۰

زنگ هشدار افزایش آسیب های اجتماعی با تورم

یک جامعه شناس با بیان اینکه تورم موجب افزایش آسیب های اجتماعی و مردم دچار احساس رها شدگی می کنند گفت: دولت باید برای افزایش مقاومت، مردم را تحت پوشش تامین اجتماعی همگانی قرار دهد.
کد خبر: ۲۶۴۳۷۴
۰۹:۱۵ - ۳۰ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، یک جامعه شناس با بیان اینکه تورم موجب افزایش آسیب های اجتماعی و مردم دچار احساس رها شدگی می کنند گفت: دولت باید برای افزایش مقاومت، مردم را تحت پوشش تامین اجتماعی همگانی قرار دهد.

امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس درباره ارتباط تورم با افزایش آسیب های اجتماعی و شکاف طبقاتی گفـت: تورم با افزایش آسیب های اجتماعی ارتباط مستقیم دارد چون همزمان با گرانی ها پول از جیب مردم خارج می شود و در نتیجه مردم فقیرتر می شوند. فقر مادر و ریشه فسادها در جوامع مختلف است.

او افزود: با گرانی و تورم خرید حداقل ها هم کاهش می یابد. حداقل ها نیازهای اساسی همانند خوراک، پوشاک، مسکن، درمان و آموزش است. در کشورهای توسعه یافته تفریحات نیز جزو این حداقل ها به شمار می آیند. تورم موجب کاهش این حداقل ها از سبد کالا و دامنگیر شدن فقر برای مردم جامعه می شود.

این جامعه شناس با اشاره به شکاف طبقاتی که هنگام تورم به وجود می آید، گفت: اگر یک قله و دره را در نظر بگیریم طبقات بالا بر روی قله نشسته اند که متاسفانه بسیاری از آنها آقازاده ها هستند که از تورم سود می برند و هر روز با رانت ثروتمندتر می شوند. در پایین قله اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که به دره نزدیکتر می شوند و فقر موجب شده تا امیدی به آینده نداشته باشند.

او با بیان اینکه مردم در گرانی و تورم زیست پذیر می شوند، گفت: در این شرایط آسیب های اجتماعی افزایش یافته و برخی از مردم به سمت خلاف هایی همانند سرقت پیش می روند که طبق برخی از آمارها سرقت در میان جوانان و نوجوانان بالا رفته است و آسیب های اجتماعی دیگر همچون خشونت های خانگی، کودک آزاری، طلاق و اعتیاد افزایش پیدا می کند. مردم برای فرار از درد به سمت مواد مخدر سنتی و صنعتی می آیند.

او با بیان اینکه طبق آمارهای وزارت بهداشت میزان افسردگی و اضطراب در جامعه ما بالا است گفت: با تورم و گرانی میزان افسردگی افزایش پیدا می کند. قشر متوسط که در دامنه کوه هستند نسبت به آینده احساس ناامیدی می کنند.

این جامعه شناس با بیان اینکه تورم موجب کاهش آمار ازدواج و نرخ جمعیت می شود تصریح کرد: غریزی ترین موضوع برای مردم جوامع تشکیل خانواده است، با تشکیل این نهاد مردم احساس آرامش می کنند این در حالیست که گرانی موجب می شود تا میل به تشکیل خانواده کاهش یابد. با توجه به اینکه الگوها و سبک زندگی در جامعه تغییر کرده و قشر متوسط نیز به سمت زندگی های لوکس گرایش دارند و آنها نیز از سبک زند،ی ژن های برتر و گروه های سلبریتی تبعیت کرده اند، وقتی نمی توانند به این سبک از زندگی برسند به دنبال ازدواج و فرزندآوری نیز نمی روند، از این رو مردم به احساس تنهایی و رهایی شدگی دچار می شوند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط دشوار باید دولت مردم را زیر سایه تامین اجتماعی فراگیر قرار دهد، گفت: تا مردم بتوانند در این شرایط دشوار مقاومت کنند. البته منظور من پرداخت یارانه های ناچیز نیست. در آن قالب نمی توان انتظار مقاومت داشت و باید این مقاومت سراسری از قشر بالا تا پایین باشد. در دوران جنگ عزیزترین ها از این مملکت دفاع می کردند و مردم کوپنی زندگی می کردند چون این مقاومت از بالا تا پایین وجود داشت و کسی فکر نمی کرد که در حق او بی عدالتی شده است.

او تاکید کرد: مقاومت مشروط به این است که دولت و حاکمیت سیاسی پشت مردم باشد. منظور من از تامین اجتماعی برای مثال پرداخت حق اولاد به اکثریت مردم و کودکان و نوجوانان است، پرداخت هزینه های معیشتی به تمام قشر میانسال و رایگان شدن بهداشت و درمان است که در بسیاری از کشورها این اتفاق می افتد. هنگامی که مردم ببینند این حمایت ها صورت می گیرد و رها نشده اند ، یک همدلی و یک مقاومت در شرایط دشوار به وجود می آید اما وقتی که یک عده هر جور دلشان بخواهد بتازند و با مشکلات مردم آشنا نباشند، مقاومت شکل نمی گیرد و مسئله ای نیز حل نمی شود.

حریرچی تاکید کرد: اگر جوامع به توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برسند در نهایت به توسعه اخلاقی خواهند رسید و جامعه اخلاق محور می شود و احساس همدردی نیز افزایش می یابد.

انتهای پیام

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: