۰

اعتراض دانشجویان دانشگاه بین‌المللی اهل بیت به کشتار شیعیان هزاره ها

صبح سه شنبه (۳۰ حمل) در دو آموزشگاه در غرب کابل، سه انفجار شد. اولی در آموزشگاه خصوصی ممتاز و دومی و سومی در مکتب عبدالرحیم شهید بود. این انفجارها انتقادات و گردهمایی‌های گسترده‌ای در پی داشت.
کد خبر: ۲۶۹۴۰۶
۰۹:۰۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، صبح سه شنبه (۳۰ حمل) در دو آموزشگاه در غرب کابل، سه انفجار شد. اولی در آموزشگاه خصوصی ممتاز و دومی و سومی در مکتب عبدالرحیم شهید بود. این انفجارها انتقادات و گردهمایی‌های گسترده‌ای در پی داشت.

یکی از آن گردهمایی‌ها، گردهمایی در دانشگاه بین‌المللی اهلبیت در تهران است.

حسین‌علی قمبری یکی از برگزارکنندگان این گردهمایی می‌گوید که در سالن مطالعه‌ی دانشگاه مصروف کتاب‌خواندن بوده است که ناگهان متوجه می‌شود دو نفر از افراد کناردستی‌اش کتاب را کنار گذاشته و در گوش هم‌دیگر از انفجار دشت برچی صحبت می‌کرده‌اند. حسین‌علی همین‌که موضوع صحبت آن دو نفر را متوجه می‌شود، دلش از جا کنده می‌شود. طبق قانون کتاب‌خانه او نباید آن‌جا سر و صدا راه می‌انداخت. خودش را کنترل می‌کند و از کسی چیزی نمی‌پرسد. نمی‌خواهد که فضای سالن را وحشت‌زده کند. عاجل کتابش را بسته می‌کند و مبایلش را باز. سراغ فسبوک می‌رود. می‌گوید «تمام فسبوکم از جسدهای تکه‌پاره‌ی دانش‌آموزان دشت برچی پر شده بود».

حسین‌علی می‌گوید که در میان اخبار نسل‌کشی، یکی هم قصه‌ی زندگی آن مادری را خوانده است که شوهرش را در دهمزنگ، دخترش را در مرکز آموزشی موعود و آخرین فرزندش را در انفجار همان روز مکتب عبدالرحیم شهید از دست داده بود.

به همین مناسبت، تعدادی از دانش‌جویان دانشگاه بین‌المللی اهلبیت در تهران، گردهمایی‌ای تشکیل می‌دهند. درین گردهمایی، حدود بیشتر از ۱۵۰ دانش‌جو شرکت می‌کنند. معترضین، علاوه بر دانش‌جویان افغانستانی، تعدادی از دانش‌جویان دیگر کشورهای جهان، از جمله دانش‌جویان کشورهای نایجریا، هند، سوریه، لبنان و پاکستان نیز بوده‌اند.

این گردهمایی حول محور «نه به هزاره‌کشی» می‌چرخیده است. دانش‌جویان دانشگاه بین‌المللی اهلبیت در تهران از جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنند».

در این گردهمایی، علاوه بر شمع‌افروزی و یادبود از کشته‌شده‌های مکتب عبدالرحیم شهید، چندین دانش‌جو سخنرانی می‌کنند. به گفته‌ی آقای قنبری، ابوبکر احمد از دانش‌جویان نایجریا یکی از سخنرانان این گردهمایی بوده است. او از کشتار هدفمند یک قوم خاص انتقاد کرده و از گروه طالبان به عنوان گروه حاکم و مسؤل امنیت افغانستان خواسته است که جلو این کشتار بی‌رحمانه و هدفمند را بگیرند.

پرویزعلی از دانش‌جویان پاکستانی، یکی دیگر از سخنرانان آن گردهمایی بوده است. او دشمنی با دانش‌آموزان را دشمنی با تمام بشریت خوانده و از جامعه‌ی جهانی خواسته است تا جلو این کشتارهای جمعی دانش‌آموزان در افغانستان را بگیرند.

برکت‌الله رفیعی یکی دیگر از سخنرانان این گردهمایی بوده است. او که به زبان انگلیسی سخنرانی می‌کرده است، از جامعه‌ی جهانی و مدافعان حقوق بشر خواسته است تا جلو «کشتار هدفمند و سازمان یافته‌ی مردم هزاره» را بگیرند.

سیدمصطفی علوی و محمدرضا نواندیش دو سخنران دیگر این گردهمایی بوده‌اند. آنان تاکید کرده‌اند که مردم هزاره حتا در شرایط بسیار بدتر از این نیز مسیر علم و دانش را ترک نخواهند کرد.

گردهمایی دانش‌جویی در دانشگاه بین‌المللی اهلبیت در تهران، با شعار «نسل‌کشی مردم هزاره را متوقف کنید» پایان یافته است.

دانش‌جویان خارجی دانشگاه اهلبیت در اعتراض به نسل‌کشی مردم هزاره.
پیش از این، گردهمایی‌ها و تجمعات دیگری نیز در نقاط مختلف دنیا با همین شعار «نسل‌کشی مردم هزاره را متوقف کنید» شکل گرفته بود. «راهپیمایی مهاجرین افغانستانی در ترکیه»، «تجمع اعتراضی افغان‌ها در شیکاگو» و «گردهمایی دختران دانش‌جو در دانشگاه بین‌المللی آسیایی برای زنان» چند نمونه از اعتراضات اخیر علیه نسل‌کشی مردم هزاره‌اند.

علاوه بر اعتراضات مردمی و دانش‌جویی در خارج از کشور،عده‌ای از سیاسیون دیگر اقوام نیز آن انفجارها را «نسل‌کشی مردم هزاره» عنوان کرده‌اند. دکتر رنگین دادفر اسپنتا یکی از آن جمله کسانی است که حمله بر کودکان و نوجوانان مردم هزاره را سند آشکار نسل‌کشی عنوان کرد.

آن سه انفجار در دو آموزشگاه غرب کابل، دستکم ۱۰کشته و ۴۸ زخمی بر جای گذاشت. محمد محقق اما، تلفات ناشی از آن سه انفجار را ۱۲۶ کشته و ۷۳ زخمی گزارش داد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: