۰

علت افزایش جمعیت معتادان متجاهر در تهران

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با اعلام افزایش ۱۰۰۰ نفری جمعیت معتادان متجاهر در تهران، وجود دی آی سی‌ها و خدمات پزشکی رایگان، ام ام تی‌ها یا همان متادون درمانی، شلترها و جاهای خواب و توزیع رایگان غذاها در میان معتادان را از جمله دلایل این افزایش جمعیت اعلام کرد.
کد خبر: ۲۶۴۸۱۲
۰۸:۵۹ - ۱۱ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با اعلام افزایش ۱۰۰۰ نفری جمعیت معتادان متجاهر در تهران، وجود دی آی سی‌ها و خدمات پزشکی رایگان، ام ام تی‌ها یا همان متادون درمانی، شلترها و جاهای خواب و توزیع رایگان غذاها در میان معتادان را از جمله دلایل این افزایش جمعیت اعلام کرد.

سرهنگ عبدالوهاب حسنوند درباره نقش پلیس در قرارگاه جهادی مقابله با آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد اظهار کرد:‌ این قرارگاه در رابطه با بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با موادمخدر با مدیریت استاندار تهران تشکیل شده و اعضای مختلفی دارد که نیروی انتظامی نیز یکی از آنهاست. شهرداری نیز به تناسب وظایف و اقدامات خود در این حوزه وارد شده و پلیس هم کارگروه‌هایی در این خصوص دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه مبارزه با مواد مخدر، جمع‌آوری، ساماندهی و تحویل معتادان به مراکز غربالگری از جمله اقداماتی است که از سوی پلیس انجام می‌شود، گفت: پلیس تهران حتی مرکز بازپروری مهرسروش را نیز با ظرفیت ۷۰۰ نفر راه‌اندازی کرد که اخیرا مقرر شد ظرفیت آن افزایش هم پیدا کند که به زودی آن را اعلام خواهیم کرد.

حسنوند بر نقش موضوعات آموزش و پیشگیری نیز تاکید کرد و گفت:‌ در این خصوص نیز پلیس جلسات و کارگروه‌هایی را در آموزش و پرورش و دانشگاه دارد و درباره نحوه آموزش و آگاه‌سازی به افراد، خانواده، مدارس و جامعه در حال پیش‌بردن یکسری اقدامات هستیم.

رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ درباره ساماندهی معتادان متجاهر در تهران و به ویژه محله هرندی نیز گفت:‌ از انتهای سال ۹۷ مناطق بی‌فاع شهری مخصوصا شوش و دروازه غار با دستور ریاست محترم پلیس پایتخت در دستور کار پلیس قرار گرفته و حالا بیش از ۱۱۰۰ روز است که پلیس برای ساماندهی و برخورد با قاچاقیچان و خرده فروشان در این منطقه اقداماتی را انجام می‌دهد.

افزایش ۱۰۰۰ نفری جمعیت معتادان متجاهر در پایتخت

وی در مورد ظرفیت‌های نگهداری از معتادان متجاهر نیز اظهار کرد:‌ در این خصوص ۱۲هزار نفر ظرفیت داشتیم که تقریبا از سال گذشته همان ۱۲ هزار نفر است. اما پیش‌بینی ما بیش از ۲۰ هزار نفر است. در واقع ۸۰۰۰ نفر برابر آمار سال قبلی رها شده‌اند. البته ارزیابی ما این است که طی این مدت حدود ۱۰۰۰ نفر نیز به جمعیت این افراد اضافه شده و در حال حاضر حدود ۹۰۰۰ معتاد متجاهر رها هستند.

عوامل افزایش تعداد معتادان متجاهر در تهران

حسنوند درباره اینکه چه عاملی سبب افزایش ۱۰۰۰ نفری شمار معتادان متجاهر در تهران شده است، گفت:‌ علت این موضوع از نظر ما وجود چند کانون برای جذب جمعیت معتادان متجاهر در مناطقی مانند شوش و هرندی است که حتی باعث حضور معتادان از شهرها و مناطق دیگر نیز شده است. وجود دی آی سی‌ها و خدمات پزشکی مجانی، ام ام تی‌ها یا همان متادون درمانی، شلترها و جاهای خواب در محله شوش و هرندی و در بخشی دیگر نیز توزیع رایگان غذاها در میان معتادان که از سوی افراد خیر انجام می‌شود. ما معتقدیم این موارد باعث مهاجرت معتادان استان‌های دیگر به تهران شده است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹ هزار نفر معتاد رها شده در تهران داریم، درباره اینکه چقدر از این افراد جزو معتادان منع پذیرشی هستند، گفت:‌ در مورد منع پذیرشی‌ها برای حدود ۴۵۰۰ نفر نیاز به جا داریم که برای ۴۰۰ نفر به ما جا دادند و مابقی همچنان رها شده‌اند. هربار هم که این‌ها را جمع آوری می‌کنیم یک بخشی در غربالگری و یک بخشی هم که شامل افراد بالای ۶۵ سال و زیر سن و زخم باز و ... می‌شود، آزاد می‌شوند که باید برای این‌ها فکری شود.

وی درباره اینکه در حال حاضر چه تعداد ظرفیت برای نگهداری از معتادان متجاهر زن و افراد دارای زخم باز و بیماری‌های عفونی وجود دارد، اظهار کرد:‌ برای معتادان دارای زخم باز و عفونی ۴۰۰ نفر ظرفیت به ما داده‌اند و برای خانم‌ها هم ۴۰۰ نفر ظرفیت ایجاد شد که البته این تعداد کافی نیست.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: