۰

افزایش بانک‌های اسلامی در بنگلادش

رشد شور مذهبی در بنگلادش تغییر شکل نظام بانکی این کشور و افزایش تعداد بانک‌های اسلامی را در پی داشته است.
کد خبر: ۲۶۳۲۳۱
۱۳:۲۰ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، به دنبال اقدامات دو بانک بنگلادشی برای تغییر وضعیت خود به بانکداری اسلامی در اوایل سال جاری، حالا مؤسسات دارای ساختار مذهبی یک چهارم کل سپرده‌های بانکی را به خود اختصاص دادند.

از ۶۱ بانک دارای مجوز در بنگلادش، ۱۰ بانک در حال حاضر کاملا بانک اسلامی هستند. ۲۳ گروه بانکی سنتی دیگر، دارای عابر بانک اسلامی در شعب خود هستند یا شعبه‌های کاملاً اسلامی را اداره می‌کنند. این بانک‌ها شامل تعدادی بانک دولتی در این کشور رسما سکولار و همچنین دو بانک بخش خصوصی است که سال گذشته اولین خدمات مبتنی بر شریعت اسلامی خود را اضافه کردند.

تبدیل کامل یک بانک سنتی دیگر به بانک اسلامی در حال بررسی است. این در حالی است که چندین بانک دیگر درخواست تغییر وضعیت داشته یا در حال بررسی گرفتن مجوز نظارتی برای ایجاد این تغییر هستند.

مشروح عارفین، مدیر عامل City Bank که اخیراً مجوز نظارتی برای ارائه خدمات اسلامی در تمام ۱۳۲ شعبه خود دریافت کرده است، گفت: این تغییر به دلیل تقاضای عمومی است. مردم اکنون به دلیل افزایش خطراتی مانند ویروس کرونا، مذهبی‌تر شده و نسبت به قوانین دینی آگاه‌تر هستند.

در گزارشی که در این ماه از سوی گروه سرمایه گذاران مودیز (Moody's Investors Service) منتشر شد، آمده است: حضور گسترده بانک‌های اسلامی به افزایش آگاهی عمومی از آنها کمک می‌کند و مشتریان بانک‌های متعارف و شرکت‌های مالی غیربانکی و همچنین کسانی را که به دلایل مذهبی از بانک‌ها استفاده نمی‌کنند، جذب می‌کند. علاوه بر این، بانک ها انگیزه‌های مالی خاص خود را برای اسلامی شدن دارند.

یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی بنگلادش به Nikkei Asia گفت: بانکداری اسلامی بسیار سودآور است، فقط باید SLR(حداقل درصد سپرده‌هایی که یک بانک تجاری باید به صورت نقدی، طلا یا سایر اوراق بهادار نگهداری کند) پایین را حفظ کرد و تا بانک به راحتی سپرده دریافت کند. مردم بنگلادش بینش اسلامی دارند و فکر می‌کنند که اگر بانکداری اسلامی حفظ شود، از خداوند پاداش خواهند گرفت.

با این حال، به نظر می‌رسد که قانونگذران نگران هستند که عجله برای اسلامی شدن به یک هرج و مرج تبدیل شود.

مودیز در گزارش خود از این نگرانی خبر داد که رشد بخش بانکداری اسلامی بنگلادش می تواند خطرات جدیدی را به همراه داشته باشد و نوشت: چنین رشد سریعی در نظام تأمین مالی اسلامی برای شرکت‌های بزرگ و در یک بازار بسیار پراکنده می‌تواند نتیجه استانداردهای ضعیف در تغییر وضعیت بانک‌ها باشد.

به گفته تحلیلگران، بانک‌های اسلامی بنگلادش در برابر ضررهای مالی آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا دارای سرمایه کمتری بوده و به طور کلی بودجه کمتری را برای مشکلات احتمالی کنار گذاشته‌اند.

به همین دلیل برخی از بانک‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند که تبدیل وضعیت را به تدریج انجام دهند. بانک جامونا (Jamuna Bank) در آوریل ۲۰۲۰ مجوز تغییر کامل به حالت اسلامی را گرفت، اما در بحبوحه همه‌گیری کووید ۱۹ و تغییرات در سیاست‌های نرخ بهره بانک مرکزی، این فرآیند را متوقف کرد.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: