین پدر و مادر به شدت می­تواند روی آن­ها تاثیر منفی بگذارد. این ممکن است دنیای کودکان را بسیار ترسناک کرده و موجب پرخاشگری و اضطراب آن­ها شود. همچنین در انتهای این دوره ممکن است کودک فکر کند که دلیل این درگیری­ها، حضور او در خانه می­باشد. بنابراین سعی کنید در این سنین از زندگی کودک خود از دعوا و فریاد کشیدن جلوی آن­ها به شدت پرهیز کرده و بحث­های خود را در حضور آنان انجام ندهید. اگرچه تنش­ های والدین در این زمان میتواند خاطرات ناراحت کننده و ماندگاری برای کودک به جا بگذارد اما در صورت برقراری یک زندگی آرام و صمیمی، کودک می­تواند دوباره به حالت قبلی خود بازگشته و همچنان احساس امنیت کند.


6 تا 12 سالگی، بدترین سن بچه ها برای طلاق

مسلما سخت­ترین و بدترین سن طلاق برای کودکان در بازه شش تا دوازده سالگی می­باشد. دلیل این اتفاق را هم می­توان افزایش سطح درک و احساسات بچه دانست. به طوری که روانشناسان معتقدند که احتمال آسیب­ های عاطفی در حدود سن 11 سالگی به اوج خود می­رسند. فرزند شما در این دوره خاطرات یک زندگی خوب و متحد گذشته را به یاد می­آورد. همچنین به حدی از بلوغ فکری رسیده ­است که احساسات پیچیده­تر و مقصر بودن افراد را نه به طور کامل اما تا حدودی درک کند.

فرزندان در این سن وابستگی عمیقی به والدین خود دارند و در عین حال فاقد استقلال هستند بنابراین از هم گسیختگی خانواده می­تواند به فروپاشی درونی آن­ها منجر شود. همچنین می­تواند بر سلامت عاطفی کودک تاثیرات منفی شدیدی اعم از افسردگی، خشونت، گوشه ­گیری، اضطراب و... داشته و یا در روابط او با دوستان و همکلاسی ­هایش اختلال به وجود آورد.

بچه­ها در این برهه از زندگی خود به حضور فعالانه و مهربانانه پدر و مادر خود به صورت همزمان نیاز دارند. از طرفی طلاق به خودی خود بدترین اتفاق نیست. بدترین و سخت­ترین بخش، درگیری والدین است. بنابراین در این شرایط طلاق می­تواند مفید می­باشد. اگرچه آثار این اتفاق تا پایان عمر بر زندگی فرزندان طلاق مشهود است اما گاهی جدایی پدر و مادر می­تواند خط پایانی برای دعوا و جر و بحث­های همیشگی بوده و آرامش را به زندگی کودک باز گرداند.

12 تا 18 سالگی، دوران نوجوانی و حساس ­ترین سن برای طلاق

فرزندان در سن نوجوانی به بلوغ می­رسند. درک آن­ها از مسائل در این سن بسیار بیشتر می­شود. آنان در این بازه سنی برخلاف دوران کودکی نه تنها خود را مقصر طلاق نمی­دانند بلکه دلیل اصلی آ­ن را عدم احساسات والدین دانسته و عشق و علاقه ­آنان را زیر سوال می­برند. اغلب نوجوانان در این دوران به استقلال هر چه بیشتر خود تمایل پیدا کرده و گاها دوست دارند بدون والدین خود زندگی کنند. نوجوانان معمولا خود محور هستند و زندگی با دوستان و سپری کردن اوقات فراغت در خارج از خانه را ترجیح می­دهند بنابراین محیطی متشنج و ناآرام در منزل می­تواند این حس آنان را هرچه بیشتر ترغیب نماید. حتی در برخی موارد نوجوانان، طلاق والدین را راه ­حل نهایی و یا راه نجاتی برای آزادی و استقلال بیشتر خود می­دانند.

بچه ­ها در این سن با موضوع جدایی بهتر کنار آمده و مخالف کمتری از خود نشان می­دهند اما صحبت منطقی با آن­ها می­تواند کمک بزرگی کرده و آنان را با واقعیت ­های زندگی، بهتر روبرو کند. فرزندان در این دوره هنوز بچه هستند و به رشد کامل عقلی نرسیده ­اند بنابراین ممکن است طلاق را اتفاقی با تاثیر کوچک بر روی وضعیت اجتماعی خود بدانند. در صورت موافقت آن­ها انجام جلسات مشاوره می­تواند شرایط را برایشان بهتر کند.


18 سالگی به بالا، فرزندان بالغ والدین مطلقه

وقتی صحبت از بدترین سن بچه ها برای طلاق به میان می­آید، عده­ای فرزندان بزرگسال را در نظر نمی­گیرند. با این حال بهترین و بدترین سن بچه ها برای طلاق وجود دارد اما هرگز این اتفاق برای آنان بدون تاثیر نمی­باشد حتی اگر آن فرزند مستقل شده باشد و دیگر در خانه والدین خود زندگی نکند. البته طبق آمار، طلاق در زمان بزرگسالی فرزندان کمتر رخ می­دهد اما در صورت وقوع می­تواند اثرات منفی بسیاری به دنبال داشته­باشد. به عنوان مثال فرزندان در این دوره بالغ هستند و می­خواهند علت دقیق این جدایی را بدانند.

از طرفی والدین دوست دارند با فرزندان خود درد و دل کرده و با آن­ها هم صحبت شوند. این موضوع اختلافات را بیشتر می­کند زیرا فرزندان وادار به انتخاب شده و ممکن است از یکی از والدین خود کینه به دل بگیرند. حتی در صورت وجود چند فرزند، دیده شده که هر کدام از بچه­ ها از پدر یا مادر طرفداری کرده­اند که این می­تواند روابط فرزندان با یکدیگر را نیز دچار مشکل کند. همچنین درخواست کمک ­های مالی و یا نقل مکان با فرزندان از دیگر چالش ­هایی هستند که زندگی فرزندان بالغ والدین مطلقه را تحت تاثیر قرار می­دهند.

فرزندان بزرگسال پس از طلاق والدین ممکن است در اعتماد کردن به افراد دچار مشکل شده، کینه توز شوند، در زندگی خود احساس خیانت کنند و نیز پرخاشگر و عصبی شوند. بنابراین دوران بزرگسالی نه تنها بهترین سن بچه ها برای طلاق نیست، بلکه می­تواند زندگی شخصی آنان را نیز به چالش بکشد.


سخن پایانی درباره بدترین سن بچه ها برای طلاق

طلاق در هر سنی برای فرزندان بسیار سخت است و می­تواند تاثیرات مخربی بر روی زندگی آن­ها بگذارد. فراموش نکنید که فرزندان در هر دوره­ای از زندگی خود که باشند، باز هم به مراقبت و حمایت والدین نیاز دارند. از طرفی همانقدر که جدایی برای آن­ها یک کابوس بزرگ به حساب می­آید، آشفتگی و محیط ناآرام منزل، می­تواند به دوری آنان از خانه و خانواده منجر شده و عواقب جبران ناپذیری برایشان به دنبال داشته ­باشد.

پس هرگاه که فکر طلاق به ذهن­تان خطور کرد، از خود بپرسید که آیا محیط خانه برای من و بچه­ هایم سالم است؟ آیا امکان آشتی وجود دارد؟ اگر پاسخ به این سوالات «نه» است، به یاد داشته ­باشید که بچه‌ها انعطاف‌پذیر هستند و گاهی اوقات بهترین راه‌حل جداییست هرچند که بسیار غم­ انگیز و ناراحت­ کننده باشد. اما توجه کنید که این وظیفه شماست که در بدترین سن بچه ها برای طلاق اقدام به انجام این کار نکنید.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: