۰

آمریکا به طالبان هشدار داد

طالبان یک انتخاب دارد، آنها می توانند به توافق دوحه پایبند باشند یا می توانند مسیر متفاوتی را انتخاب کنند و اگر آنها مسیر متفاوت را انتخاب کنند، با عواقب مواجه خواهند شد.
کد خبر: ۲۷۱۹۵۷
۱۲:۰۵ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

آمریکا به طالبان هشدار داد

به گزارش «شیعه نیوز»، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا به طالبان هشدار داد در صورت عدم پایبندی به توافق دوحه، با عواقب آن مواجه خواهد شد.
جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: ما به صراحت به طالبان اعلام کرده ایم که می دانیم آنها چکار کردند و می دانیم آنها چه هویتی دارند و از اقدامات آنها پس از حمله آمریکا به ایمن الظواهری (رهبر گروه القاعده) برای مخفی کردن شواهد با خبر هستیم.

کربی افزود: نمی خواهم در مورد اقدامات احتمالی علیه طالبان به خاطر محافظت از الظواهری صحبت کنم. ما می دانیم آنها از چه کسی محافظت کرده اند.

وی ادامه داد: طالبان یک انتخاب دارد، آنها می توانند به توافق دوحه پایبند باشند یا می توانند مسیر متفاوتی را انتخاب کنند و اگر آنها مسیر متفاوت را انتخاب کنند، با عواقب مواجه خواهند شد.

پیش از این، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی به شبکه خبری سی ان ان گفت: ما تایید دی ان ای نداریم. ما آن تاییدیه را دریافت نخواهیم کرد. صادقانه بگویم که بر اساس منابع و روش های متعددی که ما اطلاعات را از آنها جمع آوری کرده ایم، به تاییدیه دی ان ای نیازی نداریم.

این مقام کاخ سفید افزود: ما تاییدیه تصویری داریم و اطلاعات در خصوص کشته شدن الظواهری را از طریق منابع دیگر بدست آوردیم.

کربی همچنین مدعی شد که القاعده حضور ضعیفی در افغانستان دارد و در این حمله به غیرنظامیان و هیچ ساختمان غیرنظامی آسیبی نرسیده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه به وقت محلی از کشته شدن "ایمن الظواهری" سرکرده گروه تروریستی القاعده توسط پهپادهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در افغانستان خبر داد که با واکنش هایی از افغانستان و خود آمریکا و حتی کشورهای دیگر رو به رو شد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: "الظواهری که موجب کشته شدن بسیاری از آمریکایی ها در حملات مختلف از جمله در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) شده بود، را کشتیم. "

پیش از آن خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از دو مقام آمریکایی از حمله پهپادی این کشور در افغانستان به مقر گروه تروریستی القاعده در کابل خبر داده بود و خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا هدف از این حمله را "ایمن الظواهری" رهبر القاعده اعلام کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت سرپرست افغانستان (طالبان) با صدور بیانیه ای ضمن تایید این خبر، زمان و مکان دقیق حمله را ساعت ۶:۱۸ روز یکشنبه به یک خانه مسکونی در ناحیه "شیرپور" کابل اعلام کرد و آن را نقض آشکار اصول بین المللی و موافتنامه دوحه خواند.

توافق دوحه، توافقنامه صلحی است که در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ (۱۰ اسفند ۱۳۹۸) بین آمریکا و طالبان در پایتخت قطر امضا شد. مفاد این پیمان شامل خروج تمام نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، تعهد طالبان برای جلوگیری از فعالیت القاعده در مناطق تحت کنترل آنها و مذاکرات بین طالبان و افغانستان بود.

بایدن که به دلیل ابتلا مجدد به بیماری کوید-۱۹ در کاخ سفید در قرنطینه به سر می برد، در توجیه سیاست های اشغالگرانه کاخ سفید در افغانستان در یک ژست پیروزمندانه مدعی شد که اکنون عدالت برقرار شده است و این سرکرده تروریست‌ها دیگر وجود ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا که کشورش دو دهه موجب اشغال و خشونت و خونریزی در افغانستان به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی شده و سرانجام بسیار آشفته و پر هرج و مرج از این کشور خارج شد، ادعا کرد: دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود، بنابراین مطمئن هستیم اتفاق دیگری نمی‌افتد و افغانستان سکوی پرتاب تروریسم نیست.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: