۰

جاسوسی سیستماتیک از مسلمانان آمریکا

اقدامات نظارت دولتی و جاسوسی از مسلمانان آمریکا که پس از جنگ جهانی اول به طور گسترده آغاز شد در دولت بایدن نیز ادامه دارد و موجب آزار و اذیت گسترده اعضای جامعه اسلامی در این کشور شده است.
کد خبر: ۲۶۲۹۵۹
۰۹:۰۵ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، از زمانی که ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»،رئیس جمهوری سابق آمریکا با شورشی خشن در پایتخت ایالات متحده آمریکا که منجر به کشته شدن 5 نفر شد به پایان رسید این کشور و رهبران آن بر روی چگونگی مقابله با تهدید جدید تروریسم متمرکز شده اند و تلاش های دو حزبی مورد حمایت «جو بایدن»،رئیس جمهوری جدید آمریکا برای تشدید فعالیت های دستگاه اطلاعاتی خارج از کنترل کنونی کشور در حال انجام است.

طرفداران آزادی های مدنی و مدافعان جامعه سیاهپوستان ، مهاجران و مسلمان خواستار احتیاط در برابر چنین اقداماتی شده اند. با این وجود ، برخی از مخالفان راست افراطی گفته اند که طرفداران برابری و آزادی های مدنی نباید نگران گسترش توانایی های نظارت ،جاسوسی و ضدتروریستی ایالات متحده باشند.

اما آنها اشتباه می کنند. گزارش جدید منتشر شده توسط « Project South »، یک سازمان ایجاد کننده جنبشی که ریشه در سنت سیاه پوستان دارد ، شرح تاریخ طولانی ، اقدامات و قوانین پشت دولت نظارتی ایالات متحده و هدف قرار دادن سیستماتیک جوامع سیاه ، مهاجر یا مسلمان را با تمرکز ویژه ای بر جنوب آمریکا توضیح می دهد.

«جاسوسی از جوامع حاشیه ای : تاریخچه ،قوانین و جاسوسی دولت آمریکا علیه جوامع مسلمان ، سیاه پوست و مهاجران و استراتژی های معاصر مقاومت» به عنوان راهنما و ابزاری مفید برای سازمان دهندگان جامعه ، وکلا ، فعالان و همه کسانی است که نگران تاثیرات عملی رشد دولت نظارتی آمریکاهستند.

بسیاری ازمقامات آمریکایی اقدامات نظارتی یا جاسوسی سیستماتیک آمریکا علیه مسلمانان را با حملات 11 سپتامبر و جنگ علیه تروریسم مرتبط می دانند، اما واقعیت این است که جوامع مسلمان سیاهپوست و مهاجران مسلمان از مدتها قبل از آن تحت نظارت های تبعیض آمیز و سوء استفاده قرار گرفته بودند.

پس از جنگ جهانی اول ،دولت آمریکا جوامع مختلف مسلمان را که شروع به مشارکت در سازماندهی سیاسی کرده بودند ، تحت جاسوسی قرار دارد و اخراج کرد.

به عنوان مثال ، هنگامی كه دولت آمریكا قوانین بیگانه هراسی آشكاری مانند قانون منشأ ملی سال 1924 را تصویب كرد که محدود کننده مهاجرت غیر سفیدپوستان و غیر مسیحیان بود ، «اف بی آی» جاسوسی های خود را برجنبش های پان آفریقایی و سیاه پوستان تحت تاثیر اسلام که مخالف برتری طلبی هاب سفیدپوستان بودند ، متمرکز کرد.

در طول جنگ جهانی دوم ، دولت آمریكا از سازمانهای مسلمان سیاهوست جاسوسی كرد و بی اساس ادعا كرد كه ممكن است انها با دولت ژاپن متحد باشند و پس از جنگ سیاهپوستان ، بومی ها ،رهبران جنبش مهاجرت ، مسلمانان سیاه پوست وعرب ها در میان بسیاری از فعالان و گروه های مدنی مورد هدف برنامه بدنام جاسوسی سیاسی داخلی «اف بی آی» به نام «کو اینتل پرو» یا « کوینتلپرو » (COINTELPRO) قرار گرفتند.

کو اینتل پرو به معنای برنامهٔ ضداطلاعات ، رشته پروژه‌های مخفی و غیرقانونی انجام شده توسط اف‌بی‌آی آمریکا با هدف پاییدن، نفوذ، بی اعتبارسازی و اخلال در سازمان‌های سیاسی داخلی بود. هرچند که عملیات مخفی بسیاری در طول تاریخ توسط پلیس فدرال آمریکا انجام شده‌است، اما بین سال‌های ۱۹۵۶ تا سال ۱۹۷۱ عملیات ضد جاسوسی کو اینتل پرو فقط علیه گروه‌های سیاسی مخالفان داخلی بکار گرفته شد. کو اینتل پرو برنامه ای بود که توسط اف‌بی‌آی آمریکا طراحی شده و گروه‌های بیشماری در دنیای امروز از روش‌های آنها برای بی‌اعتبار نمودن گروه‌های مخالف استفاده کرده و می‌کنند.

کمیته منتخب سنا معروف به کمیته کلیسا که در دهه 1970 « کوینتلپرو » را مورد تحقیق قرار داد ، دریافت که ترکیبی از عوامل باعث شده است مجریان قانون، قانون شکن شوند.

افشاگری های کمیته کلیسا درمورد سوء استفاده های « کوینتلپرو » منجر به یک سری اصلاحات شد که از آن جمله می توان قوانینی اشاره کرد که برای تنظیم نظارت ها یا جاسوسی های دولت و دستورالعمل های داخلی که قدرت بازجویی های «اف بی آی» FBI را محدود می کرد ،طراحی شد.

با این حال ، این اصلاحات اسمی توسعه دولت نظارتی با جاسوسی آمریکا را برای مدت طولانی متوقف نکرد.پس از بمب گذاری در سال 1993 در مرکز تجارت جهانی و جو ترس ناشی از بمب گذاری در شهر اوکلاهما ، دولت فدرال به شدت محدودیت های موجود برتوانایی دولت برای جاسوسی از مردم به ویژه مسلمانان و اخراج آنها را لغو کرد.

پس از حملات 11 سپتامبر و در نتیجه جنگ علیه تروریسم ، دولت نظارتی یا جاسوسی آمریکا بیشتر تقویت شد. بر ملا شدن نقض بی شمار حقوق مردم از سوی دولت تحت عنوان مبارزه با "تروریسم، از جاسوسی گسترده از مسلمانان گرفته تا شکنجه افراد بازداشت شده در زندان های سیاه گوانتانامو و سیا ، منجر به یک سری اصلاحات شد. با این وجود مجرم نشان دادن،وحشی نشان دادن و جاسوسی از مسلمانان و دیگران پس از حملات 11 سپتامبر هنوز هم در کتاب ها باقی مانده است و به آنها استناد می شود.

امروز اقدامات خیرخواهانه و مهربانانه نسبت به جوامع با اکثریت مسلمان مانند فلسطین هایی که تحت اشغال اسرائیل زندگی می کنند ، حمایت از تروریسم تلقی می شود ؛ نظرات سیاسی جوانان مسلمان در دادگاه ها مورد استناد قرار می گیرد تا نشان داده شود دهد آنها مستعد تروریسم هستند. صدها مسلمان سیاهپوست و یا مهاجر و بسیاری از افراد دارای آسیب پذیری شخصی که توسط مخبران مورد سوء استفاده قرار گرفتند ، درگیر عملیات های اف بی آی شده اند که در پوچ بودن با هیجان های هالیوودی رقابت می کنند.

علاوه بر این گسترش اختیارات نظارتی یا جاسوسی تحت قانون نظارت بر اطلاعات خارجی (FISA) همچنان به نمایندگان فدرال اجازه می دهد تا قوانین رویه کیفری را هنگام هدف قرار دادن افراد مظنون به تروریسم دور بزنند.

پس از یازده سپتامبر ، قسمت های مختلف در دولت آمریکا تفسیر اساسی و در نهایت تغییر قانون نظارت بر اطلاعات خارجی را برای امکان نظارت گسترده انجام دادند. این قانون تغییر یافت تا جمع آوری اطلاعات خارجی مجاز باشد. کنگره بند 215 قانون پاتریوت یا همان لایحه میهن دوستی ایالات متحده را تصویب کرد که امکان جمع آوری داده های تماس تلفنی و جمع آوری سایر سوابق تجاری و مالی محرمانه را فراهم می کرد.

در سراسر جنوب آمریكا، جوامع سیاهپوست ویا مسلمانان با پیامدهای قابل توجه حاصل از دولت نظارتی گسترده مواجه شده اند در نتیجه این دولت نظارت گسترده داشته اند.

این اقدامات نظارتی فراتر از دوران ریاست جمهوری بوش رفت و در دو دولت اوباما و ترامپ ادامه یافت. ، دولت ترامپ صریحا تلاش کرد از مقامات ضد تروریسم اف بی آی برای هدف قرار دادن معترضان سیاه پوست در تظاهرات برای مرگ جورج فلوید،سیاه پوست آمریکایی کشته شده به دست یک پلیس سفیدپوست استفاده کرد و حالا گویا قرار است اقدامات نظارتی در دولت بایدن هم ادامه داشته باشد ،بی توجه به اینکه چنین اقداماتی نه تنها نمی تواند امنیت بیشتری را برای جوامع مسلمان و سیاه پوست به وجود بیاورد بلکه مورد آزار و اذیت بیشتر آنها خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: