۰

درگیری ارتش عراق با پ.ک.ک

منابع نظامی عراقی اعلام کردند، بعد از استقرار نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) در سنجار و بستن ادارات دولتی با ادعای "نافرمانی مدنی" در واکنش به حملات ترکیه، یگان‌های وابسته به ارتش عراق با حمایت نیروهای پلیس فدرال به این شهر رفتند تا بتوانند کنترل اوضاع را در دست بگیرند.
کد خبر: ۲۶۴۰۷۲
۱۰:۱۸ - ۲۲ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، منابع نظامی عراقی اعلام کردند، بعد از استقرار نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) در سنجار و بستن ادارات دولتی با ادعای "نافرمانی مدنی" در واکنش به حملات ترکیه، یگان‌های وابسته به ارتش عراق با حمایت نیروهای پلیس فدرال به این شهر رفتند تا بتوانند کنترل اوضاع را در دست بگیرند.

یک افسر ارتش عراق اعلام کرد، درگیری‌هایی میان ارتش و نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) در شهر سنجار رخ داد. همچنین تعدادی از نیروهای ارتش عراق و غیرنظامیان در این درگیری‌ها زخمی شده و یک خودروی ارتش به آتش کشیده شد.

به گفته این افسر، ارتش موفق شد کنترل اوضاع در مرکز شهر سنجار را در دست بگیرد اما همچنان همراه با نیروهای دیگر ارتش و پلیس که از تلعفر به سنجار اعزام شدند با نیروهای پ.ک.ک در شهر درگیر است. این نیروها به سمت نیروهای ارتش تیراندازی کرده و سنگ پرتاب می‌کنند. این منبع احتمال داد که بغداد طی ساعات آتی نیروهای بیشتری را به سنجار اعزام کند.

در این راستا یک فعال مدنی در سنجار به نام"قاسم شنکالی" اعلام کرد، تعدادی از از خانواده‌ها از شهر سنجار به سمت اقلیم کردستان رفته‌اند. شاخه محلی نیروهای حزب کارگران کردستان معروف به یگان‌های حفاظت از سنجار رهبری شورش علیه ارتش عراق را برعهده دارند. نیروهای حزب که دارای تابعیت ترکیه و سوریه هستند همچنان در منطقه جبل سنجار حضور دارند و این منطقه تحت کنترل کامل آن‌ها است.

فعالان عراقی نیز تصاویری از درگیری‌های ارتش عراق و نیروهای حزب کارگران کردستان را منتشر کردند.

بخش معروف به "اداره خودگردان" حزب کارگران کردستان ترکیه در سنجار پیش از این بخشنامه‌ای را صادر کرده و به موجب آن فعالیت تمامی ادارات و نهادهای دولتی در سنجار را به بهانه حملات هوایی جنگنده‌های ترکیه متوقف کرد.

این اداره در بیانیه‌ای اعلام کرد، باید در سنجار و حومه آن فعالیت تمام ادارات دولتی و غیر دولتی و تمام نهادها متوقف شود. این بخشنامه تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و تمام کسانی که با این بخشنامه مخالفت کنند مسئولیت آن را برعهده خواهند داشت.

نیروهای مسلح حزب پ.ک.ک در مناطق جبل سنجار و مرکز شهر هستند.

در این راستا محما خلیل، فرماندار قانونی شهر سنجار اعلام کرد: اداره خودگردان حزب کارگران کردستان ترکیه بیشتر ساختمان‌های مهم این شهر را با کمک گروه‌های مسلح شناخته شده‌ای در این منطقه که بخشی از حشد شعبی هستند، محاصره کرده و از تمام کارمندان خواست که از اداراتشان خارج شوند.

وی گفت: دولت محلی در نینوا هیچگونه دستوری صادر نکرده است و سنجار در حال حاضر در آشوب به سر می‌برد. دولت فدرال باید هرچه سریع‌تر وارد مداخله شود.

به گفته منابع "اداره خودگردان" پ.ک.ک در اعتراض به حملات ترکیه به سنجار نافرمانی مدنی در این شهر را اعلام کرده است.

یکی از رهبران حزب کارگران کردستان ترکیه اعلام کرد: اداره خودگردان این حزب به این دلیل این بخشنامه را صادر کرده که به خاطر حملات ترکیه به مناطق زیادی در سنجار این شهر دچار آشوب و وحشت شده است و بخشنامه ما برای این است که دولت بغداد به عملیات نظامی ترکیه در این شهر که موجب خسارت‌های مالی و انسانی شده، توجه کند.

ماجد شنکالی، از رهبران حزب دموکراتیک کردستان عراق نیز پیش از این اعلام کرده بود که حزب کارگران کردستان ترکیه برای کنترل سنجار با حمایت خارجی و از طریق ایجاد تونل‌های جدید تلاش می‌کند.

دولت بغداد بارها اعلام کرده که کنترل اوضاع سنجار را در دست دارد اما دولت اقلیم کردستان عراق این مسئله را تکذیب کرده است. مقامات عراقی هنوز نتوانسته‌اند حزب کارگران کردستان ترکیه را که در لیست تروریسم قرار دارد از شهر سنجار اخراج کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: