۰

ازسرگیری سفر زمینی به عتبات با شیوه جدید

با پیگیری مسؤولان، سفر زمینی به عتبات به زودی با شیوه جدید برقرار می‌شود؛ به طوری که اسامی زائران به صورت لیستی در اختیار سفارت عراق قرار می‌گیرد و پس از تأیید، زائران می‌توانند بدون ویزا از مرزهای زمینی به عراق سفر کنند.
کد خبر: ۲۶۴۵۱۰
۰۹:۴۸ - ۰۴ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، یک ماه از آغاز سفرهای زیارتی به عتبات در ایام کرونا از سوی سازمان حج و زیارت می‌گذرد. اما با توجه به بالا بودن هزینه این سفر، بسیاری امکان تأمین این هزینه و تشرف به سفر معنوی عتبات را ندارند و همچنان منتظر بازگشایی مسیر زمینی هستند تا بتوانند پس از سال‌ها عازم کربلا شوند.

عراق در ایام کرونا ویزای زیارتی برای هیچ کشوری صادر نکرده است

اما با توجه به اینکه عراق از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، هیچ ویزای زیارتی تاکنون صادر نکرده است، امکان برقراری سفر زمینی به عتبات هم وجود ندارد؛ چرا که ویزای فقط برای سفرهای هوایی لغو شده و برای سفر زمینی به عتبات باید سفارت عراق برای زائران ویزا صادر کند.

با این وجود، احتمال برقراری سفر زمینی به عتبات قوت گرفته و حتی حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس کشور با اشاره به سختگیری دولت عراق در زمینه سفر زائران به صورت زمینی به عتبات، گفته است: با توجه به فروکش کردن ویروس کرونا به دنبال تسهیل این موضوع هستیم.

تلاش برای ازسرگیری سفر زمینی به عتبات/ بازگشایی مرزها استقبال زائران کربلا را بیش‌تر می‌کند

بر همین اساس، مسؤولان سازمان حج و زیارت از ماه‌های گذشته برای برقراری سفر زمینی به عتبات در حال برنامه‌ریزی و رایزنی هستند؛ تا جایی که صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت از پیگیری برای باز شدن مرزهای زمینی برای تردد زائران به عتبات خبر می‌دهد و می‌گوید: باازسرگیری سفر هوایی به عتبات، ما مذاکراتی برای بازگشایی مسیر زمینی به عتبات هم داشتیم تا همه مشتاقان زیارت عتبات بتوانند به عتبات مشرف شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به هزینه‌های سفر هوایی به عتبات در صورت بازگشایی مرزهای زمینی، تعداد زائران نیز افزایش می‌یابد، می‌گوید: هزینه سفر عتبات به صورت زمینی نسبت به سفر هوایی بسیار پایین‌تر است؛ چرا که بیشتر هزینه‌های سفر مربوط به پرواز است. بنابراین با باز شدن مسیر زمینی، استقبال از این سفرها هم بیشتر خواهد شد.

آغاز سفر زمینی به عتبات به صورت لیستی/ بدون ویزا، زمینی به کربلا سفر کنید

با وجود تلاش مسؤولان کشورمان برای بازگشایی مرزهای زمینی و برقراری سفر زمینی به عتبات، هنوز طرف عراقی نسبت به پذیرش زائران به صورت زمینی موافقت نکرده است. البته از هفته گذشته بازگشت زمینی زائران به کشور آغاز شده و برخی از کاروان‌های زیارتی از مرز مهران به کشور بازمی‌گردند.

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برپایی جلسات مسؤولان وزارت خارجه با معاون وزیر می‌گوید: مذاکراتی صورت گرفته تا با توجه به آمار ورودی عراقی‌ها از طریق مرز زمینی به کشور، بتوانیم همان تعداد زائر ایرانی را به صورت مانیفستی به عراق اعزام کنیم.

وی درباره این نوع اعزام می‌افزاید: در اعزام مانیفستی دیگر نیازی به اخذ ویزای زیارتی نیست. بلکه اسامی به صورت لیستی در اختیار سفارت عراق قرار می‌گیرد و پس از تأیید، اسامی زائران در مرز بررسی و امکان رد شدن آنها از مرز زمینی فراهم و به این ترتیب سفرهای زمینی به عتبات به صورت محدود از سرگرفته می‌شود.

چرا هزینه سفر به عتبات در هفته‌های اخیر افزایش یافت؟

علاوه بر این، در روزهای اخیر هزینه‌های سفر به عتبات نسبت به اوایل اعزام‌ها افزایش یافته است؛ به طوری که بسیاری از کاروان‌ها هزینه سفر را از حدود هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به بیش از هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش داده‌اند. همچنین هزینه سفر عتبات به صورت یک طرف زمینی در حالی که پیش‌بینی می‌شد حداکثر ۶ میلیون تومان باشد، اکنون بیش از هفت میلیون تومان است.

رئیس سازمان حج و زیارت دلیل این افزایش قیمت‌ها را تحولات در حوزه ارز عنوان کرده و می‌گوید: برخی از شرکت‌های هواپیمایی، قیمت اعلام شده برای پروازهای عتبات را حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش دادند و همین امر موجب بالا رفتن هزینه سفر به عتبات شده است.

بالا بودن هزینه پرواز یک‌طرفه به عتبات

وی همچنین درباره دلیل بالا بودن هزینه سفر عتبات به صورت یک طرف هوایی نیز می‌افزاید: هزینه پرواز یک طرفه با دو طرفه متفاوت است. چرا که در پرواز یکطرفه ممکن است هواپیما خالی بازگردند و شرکت‌هوای هوایپمایی هم بخشی از این هزینه را از زائر می‌گیرند. بنابراین، ما هم به زائران توصیه می‌کنیم که برای تعدیل قیمت‌ها دو طرف هوایی به عتبات سفر کنند تا متحمل هزینه اضافه نشوند.

سفر به عتبات پس از اربعین ۹۸ به دلیل ناآرامی‌ها در عراق متوقف شد و تعطیلی سفر زمینی به عتبات تا اواخر بهمن‌ماه ادامه داشت؛ تا اینکه با موافقت شورای عالی امنیت ملی، سفرهای زمینی به عراق از سرگرفته شد. اما دیری نپایید که به دلیل شیوع کرونا سفر به عتبات به طور کامل متوقف شد و هیچ زائری در قالب کاروان حج و زیارت به عتبات مشرف نشد. اوایل آبان‌ماه سال جاری ویزای عراق برای سفرهای هوایی به عتبات لغو شد و از آذرماه امسال هم سازمان حج و زیارت سفر به عتبات را در شرایط کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سرگرفت. البته هنوز فقط سفر هوایی به عتبات در حال انجام است و هیچ زائری امکان تردد از مرزهای زمینی و سفر به عراق را ندارد.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: