۰

وضعیت هلال ماه شوال در ایران

هلال ماه شوال در ایران به خاطر فاز کم و همچنین ارتفاع کم آن در زمان غروب خورشید، با شرایط رؤیت نسبتا سخت، قابل رویت است.
کد خبر: ۲۶۹۳۰۷
۱۵:۵۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، هلال ماه شوال در ایران به خاطر فاز کم و همچنین ارتفاع کم آن در زمان غروب خورشید، با شرایط رؤیت نسبتا سخت، قابل رویت است.

سیدمحسن قاضی میرسعید پژوهشگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب، نا در مورد آخرین وضعیت رویت ماه شوال اظهار کرد: لحظه مقارنه ماه شوال ۵۹ دقیقه بامداد یکشنبه اول ماه می برابر با ۲۹ رمضان ۱۴۴۳ مطابق با ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به وقت ایران (ساعت تابستانی) اتفاق خواهد افتاد.

به گفته وی، حدود ۱۳ دقیقه بعد از مقارنه زمین مرکزی یک خورشید گرفتگی جزئی با قدر ۰.۶۴۰ در ناحیه جنوبگان خواهیم داشت.

این پژوهشگر هلال ماه خاطرنشان کرد: در شامگاه ۲۹ رمضان المبارک برابر با ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با اول می ۲۰۲۲ هلال ماه شوال در قاره آمریکا – آمریکای مرکزی و شمال قاره آمریکای جنوبی با چشم غیرمسلح قابل رویت است. طبق نقشه زیر، در مناطق زرد که شامل مرکز و جنوب امریکای جنوبی است هلال ماه شوال با ابزار اپتیکی قابل رویت است.

وضعیت هلال ماه شوال در ایران

میرسعید تصریح کرد: همانطور که در نقشه زیر مشخص گردیده، هلال ماه شوال در غرب آفریقا با چشم غیرمسلح دیده خواهد شد و در مناطق زرد با ابزار اپتیکی و در مناطق قرمز رنگ هلال ماه غیرقابل رویت خواهد بود.

وضعیت هلال ماه شوال در ایران

وضعیت هلال ماه در غروب روز ۲۹ رمضان المبارک در ایران و کشورهای اسلامی

وی ابراز کرد: هلال ماه رمضان در کشورهای مراکش، الجزایر، تونس و غرب لیبی با چشم غیر مسلح و در کشورهای ایران – مصر – ترکیه – اذربایجان – فلسطین – لبنان – سوریه – اردن – عراق – عربستان – کشورهای حوزه خلیج فارس – افغانستان – ترکمنستان – ازبکستان – تاجیکستان- پاکستان و منتهاالیه شمال غرب هندوستان با ابزار اپتیکی قابل رویت است. همانطور که در نقشه مشخص گردیده، هلال ماه شوال در کشورهای مالزی و اندونزی و به طور کلی در آسیای دور حتی با ابزار نیز غیرقابل رویت است.

وضعیت هلال ماه شوال در ایران

رکوردار رویت هلال ماه در جهان با بیان اینکه هلال ماه شوال در ایران به خاطر فاز کم ماه یا همان بخش درخشان آن (۰.۶۰% در شرق ایران و ۰.۶۲% در غرب کشور) و همچنین ارتفاع کم آن در زمان غروب خورشید شرایط رؤیت نسبتا سختی را خواهد داشت، افزود: رصد این هلال نیازمند به تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی قوی، به اضافه مکان مناسب (ارتفاعات بالاتر از سطح دریا)، دوری از گردوغبار و از همه مهم‌تر تجربه بالای رصدگران را می‌طلبد تا بتوانند این هلال جذاب و نسبتا سخت را شکار کنند.

توضیح :

• درنقشه‌های رویت‌پذیری در مناطق سبز رنگ هلال ماه با چشم غیرمسلح و در مناطق زرد رنگ با ابزار اپتیکی قابل رویت و در مناطق قرمز هلال ماه قابل رویت نخواهد بود.

• مقارنه یا ماه نو ( New Moon ): زمانی که طول دایره البروجی ماه و خورشید در مختصات زمین مرکزی صفر باشد در آن زمان مراکز سه جرم زمین – ماه و خورشید در یک راستا قرار گرفته و سن ماه صفر است.

انتهای پیام

 

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: