۰

"شلغم" با عوامل بیماری‌زا مقابله می‌کند

کرمانشاه یک کارشناس تغذیه با اشاره به خواص شلغم، گفت: ترکیبات گوگردی موجود در این سبزی، شغلم را در مقابله با عوامل بیماری‌زا و بویژه عوامل باکتریایی کارآمد کرده است.
کد خبر: ۲۶۳۳۸۹
۱۴:۲۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

«شیعه نیوز»: کرمانشاه یک کارشناس تغذیه با اشاره به خواص شلغم، گفت: ترکیبات گوگردی موجود در این سبزی، شغلم را در مقابله با عوامل بیماری‌زا و بویژه عوامل باکتریایی کارآمد کرده است.

فرزاد بابایی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شلغم در دسته سبزی‌های ریشه ای تقسیم بندی می شود، گفت: این سبزی به دلیل وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ترکیبات گوگردی در آن می تواند مقابله خوبی با عوامل بیماری زا از جمله باکتری ها داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش موارد مصرف شلغم در سرماخوردگی ها، گفت: شلغم آب پنهانی دارد که حین پخت موجب افزایش دمای مرکزی این سبزی می شود و همین امر موجب شده استفاده از آن موجب افزایش دمای بدن شود.

بابایی گفت: در همین راستا افرادی که در سرماخوردگی ها دچار علائمی مانند لرز می شوند، بطور معمول از شلغم استفاده می کنند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل ترکیبات گوگردی موجود در شغلم مصرف این سبزی می تواند در مقابله با عوامل بیماری زا موثر باشد و همین امر موجب شده از گذشته این نوع سبزی در سرماخوردگی ها مورد استفاده قرار گیرد.

بابایی خاطرنشان کرد: آب پنهان موجود در شلغم همچنین موجب تامین آب بدن شده و به هیدراته شدن و آبگیری بدن کمک می کند.

این کارشناس تغذیه در ادامه استفاده از شلغم را در پیشگیری از یبوست موثر دانست و افزود: فیبر موجود در شلغم بصورت فیبر محلول و نامحول است و این بخش نامحلول عملا غیرقابل هضم بوده و همین امر موجب افزایش مدفوع و پیشگیری از یبوست می شود.

بابایی در خصوص مصرف شلغم در بیماران تیروییدی هشدار داد و افزود: این نوع سبزی در بیماران مبتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید و یا گواتر می تواند موجب اختلال در هورمون ها شده و باعث افزایش شدت علائم بیماری در این بیماران شود.

وی به مصرف شلغم با نمک هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری افراد شلغم را همراه نمک مصرف می کنند که این امر می تواند موجب افزایش فشار خون در این افراد شده و فایده و سود شلغم را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا توصیه می شود افراد شلغم را به تنهایی و بدون نمک مصرف کرده و از مواد دیگری مانند آبلیمو یا... همراه با آن استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: