۰

نمایندگان روس و چین در یک روز در کابل

دفتر رسانه‌های ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رئیس‌الوزرای طالبان با نشر خبرنامه ای اعلام کرد که طی سفر وانگ یی، وزیر امور خارجۀ چین به کابل و دیدار با ملا برادر، وی به طرف چینی اطمینان داده که تمامی نگرانی‌هایی که چین دربارۀ افغانستان دارد، برطرف خواهد شد.
کد خبر: ۲۶۸۲۰۳
۱۰:۰۲ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، دفتر رسانه‌های ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست رئیس‌الوزرای طالبان با نشر خبرنامه ای اعلام کرد که طی سفر وانگ یی، وزیر امور خارجۀ چین به کابل و دیدار با ملا برادر، وی به طرف چینی اطمینان داده که تمامی نگرانی‌هایی که چین دربارۀ افغانستان دارد، برطرف خواهد شد.

وزیر امور خارجۀ چین نیز در این دیدار گفته که کشورش آماده است تا روابط بازرگانی خود را با افغانستان گسترش دهد. در خبرنامۀ دفتر رسانه‌های معاون نخست رئیس‌الوزرا از قول وزیر خارجۀ چین آمده است: «چین آماده است تا در بخش‌های استخراج معادن، ایجاد قطب‌های اقتصادی و تولید انرژی در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.»

وزیر امور خارجۀ چین افزوده است که کشورش به‌زودی روند استخراج معدن مس عینک را نیز آغاز می‌کند. در همین حال، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ طالبان، می‌گوید که وزیر خارجۀ چین در جریان سفرش به کابل با امیرخان متقی، هم‌تای افغانی خود نیز دیدار کرده است و دو طرف روی مسائل سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی گفت‌وگو کرده‌اند.

امیرخان متقی در این دیدار گفته است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی به‌شمول چین می‌توانند در افغانستان سرمایه‌گذاری و افزون بر منافع خود، با افغان‌ها در بخش ثبات اقتصادی هم‌کاری کنند و طالبان از آنان پشتی‌بانی همه‌جانبه خواهد کرد.

عبدالقهار بلخی در توییترش نوشته است: «ثبات افغانستان به نفع منطقه و جهان است و اکنون به این هدف رسیده‌ایم. این مسئولیت جامعۀ جهانی‌ست که با تقویت بخش‌های سیاسی و اقتصادی این ثبات را تقویت کند.»

از سویی هم، عصمت‌الله برهان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم طالبان هم اعلام کرد که پس از سفر وزیر خارجۀ چین به کابل، به‌زودی هیأتی از طالبان نیز به چین سفر خواهد کرد.

او می‌افزاید: «یک هیأت طالبان به ریاست شهاب‌الدین دلاور هفتۀ آینده یا فردا پس‌فردا به چین سفر خواهد کرد. ان‌شاءالله در آن‌جا نیز با آنان دیدار می‌کنند و با حکومت‌‌شان گفت‌وگو می‌شود. افزون بر آن، در حاشیۀ این دیدار با رهبران ام‌سی‌سی نیز دیدار انجام می‌شود و احتمال دارد هیأت آنان هم بیاید.»

پس از روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، این نخستین سفر وزیر امور خارجۀ چین به افغانستان است.

هم‌زمان با سفر وانگ یی، وزیر امور خارجۀ چین به کابل، ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان، نیز در رأس یک هیأت به کابل آمده است. کابلوف امروز با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجۀ طالبان دیدار کرده است.

وزارت امور خارجۀ طالبان با پخش خبرنامه‌یی گفته است که دو طرف در این دیدار بر تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و منطقه‌یی تأکید کرده‌اند. طبق خبرنامه، کابلوف سیاست طالبان را متوازن و به نفع منطقه و جهان خوانده و از «دستاوردهای دولت مستقر در کابل ابراز خرسندی کرده است.»

متقی از سفر هیأت روسی به کابل استقبال کرده و گفته است که روسیه با «پتانسیل خوب» خود می‌تواند در پروژه‌های توسعه‌یی با افغانستان هم‌کاری کند. سرپرست وزارت خارجه گفته است که طالبان به امنیت و ارتباط منطقه‌یی توجه جدی دارد. او افزوده است که حکومت طالبان می‌خواهد افغانستان مرکز ترانزیت و تجارت کشورهای آسیا باشد.

امیرخان متقی به هیأت روسی گفته که در ۲۰ سال گذشته، کشت مواد مخدر، قاچاق و اعتیاد به اندازه‌یی رشد کرده است که طالبان برای درمان معتادان و ایجاد اقتصاد جای‌گزین مواد مخدر، نیازمند هم‌کاری بین‌المللی‌ست.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: