۰

تجمع هواداران جریان صدر در عراق به صورت کفن‌پوش

به دنبال دعوت سید مقتدی صدر بسیاری از گروه های مردمی از شهرهای استان های جنوبی و شمالی عراق برای مشارکت در نماز جمعه یکپارچه وارد شهرک صدر بغداد شده‌ تا به رفتار گروه‌های سیاسی که مانع تشکیل دولت جدید عراق شده‌اند اعتراض کنند.
کد خبر: ۲۷۱۴۳۸
۰۸:۵۱ - ۲۵ تير ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، صدها هزار نفر از هواداران جریان صدر در عراق به صورت کفن‌پوش به خیابان «الفلاح» شهرک صدر بغداد رفته‌ و نماز جمعه به امامت مقتدی صدر را برگزار کردند.

به دنبال دعوت سید مقتدی صدر بسیاری از گروه های مردمی از شهرهای استان های جنوبی و شمالی عراق برای مشارکت در نماز جمعه یکپارچه وارد شهرک صدر بغداد شده‌ تا به رفتار گروه‌های سیاسی که مانع تشکیل دولت جدید عراق شده‌اند اعتراض کنند.

مقتدی صدر درجریان سخنرانی خود در نماز جمعه امروز خواهان انحلال تمام گروه‌های طایفه‌ای و سهم‌خواه شد و تاکید کرد: چهره‌هایی که قبلا امتحانشان را در سیاست داده‌اند نباید در دولت فدرال آینده مناصبی داشته باشند. وی گفت: ما خواهان بازگشت واقعه اسپایکر (که به‌ دست داعش در پایگاه هوایی اسپایکر و کاخ ریاست‌جمهوری صدام در تکریت عراق پس از سقوط موصل و تکریت اتفاق افتاد) و فروش مناطق عراق نیستیم. صدر گفت: "من سخنگوی مرجعیت نیستم اما ما می‌دانیم مرجعیت در را به روی تمام سیاستمداران بسته است و این ننگی برای تمام سیاستمداران است. بیشتر سیاستمداران کنونی عراق، فرمان‌بر دولت‌های خارجی هستند."
مقتدی صدر از تمام فراکسیون‌های سیاسی شیعه خواست به درگاه خداوند توبه و فاسدان را در مقابل دستگاه قضایی محاکمه کنند. وی گفت: ما در دو راهی دشوار و ناهمواری هستیم. کسانی مشتاق تشکیل دولت هستند که ما به آن‌ها حسن ظن نداریم و قبلا آن‌ها را تجربه کرده‌ایم و این‌ها نباید مجددا روی کار بیایند. صدر تأکید کرد: نمی‌توانیم با وجود گروه‌های مسلح غیرقانونی دولت قدرتمندی تشکیل دهیم برای همین باید تمام این گروه‌ها منحل شوند. باید حشد الشعبی مجددا بازسازی و از مداخله‌های خارجی دور شود و نباید آن را وارد جنگ‌های طایفه‌ای و خارجی کرد. نیروهای امنیتی عراق برای کنترل این گردهمایی میلیونی در خیابان‌های منطقه مستقر شده‌اند.

مقتدی صدر، رهبر جنبش صدری‌ها جمعه 24 تیر خواستار دور نگه داشتن «حشد الشعبی» از دخالت‌های خارجی شد. رهبر جریان صدری‌ها همچنین بر ضرورت انحلال همه گروه‌های مسلح در عراق تاکید کرد. او افزود، تشکیل دولت در عراق با وجود سلاح‌ غیرقانونی و گروه‌های شبه‌نظامی امکان‌پذیر نیست. صدر با انتقاد تلویحی از نوری المالکی، رئیس ائتلاف «دولت قانون» وابسته به ایران، گفت که بحران پیشین نباید تکرار شود تا قتل‌عامی مانند «اسپایکر» توسط «داعش» در سال 2014 رخ ندهد. در حادثه اسپایکر نوری المالکی فرمانده وقت نیروهای مسلح عراق فرمان عقب‌نشینی ارتش را صادر کرد و صدها سرباز و افسر عراقی که در پایگاه آموزشی اسپایکر دوره آموزشی می‌دیدند به دست داعش افتاده و همه آنها قتل‌عام شدند. اغلب خانواده‌های قربانیان حادثه اسپایکر المالکی را عامل اصلی این کشتار و سقوط شهرهای عراق به دست داعش می‌دانند.

این تجمع بزرگ هواداران صدر باعث نگرانی از ادامه بی‌ثباتی در عراق شد. این کشور پس از انتخابات پارلمانی اکتبر سال گذشته تاکنون همچنان در بحران سیاسی به سر می‌برد. منابع محلی گزارش دادند حامیان صدر امروز کمیته‌هایی برای برپایی نمازهای جمعه وحدت در بغداد و سایر استان‌ها تشکیل دادند. به گفته ناظران، فراخوان صدر برای نشان‌دادن قدرت جریان او به‌ویژه پس از استعفای 73 نماینده پارلمان وابسته به وی در ماه گذشته انجام شده است.

عراق پس از انتخابات پارلمانی 10 اکتبر 2021، وارد یک بحران سیاسی عمیق شده است، این بحران باعث شد که احزاب سیاسی تاکنون نتوانند درباره انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید به توافق برسند. رهبر جنبش صدری‌ها دیروز به فایل صوتی افشا شده نوری المالکی که او را فردی «نادان» و صدری‌ها را «بزدل» توصیف کرده بود، واکنش نشان داد و خطاب به هواداران خود گفت: هیچ ارزشی ندارد تا به حرف‌های او (مالکی) پاسخ بدهیم. صدر در توییتی خطاب به حامیان خود گفت: «نگران فایل صوتی نوری المالکی نباشید، ما به او اهمیت نمی‌دهیم». صدر با بیان این‌که انتخاب با مردم عراق است، تاکید کرد، از هر جنبش مردمی برای دفاع از اصلاحات در آینده حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: