۰

آیا ردپای کارمندان بانک در سرقت است؟

بانک ملی ایران روز دوشنبه، ۱۶ خرداد، در بیانیه‌ای سرقت از صندوق‌های امانت شعبه دانشگاه این بانک در تهران در خلال سه روز تعطیلی رسمی اخیر را تایید کرد. حال همین بانک در اطلاعیه‌ای جدید که روز سه‌شنبه منتشر شد می‌گوید که «۱۶۸» صندوق امانت در این شعبه توسط سارقان آسیب دیده و رقم یک‌هزار که پیشتر اعلام شده بود درست نیست.
کد خبر: ۲۷۰۴۴۶
۰۹:۱۴ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، بانک ملی ایران روز دوشنبه، ۱۶ خرداد، در بیانیه‌ای سرقت از صندوق‌های امانت شعبه دانشگاه این بانک در تهران در خلال سه روز تعطیلی رسمی اخیر را تایید کرد. حال همین بانک در اطلاعیه‌ای جدید که روز سه‌شنبه منتشر شد می‌گوید که «۱۶۸» صندوق امانت در این شعبه توسط سارقان آسیب دیده و رقم یک‌هزار که پیشتر اعلام شده بود درست نیست. هنوز از میزان دقیق اموال و اسناد به سرقت‌رفته از این شعبه بانک گزارشی منتشر نشده است. بانک ملی ایران روز سه‌شنبه همچنین وعده داد که «در اسرع وقت نسبت به جبران کامل بهای اموال مسروقه اقدام خواهد شد». این در حالی است که به نوشته خبرگزاری ایسنا به نقل از دبیر کانون بانک‌ها در ایران «صندوق بانک تحت پوشش بیمه نیست و بانک نیز در صورتی می‌تواند خسارات وارد شده به این صندوق‌ها را بپردازد که مشتری بتواند ثابت کند که چه میزان کالا یا اشیا در صندوق داشته‌ است».

خبرگزاری صداوسیما روز دوشنبه جزئیات بیشتری از این سرقت منتشر کرد و نوشت: «تعدادی از سارقان در تعطیلات اخیر از ساختمان مجاور وارد شعبه ممتاز بانک ملی واقع در خیابان انقلاب روبه‌روی دانشگاه تهران شدند و حدود ۲۵۰ عدد از صندوق امانات را باز و اموال داخل این صندوق‌ها را به سرقت بردند.» بر اساس این گزارش، سارقان به محیط بانک آشنایی داشته و «دستگاه ضبط تصاویر را با خود به سرقت بردند» که به همین دلیل، «آمار و اطلاعات دقیقی از این سرقت مبنی بر این‌که سارقان چند نفر بوده و یا از چه طریقی توانستند به سامانه بانک نفوذ کنند، در حال حاضر در دسترس نباشد».

سیستم امنیتی شعبه نیز برای مدیر شعبه هشدار را ارسال کرده، ولی این مدیر تصورش بر اشتباه سیستم بوده است و بررسی بیشتری انجام نداده است. سامانه این شعبه از بانک نیز به پلیس وصل نبوده است. گفتنی است پرونده این سرقت به آگاهی ارجاع داده شده و هنوز میزان اموال امانات مشخص نیست. نکته‌ای که در شبکه‌های اجتماعی نظر کاربران را جلب کرده فاصله اندک این شعبه از بانک با یک کلانتری و همین طور نهاد ریاست جمهوری در تهران است که قاعدتا باید بر امنیت این محل بیفزاید.
روابط عمومی بانک ملی اعلام کرد: طی روز گذشته اخباری در برخی از رسانه‌ها منتشر شد که در آن تعداد صندوق های اجاره‌ای مورد سرقت قرار گرفته شعبه دانشگاه این بانک ۱۰۰۰ صندوق عنوان شده بود که بدینوسیله این عدد تکذیب می‌شود.

بر اساس اعلام مسئولان بانک تعداد صندوق‌های موجود ۱۶۸ صندوق بوده که در سرقت رخ داده به تعدادی از این صندوق‌ها آسیب رسیده و برخی از صندوق‌های این شعبه آسیبی ندیده‌اند. در ادامه بیانیه روابط عمومی بانک ملی آمده است: چندین سارق با استفاده از تعطیلات سه روزه وارد یک شعبه اصلی بانک ملی در مرکز تهران شدند و محتویات جعبه امانات بانک را سرقت کردند. سارقان همچنین دوربین‌های نظارتی را از این بانک، واقع در روبروی دانشگاه تهران، و در فاصله نزدیک از یک ایستگاه پلیس ربودند.

روایت فارس
خبرگزاری فارس نوشت؛ اخبار اولیه حاکی از آن بود که سارقان با تخریب و ایجاد حفره وارد قسمت صندوق امانات شده و تعدادی صندوق را سرقت کرده اند؛ در فضای مجازی برخی تعداد صندوق های به غارت رفته را ۲۵۰ و برخی دیگر هزار صندوق عنوان کرده‌اند؛ خبری که بانک ملی در خصوص آن هنوز اظهار نظری نکرده است. سرقت در پنجشنبه شب و در ساعات بامدادی روز ۱۳ خرداد به وقوع پیوسته و سارقان از طریق درب پشت ساختمان که در داخل پارکینگ داخلی وجود دارد با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از برش دادن در گاوصندوقی بزرگ و بر هم زدن رمز آن به محوطه صندوق امانات بانک وارد شده اند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۲۵۰ صندوق امانات تخریب شده اما محتویات فقط ۱۶۹ صندوق تخلیه شده است. سارقان بعد از سرقت از درب پشتی بانک _که در داخل پارکینگ قراردارد و قفلش را شکسته بودند_ خارج شده و دوباره بر روی آن در «قفل» زده و درنهایت از پارکینگ خارج شدند. لازم به ذکر است که روز گذشته بعد از ورود کارمندان به بانک ، سرقت به پلیس اطلاع داده شد.

اما سوالی که در این بین مطرح می شود این است که آیا این صندوق ها بیمه بودند و شرایط نگهداری اموال توسط این بانک چگونه است؟
روابط عمومی بانک ملی ایران درباره صندوق امانات خودش نوشته: صندوق‌های اجاره‌ای این امکان را به مشتریان می‌دهند که با استفاده از یک فضای امن و مطمئن، اموال خود را نه‌تنها در مقابل سرقت، بلکه در مقابل خطرات دیگری چون آتش‌سوزی حفظ کنند. دسترسی به صندوق‌های اجاره‌ای بانک ملی ایران بسیار ساده است و امنیت آن‌ها توسط بزرگ‌ترین بانک کشور تضمین می‌شود.
صندوق‌های اجاره‌ای در ابعاد و اندازه‌های مختلف بوده و هر یک‌به‌دو قفل مجهز است، یک قفل مربوط به مشتری و یک قفل متعلق به بانک است که هر قفل دارای یک کلید اصلی و یک کلید یدکی است. هر دو کلید قفل مشتری، در موقع اجاره به او تحویل خواهد شد.

صندوق اجاره‌ای بدون کلید دو قفل یعنی کلید قفل بانک و کلید مشتری بازنخواهد شد بنابراین بدون کلید مشتری احدی قادر به باز کردن صندوق نخواهد بود. هردو کلید قفل مشتری نزد مشتری خواهد بود. اگر درنتیجه عدم مراقبت مشتری، هردو کلید وی مفقود شود و بانک ناچار به شکستن صندوق شود، مشتری ملزم به پرداخت مبلغی برابر بهاء قفل و دو کلید طبق تعرفه بانک بابت خسارت شکستن و هزینه‌های تعمیر و رنگ وب‌های کلیدها و قفل صندوق است. درصورتی‌که یکی از کلیدهای قفل مشتری مفقود شود مشتری باید فوراً بانک را آگاه سازد تا قفل صندوق با حضور وی تغییر داده شود و در این صورت مشتری ملزم به پرداخت مبلغی بابت بهای کلید و هزینه تعمیر قفل طبق تعرفه بانک است.

مشتری می‌تواند در صندوق خود هرگونه اشیاء و اسنادی را که متناسب با حجم صندوق باشد بگذارد به‌شرط آنکه اشیائی نباشد که درنتیجه فساد و یا علل دیگر به صندوق و خزانه بانک خسارت وارد آورد. به‌هرحال هر نوع خسارتی که از این بابت یا تحت هر عنوان دیگری به بانک وارد شود بر عهده مشتری خواهد بود. مشتریانی که دارای گواهینامه اجاره صندوق باشند می‌توانند در کلیه ساعات اداری بانک به محل صندوق اجاره‌ای مراجعه و پس از تکمیل و امضاء پروانه ورود و تسلیم آن به مسئول مربوطه به صندوق خود سرکشی کنند.

مشتری می‌تواند برای باز کردن صندوق و گذاشتن و برداشتن اشیاء و اسناد و امور دیگر مربوط به صندوق به شخص دیگری وکالت بدهد. بانک وکالت‌نامه را از مشتری اخذ و در حساب‌های مربوطه ثبت خواهد کرد. متصدی صندوق اجاره‌ای مراتب وکالت را در برگ درخواست اجاره صندوق و کارت نمونه امضاء مشتری با قید شماره انتظامی یادداشت و کارت نمونه امضاء وکیل را تنظیم خواهد کرد. اجاره صندوق اجاره‌ای قابل‌انتقال نیست و مباشرت خود مشتری شرط است. افتتاح حساب برای متقاضی خدمات صندوق اجاره‌ای الزامی است.

تکمیل برگ درخواست اجاره صندوق اجاره‌ای و کارت نمونه امضاء عکس‌دار توسط متقاضی
اخذ کارمزد سالانه و ودیعه صندوق
تحویل کلیدهای مربوطه صندوق به مشتری

بانک ملی ایران اعتماد مردم ایران را محکم‌ترین پشتوانه خود دانسته و اعتقاد دارد که مشتریان حق‌دارند نسبت به خدماتی که به آنان ارائه می‌شود، دارای اطلاعات کافی و جامع باشند. بر همین اساس همواره سعی می‌شود تا شفاف‌ترین و آخرین اطلاعات لازم در اختیار مشتریان قرار گیرد.

مراحل انجام کار

تکمیل برگ درخواست اجاره صندوق اجاره‌ای و کارت نمونه امضاء عکس‌دار توسط متقاضی
اخذ کارمزد سالانه و ودیعه صندوق
تحویل کلیدهای مربوطه صندوق به مشتری

این بانک مورد دستبرد قرار گرفته در پایان تبلیغ صندوق امانات خودش نوشته است: " بانک ملی ایران اعتماد مردم ایران را محکم‌ترین پشتوانه خود دانسته و اعتقاد دارد که مشتریان حق‌دارند نسبت به خدماتی که به آنان ارائه می‌شود، دارای اطلاعات کافی و جامع باشند. بر همین اساس همواره سعی می‌شود تا شفاف‌ترین و آخرین اطلاعات لازم در اختیار مشتریان قرار گیرد."
این بانک در حالی از شفافیت صحبت می کند که سایت جامعه 24 خبر داده است مسئولان بانک ملی در ابتدا قصد نداشتند خبر سرقت از شعبه ممتاز را منتشر کند. محمدرضا جمشیدی - دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در همین رابطه اظهار کرد: ساختمان بانک و اموال آن تحت پوشش بیمه قرار دارد اما صندوق بانک تحت پوشش بیمه نیست و بانک نیز در صورتی می‌تواند خسارات وارد شده به این صندوق‌ها را بپردازد که مشتری بتواند ثابت کند که چه میزان کالا یا اشیا در صندوق داشته‌اند. جمشیدی با بیان اینکه خسارات وارد شده به صندوق بانک‌ها را بیمه پرداخت نمی‌کند، مگر اینکه مشتری از بانک شکایت کند تا موضوع تحت پیگیری قرار گیرد، ادامه داد: از آنجا که نماینده بانک در زمان تحویل صندوق به مشتری شاهد اینکه مشتری چه چیزی را در صندوق برای امانت قرار داده، نیست؛ اثبات اینکه چه چیزی از سمت مشتری در صندوق قرار گرفته برای مواقع وقوع حادثه غیرممکن است.

تجمع مالباختگان مقابل بانک ملی
بسیاری از دارندگان صندوق امانات بعد از شنیدن این خبر عصر دیروز مقابل بانک ملی نگران تجمع کرده و نگران اموالی بودند که در داخل صندوق قرار داده بودند. یکی از مالباختگان زن جوانی است که به شدت گریه می‌کرد و نگران طلاهایش بود که به سرقت رفته بود. او گفت: چند ماه قبل صندوقی را اجاره کردم و طلاهایم که تمام پس اندازم بود داخل صندوق گذاشتم. ارزش طلاهایم که کل زندگی ام بود ۷۰۰ میلیون بود. بعد از شنیدن خبر مقابل بانک آمدم، اما کسی نیست پاسخگوی من باشد. وی ادامه داد: حتی نمی‌توان به بانک هم اعتماد کرد، پلیس صد‌ها بار هشدار داد طلا و ارز را در خانه نگه ندارید که سارقان به سراغتان می‌آیند. ما هم حرفشان را گوش دادیم و طلا‌ها را به صندوق امانات آوردیم. حالا ببینید تمام زندگی ام رفته و کسی هم جواب من را نمی‌دهد.

آیا ردپای کارمندان بانک در سرقت است؟
بالاخره بعد از چند ساعت سکوت، سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران اعلام کرد که پلیس تحقیقات و بررسی‌های اولیه در اینباره را آغاز کرده است و سرنخ‌ها را دنبال می‌کند. وی ادامه داد: چند کارمند و مدیر نیز به خاطر قصور و سهل انگاری بازداشت هستند و تحقیقات از آن‌ها برای روشن شدن موضوع ادامه دارد. به گفته گودرزی تیم‌های ویژه پلیس آگاهی تحقیقات را ادامه می‌دهند تا به زودی دزدان شناسایی و دستگیر شوند.

بانک ملی می‌تواند خسارت ندهد!
یک کارشناس بانکی با بیان اینکه بانک قانونا هیچ خسارتی پرداخت نمی‌کند، به جامعه ۲۴ گفت: طبق قانون هیچ پرداخت خسارتی متوجه بانک نیست و بانک فقط صندوق را در اختیار افراد قرار می‌دهد. در قرارداد بین بانک و فرد، این نکته درج شده است. وی ادامه داد: البته با توجه به وسعت انتشار این خبر، ممکن است بانک تصمیم به پرداخت خسارت گرفته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: