۰

طرز تهیه کلوچه فومن در منزل

کلوچه فومن یکی از انواع کلوچه های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر فومن می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه فومن در ادامه با سایت آموزشی نکته چی همراه باشید.
کد خبر: ۲۷۰۷۰۱
۱۶:۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، کلوچه فومن یکی از انواع کلوچه های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر فومن می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلوچه فومن در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم کلوچه فومن
آرد نان ۳۵۰ گرم
کره ۷۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ولرم ½ لیوان
نمک ½ قاشق چایخوری
شکر ۳ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
مواد میانی کلوچه
آرد ۱۲۰ گرم
شکر ۲۰۰ گرم
روغن مایع ۲۰ گرم
کره ۱۰ گرم
روغن صاف ۴۵ گرم
گردوی آسیاب شده ۳۰ گرم
پودر دارچین ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل ½ قاشق چایخوری
وانیل ½ قاشق چایخوری
جوز هندی ¼ قاشق چایخوری

طرز تهیه کلوچه فومن در منزل

طرز تهیه کلوچه فومن مرحله به مرحله
مرحله اول

برای تهیه کلوچه فومن ابتدا خمیر مایه را به همراه ۱ قاشق از شکر و شیر ولرم داخل یک لیوان بزرگ ترکیب می کنیم، سپس درب لیوان را می پوشانیم و آنرا به مدت ۱۰ دقیقه کنار می گذاریم تا خمیر مایه فعال شده و پف کند.
مرحله دوم

در این مرحله تخم مرغ را به همراه باقیمانده شکر و کره هم دمای محیط داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با همزن مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. در ادامه خمیر مایه عمل آمده را به کاسه اضافه می کنیم.
مرحله سوم

مجددا مواد را کمی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس آرد و نمک را با هم ترکیب می کنیم و روی مواد به صورت کنترل شده الک می کنیم تا خمیری بسیار نرم و لطیف شکل بگیرد که به دست نچسبد.
مرحله چهارم

زمانی که دیگر خمیر به دست نچسبید، اضافه کردن آرد را متوقف می کنیم. در ادامه خمیر رابه سطح کار منتقل می کنیم و به مدت ۱۰ دقیقه ورز می دهیم، سپس یک کاسه بزرگ را با روغن به خوبی چرب می کنیم.
مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را چونه می گیریم و درون کاسه قرار می دهیم، سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه در فضای محیط قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند و حجمش دو برابر شود.
مرحله ششم

در این فاصله مایه میانی کلوچه را درست می کنیم. برای این منظور آرد را الک می کنیم و داخل یک تابه مناسب می ریزیم، سپس تابه را روی حرارت قرار می دهیم و به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم تا خامی آرد گرفته شود.
مرحله هفتم

پس از اینکه خامی آرد را گرفتیم، مجددا آنرا درون تابه الک می کنیم، سپس کره را به همراه روغن مایع و روغن صاف به تابه اصافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم تا مواد یکدست شوند. حالا شکر را به تابه اضافه می کنیم.
مرحله هشتم

شکر را به خوبی با مواد مخلوط می کنیم، سپس دارچین را به همراه پودر هل، دارچین، جوز هندی و وانیل به تابه اضافه می کنیم و مجددا مواد را ترکیب می کنیم، سپس مغز گردو را اضافه کرده و تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم.
مرحله نهم

در این مرحله فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود، سپس خمیر را پس از استراحت به سطح کار منتقل می کنیم و کمی ورز می دهیم. در ادامه خمیر را به چونه های ۹۰ تا ۱۰۰ گرمی تبدیل می کنیم.
مرحله دهم

حالا مقداری از مایه میانی را روی خمیر قرار می دهیم و آنرا جمع می کنیم، سپس با دست خمیر را پهن می کنیم. در ادامه سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم و خمیرهای آماده شده را درون سینی فر قرار می دهیم.
مرحله یازدهم

در این مرحله با مهر مخصوص کلوچه فومن روی خمیرها را مهر می کنیم. برای رومال کلوچه های کمی زعفران دم کرده را با ۱ زرده تخم مرغ و ۱ قاشق غذاخوری شیر ترکیب می کنیم، سپس روی کلوچه ها را رومال می کنیم.

طرز تهیه کلوچه فومن در منزل


مرحله دوازدهم

در صورت تمایل مقداری کنجد یا تخم خرفه روی کلوچه ها می پاشیم. در ادامه روی کلوچه ها را سوراخ می کنیم تا بیش از حد پف نکنند. حالا سینی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا کلوچه ها بپزند.
مرحله سیزدهم

پس از اینکه کلوچه ها به طور کامل پختند، گریل فر را روشن می کنیم تا روی کلوچه ها خوشرنگ شود. سپس کلوچه ها را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم خنک شوند. در پایان کلوچه ها در ظرف مورد نظرمان می چینیم و سرو می کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: