۰

رشد اسلام‌هراسی همزمان با انتخابات در برزیل

یکی از مسائلی که در انتخابات امسال ریاست جمهوری برزیل ممکن است مورد توجه قرار گیرد نوع نگاه بولسانرو به مسلمانان و مسائل آنها است. با وجود اینکه حضور اسلام در آمریکای جنوبی و برزیل از سابقه‌ای چند ۱۰ ساله برخوردار است اما در دوران حکومت بولسانرو مسلمانان برزیل گاهی مورد حملات و اظهارات اسلام‌هراسانه قرار گرفته و به نظر می‌رسد که اسلام‌هراسی در برزیل هم در حال باز کردن راه خود در جامعه این کشور است.
کد خبر: ۲۷۲۴۷۴
۱۵:۳۸ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی در بزرگترین کشور آمریکای جنوبی، برزیل، از چندی پیش آغاز شده و به نظر می‌رسد که رئیس جمهور راستگرای کنونی این کشور یعنی ژایر بولسانرو کار سختی برای انتخاب مجدد دارد.

رویترز گزارش داده که نظرسنجی اخیر از رأی‌دهندگان نشان داد که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا همچنان نامزد پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری برزیل در ماه اکتبر است، اگرچه به نظر می‌رسد که حمایت از رئیس جمهور فعلی، ژایر بولسونارو در حال افزایش است.

لولا در آخرین نظرسنجی انجام شده توسط Datafolha، چهل و هفت درصد از آرای رأی‌دهندگان را در مقابل ۳۲ درصد بولسونارو از آن خود کرد.

این نظرسنجی نشان داد در دور دوم احتمالی بین دو نامزد، لولا با ۵۴ درصد آراء در مقابل ۳۷ درصد آرا بولسونارو به قدرت بازمی‌گردد.

انتخابات ریاست جمهوری برزیل قرار است روز ۲ اکتبر (۱۰ مهرماه) برگزار شود.

انتخابات برزیل و اقلیت مسلمان

یکی از مسائلی که در انتخابات امسال ریاست جمهوری برزیل ممکن است مورد توجه قرار گیرد نوع نگاه بولسانرو به مسلمانان و مسائل آنها است. با وجود اینکه حضور اسلام در آمریکای جنوبی و برزیل از سابقه‌ای چند ۱۰ ساله برخوردار است اما در دوران حکومت بولسانرو مسلمانان برزیل گاهی مورد حملات و اظهارات اسلام‌هراسانه قرار گرفته و به نظر می‌رسد که اسلام‌هراسی در برزیل هم در حال باز کردن راه خود در جامعه این کشور است.

بولسانرو و رشد اسلام‌هراسی در برزیل

Brasil Wire در گزارشی که در مورد اسلام‌هراسی در برزیل منتشر کرده است با اشاره به چندفرهنگی بودن جامعه این کشور می‌نویسد: برزیل میزبان چندین فرهنگ و ادیان متعدد مانند اسلام است که طبق سرشماری جمعیتی مؤسسه جغرافیا و آمار برزیل(IBGE) که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، ۳۵۰۰۰ نفر از آن پیروی می‌کنند، اما انجمن‌های اسلامی در این کشور ادعا دارند که تعداد مسلمانان برزیلی به ۲۰۰ هزار نفر هم می‌رسد.

علی‌رغم نزدیکی فزاینده دولت بولسونارو با امارات متحده عربی و روابط نزدیک و عجیب آن با عربستان سعودی، جامعه مسلمانان برزیل از عدم تحمل‌پذیری دینی فزاینده در این کشور رنج می‌برد.

یک نمونه آن حملات به مساجد و اماکن عبادی مسلمانان است. مسجد امام علی(ع) در پونتا گروسا سحرگاه ۲۶ نوامبر (۳۰ آبان ۱۴۰۰) مورد تهاجم قرار گرفت. مهاجمان اشیاء داخل مسجد را شکستند و همچنین یک نسخه از قرآن، کتاب مقدس مسلمانان را به آتش کشیدند. این تنها قسمت غم‌انگیز یک حادثه مجزا نبود، و قسمت‌های دیگر که سال‌ها در جریان بوده‌اند عمدتاً توسط مسیحیان بنیادگرای انجیلی حمایت می‌شوند؛ گروهی که عمدتاً از بولسونارو حمایت می‌کنند.

رهبران انجیلی مانند ادیر ماسدو (Edir Macedo) و مالافایا (Malafaia)، از طریق پیوندهای مبهم خود با اسرائیل، در بین پیروان خود، دیدگاهی به شدت رادیکال از مسیحیت را ترویج می‌دهند و این سخنرانی‌های تحریک‌آمیز توسط کشیش‌های مختلف در مورد جامعه مسلمانان برزیل گفته می‌شود و محتوای آنها مضامینی چون «مسلمانان تروریست‌های خطرناکی هستند که می‌خواهند همه مسیحیان را از بین ببرند» دارد.

آماری از اسلام‌هراسی در برزیل وجود ندارد

هنوز دستیابی به داده‌های مشخص در مورد تعداد موارد اسلام‌هراسی در برزیل بسیار دشوار است، به همین دلیل است که گروه انسان‌شناسی در زمینه‌های اسلامی و عربی (Gracias) دانشگاه سائوپائولو (USP) در فوریه ۲۰۲۰ شروع به انتشار نتایج تحقیقات خود کرد و یک پرسشنامه نظرسنجی برای مسلمانان ساکن در برزیل، به منظور تکمیل تحقیقات کیفی در مورد روایت‌های اسلام‌هراسی در برزیل، با هماهنگی پروفسور فرانسیروسی کامپوس باربوسا (Francirosy Campos Barbosa) تهیه شد.

این استاد دانشگاه در مقاله‌ای که در نشریه ژورنال دا یوسپ منتشر شد، گفت: برزیل یکی از کشورهایی است که دارای بیشترین تنوع مذهبی بوده و در عین حال در امر تحمل‌پذیری دینی و همزیستی مسالمت‌آمیز نیز با مشکلات جدی مواجه است. چراکه در سال‌های اخیر، موج فزاینده اسلام‌هراسی و تعصب را علیه افرادی که پیرو اسلام هستند و عمدتاً علیه زنان محجبه شاهدیم.

وی توضیح داد: این حملات می‌تواند در رسانه‌های اجتماعی، خانواده، مدرسه و غیره اتفاق بیفتد و آنچه را که من اسلام‌هراسی جنسیتی می‌نامم برجسته کرده است.

در برزیل، بیزاری از مسلمانان به شکل بیزاری و کلیشه‌سازی از این افراد منعکس می‌شود که از سوی بستری نمادین که برای دهه‌ها توسط رسانه‌های جریان اصلی ارائه شده است، تغذیه می‌شود.

روایت‌ها، تصاویر و هویت‌های کمابیش ثابت، بسته به وزن اجتماعی که به افراد، گروه‌ها یا ایده‌هایی که آنها نمایندگی می‌کنند، در فرکانس‌ها و شدت‌های متفاوتی توسط رسانه‌ها منتشر می‌شوند. مسلمانان در تصورات محلی به‌عنوان یک تهدید اولیه برای ملت، مانند کشورهای شمال جهانی (آمریکا و اروپا)، به‌طور ظاهر نمی‌شوند. با این حال، با جهانی شدن راست افراطی، این روایت به راحتی توسط نمونه های بومی آن منتشر می‌شود.

اسلام‌هراسی تا جایی که پای پول به وسط بیاید!

بولسونارو علی‌رغم انتقادهای تندش از مبارزات فلسطینی‌ها، ارتباط دادن نادرست آن‌ها با خشونت مذهبی و تروریسم و ​​پیروی از شعار برتری‌طلبانه سفیدپوستان مبنی بر اینکه «غرب مسیحی سفیدپوست در حال تهدید است»، دوست دارد در سفرهای خود به خاورمیانه و به دبی سفر کند. دبی پس از واشنگتن، نیویورک و لیسبون، چهارمین شهر پربازدید توسط دولت وی است.

به گزارش پنل سفرTravel Pane) l)، مبلغ هزینه شده برای پرداخت تعهدات بین‌المللی ۷۶ هزار و ۱۰۰ ریال برزیل (۱۴,۷ هزار دلار) بوده که روزانه ۴۸ هزار و ۹۰۰ ریال (۹.۴ هزار دلار) هزینه سفر و ۲۶ هزار و ۳۰۰ ریال (حدود ۵ هزار دلار) برای بلیت هواپیما صرف شده است.

ادواردو بولسونارو، نماینده کنگره و پسر رئیس جمهور در ویدئویی که در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، از آخرین سفر خود به دبی که در آن همسر و دخترش را در بحبوحه بحران اقتصادی عمومی در برزیل به همراه خود برده بود، دفاع کرد و گفت: «اول اینکه حضور همراهان بزرگ در اینجا به عنوان نشانه‌ای از اعتبار تلقی می‌شود. دوم، من با پول دولتی اینجا نیستم. سفر من با همسرم به اینجا برای مالیات‌دهندگان صفر است».

ادواردو بولسونارو همراه با هیئتی از نمایندگان جبهه پارلمانی برزیل و امارات متحده عربی در دبی حضور داشت. این نماینده کنگره همچنین گفت که حضور او در دبی و همچنین ژایر بولسونارو برای برقراری روابط تجاری بین دو کشور ضروری است. «مردم عرب در این زمینه بسیار شبیه برزیلی‌ها هستند. آنها می‌خواهند در چشمان شما نگاه و اعتماد ایجاد کنند، بدانند که سرمایه‌گذاری خود را به چه کسی می‌دهند».

در سال ۲۰۱۹، بولسونارو پس از ملاقات با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، مظنون به دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار، که آخرین بار زنده در داخل سفارت عربستان در ترکیه دیده شد، گفت که احساس خویشاوندی خاصی با شاهزاده دارد. «همه دوست دارند که یک بعد از ظهر را با یک شاهزاده بگذرانند. من رابطه خاصی با شاهزاده دارم.»

البته این تقریب یا خویشاوندی دارای لبه طبقاتی است. بولسونارو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که برزیل می‌تواند به افغان‌هایی که از دست طالبان فرار می‌کنند ویزای بشردوستانه بدهد. اما شرطی را تحمیل کرد: فقط مسیحیان.

با توجه به این رویکردها و سایر رویکردهای دیپلماتیک و سیاسی، رجینالدو ناصر(Reginaldo Nasser)، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پاپی کاتولیک سائوپائولو (PUC-SP)، می‌پرسد: «آیا اسلام‌هراسی [مقامات برزیلی] فقط درباره فقرا اعمال می‌شود، آیا بولسونارو در رابطه با شیوخ خلیج فارس هم اسلام‌هراسی دارد؟ البته که ندارد!».


انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: