۰

یک دادگاه در هند حجاب را ممنوع کرد

یک دادگاه در هند در حکمی ممنوعیت حجاب در مدارس ایالت کارناتاکا را تایید کرد که این مسئله نگرانی ها را افزایش داده است.
کد خبر: ۲۶۸۰۲۰
۰۷:۲۱ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، یک دادگاه در هند، ممنوعیت حجاب در مدارس ایالت کارناتاکا در جنوب این کشور را تایید کرد. حکمی که می توان بر سایر مناطق این کشور که اقلیت مسلمان زیادی دارد، تاثیر بگذارد.

این حکم پس از آن اتخاذ شد که ممنوعیت اعمال شده بر حجاب در ایالت کارناتاکا با حمایت افراط گرایان هندو باعث اعتراضات گسترده در سایر مناطق این کشور و انتقادات گسترده حقوقی و بین المللی شد.

ریتو راج اواستی، رئیس این دادگاه گفت که آنها معتقدند که حجاب جزء اصلی دین برای زنان مسلمان نیست. دولت قدرت تعیین لباس رسمی در مدارس را دارد. همچنین قدرت رد دادخواست ها و تجدیدنظرهای مختلف در این پرونده را نیز دارد.

قبل از صدور این حکم، مقامات ایالت کارناتاکا تعطیلی مدارس و دانشکده ها و اعمال محدویت در تجمعات عمومی در برخی از مناطق این ایالت برای جلوگیری از بروز مشکل احتمالی را اعلام کردند.

مخالفان این حکم می گوید: این ممنوعیت راه دیگری برای به حاشیه راندن اقلیت مسلمان است که 15 درصد از ساکنان هند را دربرمی گیرد.

ظفرالاسلام خان، سردبیر روزنامه میلی گازت، گفت: ماده 25 از قانون اساسی هند، حمایت از همه ادیان در هند و نمادهای آنها را فراهم می کند. به همین دلیل، قضات دادگاه باید دیدگاه دین در این پرونده را بررسی کند تا تصمیم گیری کند که آیا این مسئله از اصول دین اسلام است یا فروع آن.

خان گفت: این دادگاه فقط به استدلال های وکلا که نظر دین درباره حجاب را مورد توجه قرار نداده است، گوش داد و اعلام کرد که فتواهای علمای دینی به طور صریح تاکید دارد که حجاب بر زنان تحمیل شده است و باید توسط مقامات در هند محافظت شود.

از سوی دیگر، «عبدالمجید میسور» رئیس حزب سوسیال دموکرات هند در این ایالت که از مسایل مسلمانان دفاع می کند، گفت: با دادخواهان و والدین صحبت خواهد شد تا آنها را در اعتراض به این حکم در دادگاه عالی کمک کنند.

وی افزود: حکم دادگاه عالی در این ایالت با حقوق افراد و حقوق اساسی و مذهبی مغایرت دارد.

مسئله حجاب دهه هاست که در برخی از کشورهای غربی به خصوص فرانسه که در سال 2004 میلادی حجاب را در مدارس عمومی ممنوع کرد، محل مناقشه است.

در هند، حجاب در اماکن عمومی ممنوع نیست، اما برخی از فعالان حقوق بشر نگران هستند که این ممنوعیت ممکن است اسلام هراسی را افزایش دهد.

خشونت و سخنان انزجارطلبانه علیه مسلمانان در هند در سایه نارندرا مودی، نخست وزیر هند افزایش یافته است.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: