۰

آموزش طلاب سطح چهار در مرکز تخصصی شیعه شناسی

عضو کارگروه معاونت اجرایی و فناوری مرکز تخصصی شیعه شناسی استان قم به تشریح فعالیت‌های این مرکز در نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزوی پرداخت.
کد خبر: ۲۶۲۴۱۰
۱۵:۲۰ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، عضو کارگروه معاونت اجرایی و فناوری مرکز تخصصی شیعه شناسی استان قم به تشریح فعالیت‌های این مرکز در نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزوی پرداخت.

سید ابراهیم حسینی کوهساری بیان کرد: مرکز تخصصی شیعه شناسی زیر نظر مرجع عالیقدر آیت الله مکارم شیرازی از سال ۱۳۸۷ آغاز به کار نموده است و برنامه های این مرکز در چهار حوزه معاونت های آموزش، پژوهش، تهذیب و فرهنگی و اجرایی است ودر معاونت آموزش ۱۴ دوره سطح سه، ۷ دوره سطح چهار و ۹ دوره کوتاه مدت در مجموع برای ۹۵۰ نفر برگزار شده است.

وی افزود: تعداد ۷۵ پایان‌نامه دفاع شده که ۱۶ مورد از آن‌ها جهت چاپ به عنوان کتاب در دستور کار قرار گرفت و در این نمایشگاه ۴ اثر از آنها منتشر و ارائه شده است و بقیه پایان‌نامه‌ها نیز در دست چاپ است.

حسینی کوهساری ادامه داد: همچنین طرح استادپروری یکی از برنامه‌های مهم ارائه شده در این نمایشگاه است بدین صورت که بالغ بر ۳۵ نفر از شیعه پژوهان ممتاز سطح ۴ که در گذشته سابقه تدریس داشتند، به عنوان اساتید سطح سه معرفی شده و مشغول به تدریس هستند.

وی در رابطه با برنامه‌های معاونت پژوهش نیز گفت: در بحث پژوهش نیز علاوه بر کتب منتخب از پایان‌نامه‌ها، دو مجله برای حوزه ارسال شده است که یکی تحت عنوان "شیعه شناخت" و دیگری "مطالعات شیعه شناختی" است؛ نشریه مطالعات شیعه شناختی شامل موضوعات تخصصی درون مرکزی است که شورای نشر حوزه مجوز نشر آن را به ما داده‌ است و مجله شیعه شناخت نیز روند مجوز علمی پژوهشی را می گذراند.

حسینی کوهساری اضافه کرد: به علاوه دو مورد از درسنامه‌ها با محوریت نقاط مورد هجوم در فرهنگ و عقاید شیعه و نیز شیعه در جهان امروز را به چاپ رساندیم که یکی از آن‌ها کتابی تحت عنوان "پاسخ اسلام و مسلمین به سخنان وهابیون" نگارش استاد لطیفی و دیگری "شیعه در جهان امروز" تألیف استاد مصطفی اسکندری است.

وی با اشاره به کتاب مشترک دومجموعه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری و مرکز تخصصی شیعه شناسی توضیح داد: کتابی تحت عنوان "آشنایی با مذهب شیعه" توسط یک تیم نویسندگی منتخب مرکز شیعه شناسی با سرناظری استاد فرمانیان به سفارش کنگره مزبور نگارش پیدا کرده و تکثیر شد.

حسینی کوهساری سپس در خصوص فعالیت‌های تهذیبی و فرهنگی اظهار کرد: در این معاونت، نشریه "فائزون" راه‌اندازی شده که در کنار ویژه‌نامه‌های مناسبتی در زمینه برنامه های فرهنگی کار می‌کند؛ علاوه بر این مرکز شیعه شناسی جهت تقریب بین مذاهب، اردوهای علمی فرهنگی در مناطق سنی‌نشین از جمله گلستان، آذربایجان غربی، فارس و خراسان جنوبی برگزار کرده که در این اردوها برخی شیعه‌پژوهان به همراه اساتید، دیدارهایی با علمای شیعه و اهل سنت و نمایندگان ولی فقیه آن مناطق داشتند و از مراکز علمی فرهنگی نیز بازدید نمودند.

وی افزود: در معاونت اجرایی نیز ضمن رصد فعالیت های اداری و رفع مشکلات و موانع، امور مربوط به فنی و زیرساخت ها و تهیه نرم افزارها و سخت افزارهای لازم نیز پیگیری می شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: