۰

طرز تهیه آشک غذای افغانستانی

افغانستان غداهای محلی زیادی دارد از جمله آشک،قابلی،منتو و … از همه مهمتر آشک یک غذای مقوی و رژیمی محسوب می شود.و مواد اصلی آن سبزی تره و لوبیا یا بسته به ذائقه از لپه هم استفاده می کنند.
کد خبر: ۲۷۳۵۳۵
۱۴:۰۱ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱

 «شیعه نیوز»: آشک یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذی است که واقعا در نوع خود بی نظیر است.در ادامه طرز تهیه آن را به طور کامل بیان می کنیموحتما این غذا را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

افغانستان غداهای محلی زیادی دارد از جمله آشک،قابلی،منتو و … از همه مهمتر آشک یک غذای مقوی و رژیمی محسوب می شود.و مواد اصلی آن سبزی تره و لوبیا یا بسته به ذائقه از لپه هم استفاده می کنند.

مواد لازم جهت تهیه سس آشک :

ماست‏: ۲ پیمانه

سیر: ۴ حبه

لپه‎ یا لوبیا: ۱ استکان

پیاز متوسط: ۱ عدد

گوشت چرخ کرده:۳۰۰ گرم

نمک و فلفل و زرد چوبه و ادویه و روغن: به مقدار لازم

 

مواد لازم جهت تهیه خمیر آشک

آرد: ۵۰۰ گرم

آب: به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم

 

مواد لازم داخل خمیر آشک

تره: ۴۰۰ گرم

نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه سس آشک افغانی

1. اگر آشک را با لوبیا درست می کنید حتما از شب قبل خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود .اگر با لپه درست می کنید حدود 1 ساعتی خیس کنید.

2. بعد از این مرحله لوبیا و یا لپه را آب کشی کرده و بعد در ظرفی ریخته و مقداری آب در آن ریخته و روی شعله قرار می دهید تا بپزد.

3. پیاز ها را خرد کنید و بعد با روغن در ظرفی تفت دهید و بعد گوشت را به آن اضافه کنید سپس تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و بعد به مقدار لازم نمک، فلفل، و زردچوبه را به آن اضافه کنید خوب همه ی مواد را مخطوط کنید تا همه با هم تفت داده شود و مقداری آب بریزید تا بپزد.

4. زمانی که لوبیا یا لپه پخته شد آب آن را گرفته و بعد آن را به گوشت اضافه کنید .بعد زمان بدهید تا سس ما آماده شود.اگر آب آن کم بود کمی آب جوش اضافه کنید تا خوب بپزد.

5. بعد سیر را پوست بگیرید و بعد آن را له کنید و با ماست مخلوط کنید.حالا بریم سراغ خمیر آشک.

طرز تهیه آشک غذای افغانستانی

طرز تهیه خمیر آشک:

1. ابتدا ظرف مناسبی تهیه کنید و بعد آرد را در آن بریزید و بعد کمی نمک به آن اضافه کنید و مقداری آب ،

2. سپس آن را هم بزنید تا حالت خمیر به خود بگیرد .

3. در حینی که آب میریزید حسابی ورز دهید تا آب آن زیاد نشود زیرا آب زیاد خمیر را شل می کند.

4. بعد خمیر که آماده شد کنار بگذارید تا کمی استراحت کند .

5. بعد از استراحت در سطح صافی قرار دهید و با وردنه آن را صاف کنید طوری که ضخامتش نه زیاد باشد نه کم.اگر ضخامت زیاد باشد در زمان سرو کردن حالت خمیر به خود میگیرد و اگر خمیر خیلی نازک باشد در زمان پخت مواد از داخل آن بیرون میریزد.

6. بعد از صاف کردن با قالب های گرد آن را به صورت یک دایره ای به اندازه کف دست در بیاورید . حالا میریم سراغ مواد داخل آشک.


طرز تهیه مواد داخل خمیر آشک:

تره را تمیز کنید و بعد آن را ریز خورد کنید و بعد آن را بشورید و سپس بگذارید تا آب اضافی آن برود و بعد به آن نمک اضافه کنید.


طرز تهیه آشک غذای افغانی

1. در این مرحله همه مواد را آماده کردید و حالا نوبت مرحله آخر است در این مرحله ابتدا در قابلمه ای آب بریزید و روی شعله قرار دهید تا آب به جوش بیاید ،

 

2. در حینی که آب به جوش می آید شما باید داخل خمیر هایی که صاف کردید و به صورت حلال یا دایره ای در آوردید را از مواد تره پر کنید و لبه های خمیر را آب بزنید تا به هم بچسبد.

 

3. همین کارا تکرار کنید تا تمام تره ها داخل خمیر گذاشته شود. بعد خمیر ها را تک تک داخل آب جوش بگذارید تا پخته شود. زمانی که پخت در بشقاب و یا دیس می کشیم.

طرز تهیه آشک غذای افغانستانی

 

نکته :سعی کنید تعداد خمیر هایی که داخل آب جوش میریزید زیاد نباشد زیرا این کار باعث می شود خمیر ها درست پخته نشود و ممکن است له شود ، پس با تعداد کم کم خمیر ها را بپزید. البته باز بستگی به حجم و بزرگی قابلمه دارد .

 

روش سرو کردن آشک:

زمانی که تمام آشک ها پخته شد آن را در دیس یا بشقای بریزید و بعد کمی از سس که درست کرده ایم میریزیم و بعد اطراف آن ماست و سیر را اضافه می کنیم . سپس نوش جان می کنیم.

 

نکته : می توانید روی آشک های خود در موقع سرو کردن از پودر آویشن و همچنین نعنای آسیاب شده استفاده کنید.

نکته : این غذا را می توانید بدون گوشت هم تهیه کنید فقط با لپه یا لوبیا سرو کنید. یا می توانید فقط از پیاز و گوجه رنده شده برای سس آشک استفاده کنید.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.حتما این غذا را در منزل تهیه کنید بسیار خوشمزه و مقوی است .با ما همراه باشید با بهترین غذاهای دنیا.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: