۰

وقتی خشم می تواند شما را بکشد

خشم بیماری نیست اما احساس و هیجانی است که اگر درمان نشود مشکلات جبران ناپذیری برای سلامت کل بدن ایجاد می کند. افرادی که زیاد عصبانی می شوند و راه های سالمی را برای تخلیه یا بیان احساس خود ندارند و متقابلا بیشتر از دیگران بیمار شده و ممکن است حتی از این بیماری ها فوت کنند.
کد خبر: ۲۶۳۶۳۷
۱۰:۲۸ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰

وقتی خشم می تواند شما را بکشد

«شیعه نیوز»: خشم، قاتل بی سر و صدایی است که زیر پوست شما خوابیده و حتی خودتان هم نمی دانید چه ماری در آستین می پرورانید. طبق یک بررسی ، نزدیک به 8 درصد از نوجوانان ، نشانگر مسئله خشم و واجد شرایط تشخیص اختلال انفجاری متناوب در دوره زندگی شان بوده اند . خشم یک بیماری نیست بلکه احساس و هیجان عادی انسانهاست مانند غم و شادی، اضطراب، ترس و لذت.

تحقیق و پژوهش های مختلف نشان داده اند افرادی که زیاد عصبانی می شوند و راه های سالمی را برای تخلیه یا بیان احساس خود ندارند و متقابلا بیشتر از دیگران بیمار شده و ممکن است حتی از این بیماری ها فوت کنند.

نه تنها خشم و عصبانیت بر سلامت جسمی انسان ها اثر می گذارد بلکه بر ارتباط های اجتماعی نیز بسیار تاثیر گذار است. مسئله خشم تنها محدود به نوجوانان نمی باشد و اگر فکر می کنید که خودتان یا اطرافیانتان از اختلال خشم رنج می برید، مهم است که نشانه ها ، دلایل و تاثیرات خشم را بشناسید.
انواع اختلالات خشم چیست ؟

افرادی که در کنترل خشمشان مشکل دارند و یا کسانی که خشم را خارج از حد احساسی عادی تجربه می کنند ممکن است در مواجهه با انواع مختلف خشم قرار گیرند . کارشناسان متعددی ، لیست های متناقضی از انواع خشم را منتشر کرده اند اما همانطور که در ادامه ی این بخش از سلامت روان در نمناک خواهید خواند برخی از شکل های خشم که پذیرفته شده اند شامل موارد زیر می باشد :

خشم دائمی

که شخص به خاطر هر موضوع ساده ای خشمگین شود . این گونه افراد همیشه و دائما خشمگین و عصبی هستند که این حالت می تواند بر سلامت جسمی و روحی آن ها هم اثرات مخربی بگذارد.

وقتی خشم می تواند شما را بکشد

خشم خودآزار

که به خود شخص برمیگردد و ممکن است ناشی از احساس گناه باشد.

خشم قضاوتی

که به دیگران برمیگردد و ممکن است همراه با احساس تنفر باشد.

خشم کشمکشی

که شامل کشمکش های گاها خود به خودی است از خشم شدید یا تند می باشد.

خشم منفعل

کسانی که از پرخاشگری منفعل رنج می برند ممکن است حتی متوجه نشوند که عصبانی هستند . زمانی که پرخاشگری منفعل را تجربه می کنید احساساتتان ممکن است مانند سخنی طعنه آمیز، بی احساس یا فرومایه نشان داده شوند.

ممکن است رفتاری خود تخریبی مانند فرار از مدرسه یا محل کار، بیگانه شدن با دوست ها و خانواده تان و ناکارآمد بودن در کارها یا موقعیت های اجتماعی را از خود نشان دهید . برای کسانی که شما را می بینند به نظر می رسد که شما عمدا دارید خودتان را خرابکار نشان می دهید در حالی که ممکن است خودتان متوجه نباشید یا نتوانید کارهایتان را توضیح دهید.

به دلیل این که شاید پرخاشگری منفعل سرکوب شده باشد ممکن است تشخیص آن سخت باشد . مشاوره می تواند احساسات پشت رفتارهایتان را مشخص کند و دلیل عصبانیتتان را روشن کند تا بتوانید با آن مقابله کنید.

خشم تهاجمی

افرادی که دچار خشم تهاجمی هستند معمولا از احساساتشان با خبرند با این حال همیشه نمی دانند که ریشه اصلی عصبانیتشان چیست . در بعضی موارد ، افراد طغیان خشمشان را برسر دیگران خالی می کنند زیرا کنار آمدن با مشکل اصلی بسیار دشوار است.

خشم تهاجمی گاها به صورت خشم قصاصی یا بی ثبات ظاهر می شود و می تواند نتیجه آسیب های رساندن های جسمی به دیگران و اموالشان را داشته باشد . یاد گرفتن شناخت محرک ها و کنترل نشانه های خشم برای مقابله به طور مثبت با این نوع خشم ضروری خواهد بود.

وقتی خشم می تواند شما را بکشد

علت چیست و چه چیزی سبب خشم می شود ؟

دلیل اصلی خشم محیط اطراف فرد ، استرس ، مسائل مالی ، سوء استفاده ، موقعیت خانوادگی یا اجتماعی ضعیف و نیازمندی های طاقت فرسا در انرژی و زمان تان ، میتوانند همگی در شکل دهی عصبانیت دخیل باشند . در اختلالاتی مثل اعتیاد به الکل ، مسائل مربوط به خشم، می توانند در افرادی که درکنار پدر و مادری با اختلال مشابه بزرگ شدند رایج تر باشد.

ژنتیک و توانایی بدن برای مقابله با هورمون ها و مواد شیمیایی خاص نقش مهمی در چگونگی مقابله شما با خشم ایفا می کنند . اگر مغزتان واکنش عادی به سروتونین نداشته باشد ، کنترل احساسات برایتان دشوارتر خواهد شد.

خشم یک بیماری نیست

خشم نیز مانند غم و شادی، اضطراب، ترس و لذت احساس و هیجان عادی انسانهاست . خشم راهی برای تخلیه یا بیان احساسات است برخی از مردم متاسفانه هنگام خشم گین شدن، کنترل خود را از دست می دهند و به هر کاری دست می زنند تا آتش غضب خود را فرو نشانند در این صورت خشم می تواند شما را به فردی بزهکار تبدیل کند.

خشم گستاخی نیست

خشم گاه از سرخوردگی خفیفی ناشی می شود و گاهی خشم در مقابل رفتاری بروز می کند که واقعا ناعادلانه است. بنابراین خشم تبعات مثبتی نیز دارد و می تواند سازنده باشد. خشم هیجان با ارزشی است که به مردم کمک می کند با بی عدالتی مواجه شوند و با رواج آن مقابله کنند.

این هیجان ناعادلانه یا اشتباه بودن رفتار را به ما هشدار می دهد و انرژی مقابله با این موقعیت را در ما ایجاد می کند. گاه خشم سبب حفظ جان ما و دفاع از خودمان می شود، اما مهم است بدانیم چطور باید آن را کنترل کنیم.

پرخاشگری و خشم متفاوتند

پرخاشگری و خشم نباید با هم اشتباه گرفته شود. خشم یک حس است که به مخاصمه و تهاجم ختم نمی شود ، اما پرخاشگری یک رفتار است که با مخاصمه همراه است . ضربه زدن، هل دادن، فحش و ناسزا نوعی پرخاشگری و خشونت است.

خشمتان را نخورید

ابراز خشم بهتر از فروخوردن آن است زیرا فروخوردن خشم ، آسیب های روحی و روانی و حتی جسمی مانند ناراحتی قلبی و سوزش معده و... در پی دارد . اما برای ابراز خشم هیچ وقت با دیگران درگیر نشوید.

یکی از بهترین راه های کنترل خشم ، مزاح و طنز است.

برنامه مشخص و ثابت برای آرام سازی و پیشگیری از خشم داشته باشید.

افسردگی و خشم:

افسردگی و خشم دست به دست هم می دهند و می توانند یک چرخه گردنده را به وجود آورند که شکستش سخت است . حمله عصبی می تواند سبب ناهمبستگی و احساس گناه شود که منجر به افسردگی خواهد شد.

افسردگی بلند مدت می تواند کنترل احساسات را سخت کند و احتمال طغیان خشم را افزایش دهد . اغلب تنها راه شکست این چرخه نیازمند دریافت یک کمک تخصصی می باشد.

تشخیص دوگانه:اعتیاد و خشم

اعتیاد به الکل و مواد مخدر می تواند توانایی تان برای مقابله با خشم را کاهش دهد . این بسیار مهم است تا خواستار گزینه های درمانی که مسائل جسمی و عاطفی مربوط به اختلال تان را کنترل می کند باشید.

یک برنامه درمانی که خشم را بدون سر و کار داشتن با اعتیاد نشانی میگیرد در آینده شما را در برابر مسائل عاطفی آسیب پذیر خواهد کرد . بنابراین شرکت در یک گروه برای بحث راجع به اعتیاد بدون نام بردن کشمکش با خشم باعث می شود در آینده از مواد مخدر یا الکل برای مقابله با درد عاطفی استفاده کنید.
نشانه های مشکل مدیریت خشم چیست ؟

اگر هر از گاهی خونسردی خود را از دست می دهید بدین معنا نیست که مشکل مدیریت کنترل خشم دارید . کارشناسان سلامت روانی ، گرایشات رفتاری شما ، نشانه های عاطفی و نشانه های جسمی شما برای تشخیص اختلال خشم را مورد بررسی قرار می دهند.

نشانه های عاطفی مشکلات مربوط به خشم

ممکن است فکر کنید که علائم عاطفی مشکلات مربوط به خشم ، تنها به خشم محدود می شوند اما شماری از حالت های عاطفی می توانند نشان دهند که شما نمی توانید با روشی مثبت و سالم با خشم روبه رو شوید . تحریک پذیری مداوم ، عصبانیت و اضطراب از علائم عاطفی احتمالی هستند.

اگر احساس ناراحتی دارید ، نمی توانید افکارتان را کنترل یا ساماندهی کنید یا خیال آسیب رساندن به خود یا دیگران را دارید ممکن است دچار اختلال خشم یا مسئله دیگری شده باشید . صبر نکنید تا این عواطف کنترل زندگی تان را در دست بگیرند و زودتر به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جسمی خشم

عواطف شدید اغلب تغییرات جسمی در بدن به وجود می آورند و خشم جدای از این بحث نیست . اگر مسئله خشم کنترل نشود می تواند سلامت کل بدنتان را به خطر بیاندازد . برخی از علائم جسمی مشکلات مربوط به خشونت شامل موارد زیر می باشند :

سوزن سوزن شدن
تنگی سینه یا تپش نامنظم قلب
بالا رفتن فشار خون
سر درد
فشار در سر یا حفره های سینوس
احساس خستگی

تاثیرات بلند مدت و کوتاه مدت اضطراب و خشم :

مسئله خشم بی دلیل منجر به اضطراب می شود که می تواند تاثیرات بلند مدت بر زندگی تان بگذارد. تاثیرات فوری اضطراب ممکن است شامل سرگیجه ، نفس نفس زدن ، حالت تهوع ، درد ماهیچه ای ، تنش ماهیچه ای ، سردرد و مشکلات حافظه و تمرکز شود . این علائم می توانند انجام کارهای روزانه را دشوار کنند و ممکن است بر خشم کلی در زندگی بیافزایند.

اضظراب بلند مدت می تواند خطرات جدی بر جسم و عواطف تان بگذارد . افرادی که از کشمکش های اضطرابی طولانی رنج می برند در خطر بالاتری برای سکته مغزی هستند . همچنین ممکن است از دست دادن حافظه ، اختلالات مزمن مربوط به خواب یا مسائل خویشاوندی هم رخ بدهد . تا قبل از این که خشم و اضطراب زندگیتان را نابود کند ببینید چه کاری برای متوقف کردن این چرخه می توانید انجام دهید.

آیا یک تست یا خودارزیابی وجود دارد که بتوانم انجام دهم ؟

تست ها و خودارزیابی های آنلاین زیادی وجود دارند که به شما برای شناخت هر نوع خشم یا مسائل اضطرابی که ممکن است دچارش باشید کمک می کنند . اگر یک تست آنلاین می دهید خوب است توجه داشته باشید که تست توسط فردی که شناخته شده به عنوان متخصص در زمینه سلامت روانی می باشد نوشته و منتشر شده باشد.

حتی اگر خودارزیابی توسط یک مجموعه معتبر نوشته شده باشد نباید اجازه دهید که خودتشخیصی یا یک تست آنلاین راه درمانتان را هدایت کند . اگر فردی فکر می کند که از مسائل خشم رنج می برد باید با مشاوران متخصص ، پزشک خانواده یا افراد داوطلب در خانه های بهداشت صحبت کند.

داروهای خشم :گزینه های دارویی ضد خشم

متخصصان سلامت روانی ، مشاوره ، جلسات درمانی گروهی و کلاس های مدیریت خشم را به عنوان گزینه های درمانی برای اختلالات خشم پیشنهاد می دهند . در برخی موارد استفاده از دارو ممکن است در کنترل احساسات و واکنش های شیمیایی در بدن که منجر به خشم غیرقابل کنترل می شوند ، کمک کند.

داروهای خشم :گزینه های ممکن

نوع داروی تجویزی بستگی به شرایط فردی دارد و سایر تشخیص ها را نیز درنظر می گیرد.

عوارض دارویی :

طبق گزارشات ، بیش از 50 درصد از بیمارانی که از نوعی داروی ضدخشم استفاده کرده اند مشکلات مربوط به کلیه ها دیده شده است . این تاثیرات معمولا با مراقبتهای پزشکی یا قطع دارو معکوس می شوند . از داروهای ضد خشم تنها زیر نظر پزشک استفاده کنید . دیگر عوارض داروهای ضد خشم مختلف عبارتند از:

حالت تهوع
حس عطش
تغییر الگوهای فکری
خستگی
سرگیجه
رعشه
تب
اعتیاد

اعتیاد به دارو های ضد خشم ، وابستگی و ترک:

مهم است بدانید که داروی ضد خشمتان اعتیاد آور هستند یا نه . اعتیاد به دارو به شخصیتتان ، ترکیب شیمیایی بدن و خود دارو بستگی دارد . درباره خطرات مرتبط با وابستگی و ترک ، با پزشکتان صحبت کنید و با دقت دستورالعملهای مربوط به دوز دارو را دنبال کنید . اگر عوارض جانبی دارو به سراغتان آمد، یا حس کردید داروی بیشتری میخواهید و قادر به متوقف کردن مصرف دارو نیستید سریعا با پزشکتان مشورت کنید.

استفاده بیش از حد دارو:

برای کاهش احتمالی مصرف بیش ازحد دارو همیشه دوز مورد نیاز را مصرف کنید و اگر حین استفاده از دارو مشکلات مربوط به سلامتی برایتان پیش آمد فورا به پزشکتان مراجعه کنید زیرا علائم فیزیکی می تواند نشان دهنده استفاده از دوز خیلی بالا باشد.

کمک گرفتن برای مشکلات مربوط به خشم:

اولین قدم برای کنترل کردن زندگی تان کمک گرفتن برای مشکلات مربوط به خشم است . دانستن درباره نشانه ها ، علل و تاثیرات به شما در نشانه گرفتن اختلال در راه مثبت و سالم کمک می کند.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: