۰

بیانیه بایدن در خصوص نسل‌کشی ارامنه

رئیس‌جمهوری آمریکا، صد و هفتمین سالروز وقوع "نسل‌کشی ارامنه" را با صدور بیانیه‌ای به یاد ۱.۵ ارمنی که به گفته او "تبعید، قتل‌عام و یا در کمپین نابودی به سمت مرگ حرکت کردند" گرامی داشت.
کد خبر: ۲۶۹۰۸۵
۱۰:۵۶ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، رئیس‌جمهوری آمریکا، صد و هفتمین سالروز وقوع "نسل‌کشی ارامنه" را با صدور بیانیه‌ای به یاد ۱.۵ ارمنی که به گفته او "تبعید، قتل‌عام و یا در کمپین نابودی به سمت مرگ حرکت کردند" گرامی داشت.

 در این بیانیه به حمله روسیه علیه اوکراین که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر آن را "نسل‌کشی" نامیده بود، اشاره‌ای نشد. با این حال بایدن از این سالروز برای تبیین اصول سیاست خارجی، در شرایطی که ایالات متحده و متحدانش اوکراینی‌ها را مسلح کرده و تحریم‌هایی علیه روسیه وضع می‌کنند، استفاده کرد.

بایدن که ۲۴ آوریل را آغاز این "نسل‌کشی" نامید، گفت: ما تعهد خود را به منظور هوشیاری در برابر تأثیر مخرب نفرت در همه اشکال آن تجدید می‌کنیم. ما مجدداً خود را متعهد می‌کنیم که با صدای بلند صحبت کنیم و جلوی جنایاتی را بگیریم که زخم‌های ماندگاری بر دنیا می‌گذارند.

بایدن اولین بار سال گذشته در همین مناسبت از واژه "نسل‌کشی" استفاده کرد.

به دنبال آن، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص حوادث سال ۱۹۱۵ در توئیتر نوشت: استفاده از کلمه "نسل‌کشی" برای وقایع سال ۱۹۱۵ با انگیزه‌های سیاسی توسط همین افراد بدون حکم دادگاه صالح، بارزترین مصداق ریاکاری آنهاست.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: برخی از رهبران غربی اخیرا استدلال کرده‌اند که "نسل‌کشی" تنها با تصمیم دادگاه قابل تشخیص است.

وزارت امور خارجه ترکیه هم با انتشار بیانیه‌ای اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده در مورد حوادث سال ۱۹۱۵ را محکوم و اعلام کرد: ما چنین اظهارات و تصمیماتی که حقایق تاریخی را با انگیزه‌های سیاسی تحریف می‌کند، رد و کسانی را که بر این اشتباه پافشاری می‌کنند، محکوم می‌کنیم.

این بیانیه تاکید کرده که هرگونه اظهارنظر مرتبط با حوادث ۱۹۱۵ که با واقعیات تاریخی و حقوق بین‌الملل ناسازگار باشد، اعتباری نخواهد داشت.

همچنین وزارت خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه این موضوع شامل بیانیه "تاسف‌بار" رئیس جمهوری آمریکا هم هست، تصریح کرده است: بایدن اشتباهات و اظهارات خود درباره حوادث مذکور را به مانند سال ۲۰۲۱ تکرار کرده است. چنین اظهارات اشتباهی با انگیزه‌های سیاسی تحریف شده و کسانی را که بر این اشتباه مصر هستند، محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه همچنین آمده است: رویکردهای یک‌جانبه و گزینشی که هدفی جز تفسیری خصمانه از تاریخ ندارد، از نظر اخلاقی مشکل‌زا و از نظر سیاسی بدخواهانه است. موضع انسان دوستانه و وجدانی ایجاب می‌کند که صرف‌نظر از تبعیض قومی یا مذهبی تمام رنج‌های آن دوران گرامی داشته شود. ترکیه با احترام از رنج‌های کل جمعیت عثمانی، از جمله ارامنه یاد می‌کند.

وزارت امور خارجه ترکیه افزوده است: دوره‌های بحث‌برانگیز مانند وقایع ۱۹۱۵ باید بدون پیش داوری و در چارچوب اصول علمی و حقوقی تحقیق شود. در همین راستا ترکیه پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک تاریخی و باز کردن آرشیوهای موجود را داده است. ما در تلاش برای صلح در منطقه و جهان بوده و ابتکار عادی‌سازی روابط با ارمنستان نشانگر این رویکرد ترکیه است.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: