۰

مسجد کبک مزین به پرتره قربانیان تیراندازی ۲۰۱۷ شد

شش پرتره بسیار باشکوه از افرادی که در حمله به مرکز فرهنگی اسلامی شهر کبک کشته شدند، مزین کننده دیوارهای مسجد همزمان با سالگرد پنج سالگی تیراندازی در این مکان شدند.
کد خبر: ۲۶۶۱۸۵
۱۲:۳۳ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، شش پرتره بسیار با شکوه از افرادی که در حمله به مرکز فرهنگی اسلامی شهر کبک کشته شدند، مزین کننده دیوارهای مسجد کبک همزمان با سالگرد پنج سالگی تیراندازی در این مکان شدند.

این پرتره ها که توسط هنرمند ساکن تورنتو خلق شده است، چهره های خندان ابراهیما بری، مامادو تانو بری، خالد بلکاسمی، عبدالکریم حسنه، عزالدین سوفیانه و ابوبکر ثابتی را نشان می دهد.

«بوفلجا بن عبدالله»، یکی از متولیان مسجد در این باره می گوید: وقتی به پرتره های نمایش داده شده در نمازخانه نگاه می کنم نمی توانم تبه جزئیات کوچکی که در چهره هر یگ از این برادران بود، فکر نکنم.

بن عبدالله با اشاره به پرتره عبدالکریم حسن گفت: یک ورزشکار. همه او را دوست داشتند و دلتنگ او بودند. او ورزش را دوست داشت و زندگی را دوست داشت.

او با اشاره به مامادو تانو بری گفت: یک روشنفکر. ما همیشه او را می بینیم که پشت در آنجا نشسته و با دوستانش صحبت می کند.

او همچنین از مرحوم ابوبکر ثابتی به زبان حال می گوید: مردی جذاب. هر وقت او را می بینم همیشه لبخند بر لب دارد.

بن عبدالله گفت: ترجیح می‌دهم آن‌ها را مانند آن زمان ببینم.

هنرمند ساکن تورنتو به نام «ویرانی» گفت که هدفش به تصویر کشیدن انسانیت این شش مرد و کمک به آنها برای به تصویر کشیدن چهره شان با توجه به نحوه زندگی‌شان بوده است.

او گفت: آنها افراد واقعی با زندگی واقعی، خانواده واقعی و رویاهای واقعی بودند.

این پرتره ها که الهام گرفته از عکس های ارسالی از سوی خانواده های این شش مرد است، پس از مراسم بزرگداشت روز 29 ژانویه به عنوان هدیه به خانواده ها ارائه می شود.

ویرانی که یک مسلمان هندی و فرانسوی است، در حالی که مشغول نقاشی بود به این فکر می کرد که این افراد تقریبا همسن پدرش هستند.

او همچنین به این فکر می کرد که چگونه عکس‌های ارسال شده توسط خانواده‌ها لحظات عادی و روزمره زندگی مردان را به تصویر می‌کشد بدون اینکه بدانند در آینده چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد.

این اولین بار نیست که ویرانی اثری را برای ادای احترام به قربانیان حمله به مسجد خلق می کند.

او در یک مراسم اندکی پس از تیراندازی، یک نقاشی زنده خلق کرد ، تصویری از دو دست در حال دعا ؛ و از حاضران دعوت کرد تا پیام خود را به اثر اضافه کنند.

همین امر باعث شد که ویرانی به شهر کبک سفر کند تا نقاشی را با عنوان «با هم قوی تر هستیم» به عنوان هدیه به مسجد تقدیم کند.

در سال 2018 او پرتره ای از «زبیده بنجدو» ، یکی از زنان شهر کبک که در جامعه مساجد مورد احترام است، به عنوان بخشی از مجموعه ای به نام CélébronsLa کشید.

در مراسم بزرگداشتی در سال 2020، او به هر خانواده یک کتاب دست ساز همراه با پیام های حمایتی که از سراسر جهان جمع آوری کرده بود، داد.

او گفت: فکر می‌کنم در آن مرحله آنها واقعاً می‌توانستند اعتماد کنند که مقاصد من روشن است. من فکر می کنم مهارت ها و علایق و علایق هنری من باید در خدمت جامعه باشد.

ویرانی امیدوار است که این هنر به کسانی که آن را می بینند الهام بخش باشد تا فراتر از پیام ها عمل کنند تا از جامعه مسلمانان حمایت کنند.

او گفت: این به معنای ری دادن به دولتی است که از مسلمانان حمایت می کند و فعالانه با اسلام هراسی مبارزه می کند. این به معنای اهدا به جامعه مسجد است، وقتی بی‌عدالتی‌ها را می‌بینید بایستید تا همه چیز را به زبان بیاورید، حتی اگر به روشی دلسوزانه و نرم باشد.

بنعبدالله گفت که دیدگاه انسان گرایانه ویرانی در این اثر هنری نمایان است.

وی افزود: وقتی به هر یک نگاه می کنیم، احساس می کنیم که هر یک از این افراد ویژگی خاصی دارند ؛ فروتنی،شور و نشاط، مهربانی.

مسجد می‌خواست این نقاشی‌ها را قبل از مراسم بزرگداشت امسال به نمایش بگذارد، حتی اگر آویزان کردن پرتره‌ها در مسجد غیرعادی باشد.

بنعبدالله گفت: ما در اسلام شمایل نگاری نداریم، هیچ تصویری از مردم و موجودات زنده وجود ندارد، اما از آنجا که این یک استثنا است، مردم می توانند از آنها لذت ببرند.

در حالی که ویرانی می‌داند که پرتره‌های او نمی‌توانند آسیب‌ها و خشونت‌هایی را که خانواده‌ها متحمل شده‌اند از بین ببرد، امیدوار است که دیدن چهره‌های عزیزانشان که با دقت نقاشی شده‌اند، آرامش را برای آنها به ارمغان بیاورد.

امیدوارم که پرتره ها بتوانند یک هدیه بسیار کوچک باشندکه برای یک دقیقه خانواده ها احساس کنند دیگران به آنها اهمیت می دهند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: