۰

عاقبت چشم و هم‌چشمی‌های مجازی در دادگاه خانواده!

این روز‌ها با وجود بلاگر‌های اینستاگرامی، بخش عمده‌ای از مردم تمام فکر و ذکرشان تقلید از این افراد به ظاهر لاکچری شده است.
کد خبر: ۲۶۲۲۲۹
۱۵:۲۲ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، سرگرمی که چه عرض کنم! این روز‌ها نصف بیشتر مردم کشور فکر و ذکرشان شده اینستاگرام، بلاگر‌ها و اینفلوئنسر‌هایی که فالوشان کردند، حالا هرکدام از این بلاگر‌ها فالوور بیشتری داشته باشند محبوب ترند و طرفداران پرو پاقرص خود را دارند، این محبوبیت‌ها آنقدر بعضی اوقات جدی می‌شود که برای خودشان میتینگ هم برگزار می کنند و قرار ملاقات با طرفداران خود می‌گذاردند!

عجیب نیست؟ البته این حرکت اغلب در خانم‌های بلاگر دیده می‌شود. به نظرتان جالب نیست که یک خانم که تنها شگفتانه‌اش برای مخاطبان به تصویر کشیدن روزمرگی‌هایش است آنقدر معروف شود که به قول خودشان وقت نمی‌کنند حتی دایرکت چک کنند؟ مگر ابزار‌های کار آنها بیشتر از یک تلفن همراه و اینترنت است؟

در واقع می‌توان گفت که این افراد در فضای بی‌قانون و کاملا رها می‌تازند و هیچ قانونی برای رسیدگی به امور آن‌ها وجود ندارد.

کافی است یک‌روز پیام سلام صبح بخیر در صفحه‌شان بارگذاری نشود، انگار چه اتفاقی افتاده است! دایرکتشان پُر می‌شود از دنبال‌کنندگانی که یا دلتنگ شدند و یا تبلیغ‌شان عقب افتاده است... بله تبلیغ! قیمت‌هایی نجومی البته بدون تضمین:)

این افراد مبالغ بسیار هنگفتی برای تبلیغات خود می‌گیرند، به طوری که هر فرد شاید با شنیدن چنین هزینه‌هایی فکر تغییر شغل به سرش بزند حتی اگر نگاهی به لیست پردرآمدترین شغل‌های جهان بیندازید، متوجه می‌شوید که یکی از این شغل‌ها بلاگر بودن است.

عاقبت چشم و هم‌چشمی‌های مجازی در دادگاه خانواده!

بسیاری از این بلاگرنما‌ها با انتشار ویدیو از نحوه آرایش کردن و یا حتی نظافت منزل و مهمانی رفتن افراد زیادی را همراه شبکه اجتماعی خود کرده اند و انصافا از این طریق توانسته اند آگهی‌های تبلیغاتی زیادی را بگیرند، گفته می‌شود تا جایی که هزینه تبلیغ برای برخی از بلاگر‌ها درهر دقیقه بالغ بر ۱۰ میلیون تومان است.

شاید غیرقابل باور باشد اما تقلید از این بلاگرها، بسیاری از زندگی‌ها را متلاشی کرده و موجب و جدایی زن و شوهر از هم شده است برای مثال چند روز پیش با یکی از دوستانم صحبت می‌کردم که تک تک دقایق زندگی‌اش را وقف این تصاویر به ظاهر زیبا از زنگی بلاگرها کرده و به گفته خودش بسیاری از اوقات حسودی‌ام می شود و مجبور می‌شوم به همسرم شکایت کنم و خواستار زندگی این چنینی می‌شوم!

متاسفانه مقایسه زندگی واقعی با آنچه که در صفحات اینستاگرام وجود دارد یکی از چالش‌های جدی میان زن و شوهرهای جوان است که موجب سردشدن روابط‌شان و در برخی موارد طلاق هم می‌شود!

اخیرا یک کاربری در توییتر نوشته بود: انگار آمار طلاق‌های با ریشه اینستاگرام هم بالا رفته است. زوجی بدون اینکه هیچ مشکلی با هم داشته باشند و تنها به دلیل اینکه مرد زیاد اهل عکس گرفتن نیست و حاضر نیست لباس یک شکل یا یک‌رنگ با زنش برای عکس گرفتن بپوشد دارند از هم جدا می‌شوند؛ باور می‌کنید؟ به نظر می‌رسد که شبکه های مجازی و افراد فعال و معروف در آن خواه ناخودآگاه افکار و رفتار افراد را تحت تاثیر قرار می دهند که نباید از آن غافل شد.

بسیاری از روانشناسان بر این باورند که «عدم اشتغال جوانان و داشتن تفریح و سرگرمی باعث شده است تا گردش در فضای مجازی جایگزین بسیاری از کارهای روزمره شود، افراد با دنبال کردن بلاگرها، زندگی دور از حقیقت و آمیخته با رویا می‌سازند.

تا زمانی که زیرساخت‌ها را درست نکنیم مشکلات اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.

فاطمه رضایی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه درباره این موضوع اجتماعی می‌گوید: این بلاگرها چنان تأثیری بر روی مخاطبان خود می‌گذارند که افراد خیال می‌کنند آنها در زندگی شخصی خود بسیار موفق بوده و هیچ کمبودی ندارند و در ارتباطات خود بسیار موفق عمل می‌کنند، در حالیکه در بسیاری از موارد اینگونه نیست. به عنوان مثال یک زوجی در اینستاگرام به عنوان بلاگر مطرح فعال بودند و بیش از دو و نیم میلیون نفر دنبال‌کننده داشتند و هر روز از رابطه خوب و صمیمی خود و اتفاقات روزمره زندگی خود حرف می‌زنند ولی در کمال ناباوری در آخرین پست صفحه خود از طلاق و رابطه سرد عاطفی خود سخن گفته و طلاق رسمی خود را اعلام کردند که این موضوع بازتاب منفی نیز در رسانه‌های رسمی کشور داشت.

باید گفت که اغلب افرادی که بلاگرهای مختلف را دنبال می کنند هرچند ادعا دارند تحت تاثیر زندگی بلاگرها قرار نمی گیرند اما واقعیت این است خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر زندگی و اعتقادات و سبک زندگی این افراد قرار می گیرند البته همه افراد متخصص و صاحب نظر به این مسئله اذعان دارند که فضای مجازی نیازمند سر و سامان دادن و نظارت و وضع قوانین و مقررات به فعالیت افراد مشهور و بلاگر در این فضا است که تا به امروز برای این موضوع فکر اساسی نشده و متاسفانه هرروز تعداد این افراد بلاگر در شبکه‌های مجازی بیش از پیش دیده می‌شود، همچنین انتظار می‌رود که صحبت‌ها تنها در قالب شعار نباشد و یک روزی رنگ تحقق به خود بگیرد البته کاربران فضای مجازی هم باید سواد رسانه ای خود را افزایش داده و زندگی خود را تحت تاثیر عده ای منفعت طلب و بی هنر قرار ندهند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: