۰

راهنمای تمیز کردن رسوب و شوره کولر آبی

اگر می‌خواهید کولر آبی منزل شما تابستان گرم امسال بهتر کار کند، فضای خانه را بیشتر خنک کند و عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است با چند اقدام ساده قبل از هر چیز، شوره و رسوبات را پاک کنید.
کد خبر: ۲۶۹۵۹۴
۱۵:۴۷ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، اگر می‌خواهید کولر آبی منزل شما تابستان گرم امسال بهتر کار کند، فضای خانه را بیشتر خنک کند و عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است با چند اقدام ساده قبل از هر چیز، شوره و رسوبات را پاک کنید.

یکی از روش‌های از بین بردن شوره و رسوب کولر آبی استفاده از توپ شوره گیر و فیلتر رسوب گیر است.

کولر آبی برای خنک کردن هوا از تبخیر آب موجود در محفظه کولر کمک می‌گیرد. به همین دلیل، آب شهری زیادی را مصرف می‌کند؛ آبی که املاح زیادی دارد و به مرور زمان، منجر به رسوب گرفتن و شوره زدن بدنه و قطعات داخلی کولر می‌شود.

برای این که عمر طولانی به کولر آبی خانه خود بدهید، بهتر است هر چه سریع‌تر رسوبات بدنه را تمیز کنید تا از فرسوده شدن زود هنگام کولر آبی پیشگیری کنید.

رسوب بستن دریچه‌های کولر جلوی جریان هوای تمیز را می‌گیرد و علاوه بر این بوی نامطبوعی را منتشر می‌کند. مهم‌تر از همه این که وقتی روی قطعات مکانیکی کولر شوره و آهک ببندد، در چرخش قطعات مشکل ایجاد می‌کنند و کم کم به سوختن کولر منجر می‌شود.

بنابراین، بهتر است تا قبل از این که خرج زیادی متحمل شوید و مجبور باشید یا خود کولر را عوض کنید یا موتورش را، تمام مناطق کولر رسوب زدایی کنید یا اقداماتی را انجام دهید که جلوی شوره زدن آن گرفته شود.

نکاتی که در ادامه می‌خوانید به شما کمک می‌کند با تمیز کردن رسوب و شوره کولر آبی باد خنک تر، مصرف آب کمتر و عمر طولانی تری را تجربه کنید.

روش پیشگیری از ایجاد شوره و رسوب در کولر آبی
روش‌هایی زیر را انجام دهید تا هم کولر آبی تمیز شود و هم حداقل میزان شوره را داشته باشد و اصلا نیازی به تمیز کردن کولر نداشته باشید.

۱- قرار دادن فیلتر رسوب‎گیر در مسیر ورودی آب
به دلیل وجود املاح زیاد در آب شهری، ایجاد رسوب اجتناب ناپذیر است. اما شما می‌توانید با قرار دادن یک فیلتر رسوب گیر در مسیر ورودی آب، جلوی املاح را گرفته و اجازه ندهید بدنه کولر مملو از این املاح شود.

۲- دور کردن کولر از آفتاب!
یکی از دلایلی که منجر به شوره بستن بدنه کولر آبی می‌شود این است که آن را زیر تیغ آفتاب می‌گذارید! وقتی کولر را در معرف تابش مستقیم آفتاب بگذارید، آب کولر خیلی زودتر از حالتی که در سایه است تبخیر می‌شود و شوره زیادی روی بدنه کولر شکل می‌گیرد.

دو راهکار دارید: یا کولر را در سایه قرار دهید، یا اگر برایتان مقدور نیست که جای کولر را عوض کنید، حداقل با سایبان درست کردن برای کولر، جلوی تابش مستقیم خورشید به کولر را گرفته و محیط خنک تری برای کولر آبی فراهم کنید.

۳- استفاده از پد‌های سلولزی به جای پوشال
اگر به جای پوشال، از پد‌های سلولزی استفاده کنید، باعث می‌شوید نمک کولر شکل نگیرد. پد‌های سلولزی می‌توانند رسوب کولر را در خود نگه دارند و نگذارند روی بدنه کولر آهک تشکیل شود. پد‌های سلولزی را می‌توانید بشویید و رسوب روی آن‌ها را از بین ببرید.

۴- استفاده از توپ شوره گیر
توپ شوره گیر هم می‌تواند از ایجاد شوره روی بدنه پیشگیری کند. توپ شوره گیر از موادی چرب ساخته شده است. وقتی در تشک داخل کولر قرار می‌گیرند با جذب یون‌های موجود در آب و کلسیم و منیزیم از ایجاد شوره جلوگیری می‌کنند.

شوره کولر

اگر می‌خواهید از این بعد بیشتر مراقب کولر آبی باشید و نکات بالا را حتما رعایت کنید، بهتر است اول کولر آبی را از وجود رسوب و شوره پاک کنید. برای این کار ما به شما روش‌های زیر را پیشنهاد می‌دهیم:

۱- شست‌وشو با آب و مواد شوینده
با کمک آب، مقداری ماده شوینده و مواد سفیدکننده و همین طور فرچه یا برس سیمی می‌توانید شوره‌ها را بسایید و تمیز کنید. اما قبل از هر کاری، باید هر چه قطعه جداشونده و البته قابل شست و شو در کولر می‌بینید جدا کرده و سپس با فرچه و محلول آب و مواد شوینده حسابی تمیز کنید. حوستان باشد که مواد شوینده اسیدی، به بدنه کولر آبی آسیب می‌رسانند.

۲- تمیز کردن با سرکه
استفاده از سرکه سیب به صورت دوره‌ای و هر چند وقت یک بار برای تمیز کردن شوره و رسوب عالی است. زیرا این ماده خوراکی قدرت پاک کنندگی زیادی دارد. روش انجام کار هم خیلی راحت است. کافیست سرکه را روی قطعات و کف کولر بریزید و چند دقیقه زمان بدهید. سپس، می‌توانید با کمک برس تمام قطعات و بدنه کولر را رسوب زدایی و تمیز کنید.

۳- پاک کردن شوره با جوهر نمک
یک ماده قدرتمند دیگری که می‌توانید برای از بین بردن شوره کولر استفاده کنید جوهر نمک است. استفاده از جوهر نمک خطر دارد. پس، فراموش نکنید که هنگام پاک کردن شوره و رسوب کولر، حتما از دستکش ایمنی و ماسک استفاده کنید تا سلامتی خود را به خطر نیندازید. درست مانند روش رسوب زدایی با سرکه، جوهر نمک را هم توانید مستقیم روی قطعات رسوب دار و تشک کولر بریزید. بعد از چند دقیقه زمان، شست و شو با آب فراوان و با دقت را شروع کنید.

حواستان باشد که قطعات کولر آبی زیاد در جوهر نمک خیس نخورند! زیرا می‌پوسند و خراب می‌شوند.

منبع: روزیاتو

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: