۱

چرا تنها خوابیدن کراهت دارد؟+ روایات

در روایتی از پیامبران و ائمه و همچنین در دین اسلام، نقل شده است که تنها خوابیدن در خانه مکروه است. چرا تنها خوابیدن مکروه است؟ برای دانستن این موضوع، مطالبی در این مقاله آورده ایم.
کد خبر: ۲۶۳۲۹۸
۱۳:۴۹ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰

«شیعه نیوز»: تنها در خانه خوابیدن از چند نظر خوب نیست، این که ممکن است دزدی به خانه حمله کند و فرد تنها کاری از دستش برنیاید، فرد تنها در خانه هنگام خواب بترسد و دچار استرس و اضطراب شود، در خواب فرد اختلال ایجاد شود و همچنین فرد دچار توهم شده و افکاری شیطانی به او روی آوردند. به همین دلایل در دین اسلام، تنها خوابیدن مکروه می باشد. در این پست تعدادی از روایت ها از امامان و پیامبران در مورد تنها خوابیدن و مکروه بودن آن، به شما ارائه می شود، با ما همراه باشید.

با توجه به احادیث و روایاتی که در آن ها از تنها خوردن و تنها خوابیدن نهی شده، و با عنایت به این‌ که ازدواج و تشکیل خانواده از سفارشات مورد تأکید در تعالیم دینی است، می‌توان فهمید که به غیر از مواردی که چاره‌ ای از آن نباشد، زندگی مجردی و انفرادی مورد تأیید اسلام نیست.

تنها خوابیدن در دین اسلام از آن جهت مکروه است که ممکن است فرد در تنهایی به افکار شیطانی دچار شود و به گناه روی آورد، یا این که در هنگام شب و خوابیدن مشکلی برای او پیش آید و او نتواند از مشکل بر آید. به همین دلیل خوابیدن تنها مکروه است و بهتر است فردی دیگر در کنارتان حضور داشته باشد. مگر این که مجبور شوید که در خانه تنها بخوابید، در این باره امام موسی (ع) سخنی فرموده اند.

از امام موسى (ع) نقل شده است: كه هر كس در خانه ‏اى يا بيابانى تنها بخوابد، بگويد:

“اللهم انس وحشتى و اعنى على وحدتى”

روایتی از امام باقر (ع) درباره اینکه چرا تنها خوابیدن مکروه است

امام باقر عليه السلام فرموند:

“هر كس بر روى قبرى ادرار يا مدفوع كند، يا ايستاده ادرار كند، يا در خانه تنها بخوابد، يا با دست آلوده به غذا بخوابد، شيطان بر او مسلّط شود و عقلش را بگيرد.”

همچنین در روایتی دیگر امام باقر:

از شخصی پرسید:” در کجا زندگی می کنی؟”

شخص گفت: ” در فلان مکان”

امام باقر فرمود:” در آن جا کسی همراه تو زندگی می کند.”

او گفت:” نه”

امام باقر فرموند:”در آن خانه تنها نباش و از آن جا به خانه ديگر برو كه شيطان هيچ‌ گاه مانند وقتى كه انسان در خانه تنهاست بر وى جرأت ندارد.”


احادیث پیامبر اکرم (ص) در مورد کراهت تنها خوابیدن

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ کَرِه‏ لَکُمْ أَیَّتُهَا الْأُمَّةُ أَرْبَعاً وَ عِشْرِینَ خَصْلَة … وَ کَرِهَ أَنْ یَنَامَ الرَّجُلُ فِی بَیْتٍ وَحْدَه

رسول خدا (ص) فرمود:” اى مردم به راستى که خداى عز و جل بیست و چهار خصلت را براى شما نمی‌ پسندد و شما را از آن ها نهى فرموده است … و نمی‌ پسندد مردى در خانه‌‏ اى تنها بخوابد.”

در روایتی پیامبر فرمودند:

“اگر كسى تنها بخوابد، بيم آن است كه ديوانه شود.”

روایت امام موسی کاظم (ع) درباره مکروه بودن تنها خوابیدن

عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص ثَلَاثَةً الْآکِلَ زَادَهُ وَحْدَهُ وَ النَّائِمَ فِی بَیْتٍ وَحْدَهُ وَ الرَّاکِبَ فِی الْفَلَاةِ وَحْدَهُ

امام موسی کاظم فرموند:

“رسول خدا (ص) سه گروه را نفرین فرمود؛ کسی توشه خود را به تنهایى بخورد، فردی که به تنهایى سفر کند و کسی که در خانه‌ ‏اى تنها بخوابد.”

سخنان امام صادق (ع) در مورد تنها خوابیدن

آن چه در اين خصوص در برخي از روايات وارد شده کراهت تنها خوابيدن است. بنابراين تنها خوابيدن حرام نمي باشد.

در اين باره در روايتي راوي از امام صادق (ع) در رابطه با تنها خوابيدن سؤال مي کند و امام در جواب مي فرمايند: من از اين کار کراهت دارم.

“سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الرَّجُلِ يَبِيتُ فِي بَيْتٍ وَحْدَهُ فَقَالَ إِنِّي لَأَكْرَهُ ذَلِكَ وَ إِنِ اضْطُرَّ إِلَى‏ ذَلِكَ فَلَا بَأْسَ وَ لَكِنْ يُكْثِرُ ذِكْرَ اللَّهِ فِي مَنَامِهِ مَا اسْتَطَاعَ”

راوي مي گويد: من از امام صادق(ع) در مورد کسي پرسيدم که در خانه اي تنها مي خوابد،

امام (ع) در جواب فرمودند: من از اين کار کراهت دارم، ولي اگر شخصي مجبور شد اشکالي ندارد. ولي هنگام خواب تا مي تواند مشغول ذکر خدا باشد.


در پایان:

مکروه بودن تنها خوابیدن برای زمانی است که انسان در جايي به طور کامل تنها بخوابد و کسي از او اطلاع نداشته باشد؛ يعني در جايي که کاملا تنها باشد و لذا اگر انسان در يک اتاقي بخوابد و ديگر افراد خانواده در اتاق هاي ديگر باشند، روايات اين مورد را شامل نمي شود. چرا که به نحوي افراد خانواده حضور دارند و فرد تنها نمي باشد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
نجفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
مطالب بسیار عالی و جامع بود