۰

۵ راهکار برای مغذی‌تر کردن قهوه

بیشتر ما فراموش می‌کنیم ویتامین‌هایی را که هر روز به آن‌ها نیاز داریم مصرف کنیم اما نوشیدن یک فنجان قهوه گزینه‌ای است که اگر به آن عادت کرده باشیم هرگز آن را فراموش نمی‌کنیم. برای بسیاری از افرادی که به نوشیدن قهوه علاقه دارند، روز بدون نوشیدن یک فنجان قهوه شروع نمی‌شود.
کد خبر: ۲۶۹۷۱۶
۰۹:۰۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، بیشتر ما فراموش می‌کنیم ویتامین‌هایی را که هر روز به آن‌ها نیاز داریم مصرف کنیم اما نوشیدن یک فنجان قهوه گزینه‌ای است که اگر به آن عادت کرده باشیم هرگز آن را فراموش نمی‌کنیم. برای بسیاری از افرادی که به نوشیدن قهوه علاقه دارند، روز بدون نوشیدن یک فنجان قهوه شروع نمی‌شود.

حالا که روزمان را با یک فنجان قهوه شروع می‌کنیم، چرا یک فنجان قهوه‌ را به یک نوشیدنی مغذی‌تر تبدیل نکنیم؟ با اضافه کردن یک قاشق چایخوری از بعضی چیزها به قهوه، می‌توانید علاوه بر کافئین، مقداری از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی مورد نیازتان را هم دریافت کنید و از فواید آن‌ها بهره‌مند شوید.

بله، به راحتی می‌توانید یک قهوه‌ی ویژه و مغذی تهیه کنید؛ کافی است یکی از این ۵ افزودنی را تجربه کنید. این افزودنی‌ها فواید زیادی دارند و بهبود روحیه، افزایش انرژی، محافظت از قلب و تقویت نیروی جنسی تنها بخشی از فواید آن‌ها است.اگر می‌خواهید برای ترکیب کردن با قهوه بهترین و مفیدترین افزودنی‌ها را بشناسید، با ما این مقاله همراه شوید.


۱. مقداری دارچین برای حفظ سلامت قلب
با اضافه کردن مقداری دارچین به قهوه‌ی صبحگاهی نه تنها قهوه‌ی خوشمزه‌تری می‌نوشید بلکه مقدار قابل توجهی آنتی‌اکسیدان هم دریافت می کنید.هزاران سال است که دارچین تنها یک ادویه نیست و از آن به عنوان گیاهی دارویی هم استفاده می‌شود. در بین ادویه‌ها، دارچین یکی از غنی‌ترین منابع ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است.پژوهشی که روی موش‌ها انجام شد نشان داد دارچین می‌تواند به محافظت از قلب و مغز کمک کند. همچنین پژوهشی که روی سلول‌های انسانی انجام شد نشان داد که دارچین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و سیستم ایمنی را تقویت کند.

روش مصرف: می‌توانید یک قاشق چایخوری دارچین را با قهوه‌ی آسیاب‌شده به خوبی مخلوط کنید و مخلوط قهوه و دارچین را با هم دم کنید. همچنین می‌توانید بعد از اینکه قهوه را دم کردید، یک‌ونیم قاشق چایخوری دارچین را داخل فنجان قهوه بریزید و هم بزنید.

نکته: سعی کنید از دارچین سیلان که به عنوان دارچین اصل شناخته می‌شود استفاده کنید. اگرچه دارچین سیلان کمیاب است و قیمت گران‌تری هم دارد اما نسبت به دارچین کاسیا مرغوب‌تر است. معمولاً دارچین‌هایی که خریداری می‌کنیم از نوع دارچین کاسیا هستند و کیفیت بالایی ندارند. همچنین اگر می‌خواهید به طور منظم دارچین مصرف کنید، دارچین سیلان در مقایسه با دارچین کاسیا سالم‌تر است. دارچین کاسیا حاوی مقدار بیشتری از کومارین است و کومارین ترکیبی گیاهی است که مصرف آن در مقادیر زیاد سلامت شما را به خطر می‌اندازد.

۲. مقداری زنجبیل برای تسکین دردهای عضلانی
اگر طعم نان‌های زنجبیلی را می‌پسندید و خودتان هم از زنجبیل برای طعم‌دار کردن نان‌های خانگی استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که با این روش بسیاری از فواید زنجبیل را از دست می‌دهید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای اینکه از همه‌ی فواید زنجبیل بهره‌مند شوید این است که مقداری از آن را به قهوه‌‌ اضافه کنید. با این کار یک فنجان قهوه‌ی معطر و کمی تند را تجربه خواهید کرد.

قرن‌ها است که از زنجبیل برای درمان تهوع استفاده می‌شود. زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان‌هایی قوی و ترکیباتی ضدالتهابی است. همچنین زنجبیل دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد، در کاهش کلسترول خون مؤثر است و به هضم غذا کمک می‌کند.

روش مصرف: می‌توانید یک قاشق چایخوری زنجبیل را به یک فنجان قهوه‌ اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید از کافه لاته‌های پرشکر و پرکالری صرف نظر کنید و یک کافه لاته‌ی خانگی با طعم کدو تنبل و زنجبیل را تجربه کنید.نکته: می‌توانید زنجبیل تازه را پس از رنده کردن به وعده‌های کوچک (به اندازه‌ی یک قاشق چایخوری) تقسیم کنید و آن‌ها را در فریزر نگهداری کنید. هنگامی که می‌خواهید به قهوه‌ی خودتان زنجبیل اضافه کنید یکی از این وعده‌ها را داخل فنجان قهوه بریزید و هم بزنید.

۳. مقداری زردچوبه برای کمک به هضم غذا
همه‌ی ما زردچوبه را می‌شناسیم اما احتمالاً بیشتر ما درباره‌ی لاته‌ی زردچوبه چیز زیادی نمی‌دانیم. زردچوبه خواص دارویی بسیاری دارد که همه‌ی آن‌ها با کورکومین موجود در آن ارتباط دارند. این ترکیب دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است و در هر دو این اثربخشی‌ها بسیار قدرتمند است. در واقع کورکومین یکی از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان است که به سم‌زدایی در کبد و هضم غذا کمک می‌کند و حتی می‌تواند در درمان افسردگی مؤثر باشد.

روش مصرف: مقداری زردچوبه و پودر نارگیل را به قهوه‌ی دم‌کرده اضافه کنید و هم بزنید.
نکته: از آن‌جا که می‌خواهید مقدار بسیار کمی زردچوبه را به قهوه‌ی خود اضافه کنید، بهتر است مقدار کمی فلفل سیاه را هم به آن اضافه کنید تا از فواید زردچوبه بیشتر بهره‌مند شوید. فلفل سیاه قابلیت جذب زردچوبه را در بدن افزایش می‌دهد و باعث می‌شود این ادویه در مقدار بسیار کم هم اثربخشی داشته باشد.

۴. مقداری ماکا برای حفظ تعادل هورمونی
پودر ماکا از ریشه‌ی گیاه ماکا تهیه می‌شود که گونه‌ای جینسنگ است و با نام جینسنگ پرویی شناخته می‌شود. در طب سنتی از ریشه‌ی ماکا برای افزایش قدرت باروری استفاده می‌شود و پژوهشی که روی موش‌ها انجام شد نشان داد ریشه‌ی ماکا در حفظ تعادل هورمونی مؤثر است. همچنین پژوهش‌هایی که درباره‌ی تأثیر این گیاه روی تقویت میل جنسی، افزایش انرژی و بهبود عملکرد ورزشی انجام شده‌اند نتایج مثبتی داشته‌اند.البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که ماکا بسیار مغذی است. ماکا حاوی ۲۰ نوع آمینواسید از جمله ۸ آمینواسید ضروری، ۲۰ نوع از اسیدهای چرب آزاد و همچنین سرشار از پروتئین و ویتامین C است.

روش مصرف: برای اینکه از فواید ماکا بهره‌مند شوید، توصیه می‌شود روزانه یک تا سه قاشق چایخوری پودر ماکا مصرف کنید. می‌توانید یک قاشق چایخوری پودر ماکا را به یک فنجان قهوه‌ اضافه کنید و از این نوشیدنی بسیار مغذی و مفید لذت ببرید.
نکته: اگر می‌خواهید پودر ماکا ماندگاری بیشتری داشته باشد، در یخچال از آن نگهداری کنید.

۵. قهوه‌ را با کاکائو شیرین کنید که داروی ضدافسردگی است
هر کسی که ترکیب قهوه و شکلات را تجربه کرده باشد با این نظر موافق است که این ترکیب یک ترکیب ویژه و شگفت‌انگیز است. از این طعم بی‌نظیر که بگذریم، دانستن فوایدی که پودر کاکائوی خام برای حفظ سلامتی دارد می‌تواند هر کسی را به تجربه کردن این ترکیب خوش‌طعم و مفید ترغیب کند.

کاکائو یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانید آن را به رژیم غذایی اضافه کنید و غنی‌ترین منبع آهن در بین مواد غذایی گیاهی است. همچنین کاکائو برای حفظ سلامت قلب مفید است.از آن‌جا که کاکائو خاصیت ضد التهابی دارد، فشار خون و کلسترول بد (LDL) را کاهش و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد. البته کاکائو تنها فواید جسمی ندارد و برای ذهن و روان افراد هم مفید است. کاکائو به بهبود روحیه کمک می‌کند و یک داروی ضدافسردگی است.

روش مصرف: می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری کاکائوی خام به فنجان قهوه یک کافه موکای خانگی سالم تهیه کنید. با این کار فیبر، آنتی‌اکسیدان و منیزیم بیشتری دریافت خواهید کرد.
نکته: برای اینکه کاکائویی که مصرف می کنید فواید بیشتری داشته باشد، کاکائوی خام و ارگانیک تهیه کنید. همچنین کمی هم درباره‌ی تفاوت بین کاکائوی خام و پودر کاکائو تحقیق کنید.

نکته‌ی پایانی
امروزه بسیاری از افرادی که به طور منظم و زیاد قهوه می‌نوشند تصمیم می‌گیرند که مصرف قهوه‌ی خود را کاهش دهند. با توجه به این موضوع، منطقی است که به این افراد توصیه شود با ترکیب افزودنی‌های معرفی‌شده، قهوه‌ای مفیدتر و مغذی‌تر بنوشند. از طرفی دیگر، این افزودنی‌ها علاوه بر فواید بسیاری که دارند در بیشتر موارد عوارض جانبی جدی و خطرناکی ندارند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: