۰

اعتراض عربستان به حزب الله لبنان

عربستان سعودی شامگاه جمعه، 29 اکتبر، سفیر سعودی در بیروت را برای مشورت فراخوانده و از سفیر لبنان در ریاض خواست تا ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کند. دولت سعودی در راستای اهمیت و اتخاذ همه تدابیر لازم برای دفاع از امنیت این پادشاهی و مردم آن، همچنین همه واردات این کشور از لبنان را متوقف کرد.
کد خبر: ۲۶۲۱۳۸
۱۳:۳۷ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، عربستان سعودی شامگاه جمعه، 29 اکتبر، سفیر سعودی در بیروت را برای مشورت فراخوانده و از سفیر لبنان در ریاض خواست تا ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کند. دولت سعودی در راستای اهمیت و اتخاذ همه تدابیر لازم برای دفاع از امنیت این پادشاهی و مردم آن، همچنین همه واردات این کشور از لبنان را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) ریاض ضمن بر شمردن دلایل اتخاذ این واکنش از قبیل اظهارات «توهین‌آمیز» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، مواضع ناپسند و غیرقابل قبول مقامات لبنانی در این زمینه و همچنین عدم اتخاذ اقدامات جدی از سوی آنها برای متوقف ساختن عملیات قاچاق مواد مخدر از طریق صادرات کالاهای لبنانی به سعودی مهمتر از همه آنها، تسلط حزب‌الله لبنان بر اراده لبنان را اساس بحران، دانست.

سعودی ضمن تاکید بر روابط برادری و تاریخی با مردم لبنان، گفت که تسلط گروه تروریستی حزب‌الله بر تصمیم‌گیری‌های دولت لبنان این کشور را به بستری برای آغاز و اجرای طرح‌های تروریستی مبدل کرده است. پادشاهی عربی سعودی همچنین گفت که حزب‌الله لبنان از شبه‌نظامیان حوثی پشتیبانی و به آنها آموزش نظامی می‌دهد. در همین راستا کشورهای بحرین، کویت و امارات متحده عربی نیز در همبستگی با سعودی و واکنش به مواضع ناپسند مقامات لبنانی، سفرا و دیپلمات‌های خود را از لبنان فراخواندند. بحرین ضمن فراخواندن سفیر خود از بیروت، از سفیر لبنان در منامه خواست ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کند.

کویت نیز سفیر خود در لبنان را برای انجام پاره‌ای مشورت‌ها فراخوانده و از کاردار سفارت لبنان در کویت خواست ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کند.

بنا به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، «وام»، دولت امارات متحده عربی نیز دیپلمات‌های خود را از جمهوری لبنان فرا خوانده و خلیفه شاهین المرر، وزیر دولت در امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات در این‌باره گفت که تصمیم ابوظبی برای فراخواندن دیپلمات‌های خود در همبستگی با سعودی و در واکنش به رویکرد غیر قابل پذیرش برخی مسئولین لبنانی علیه پادشاهی عربی سعودی، اتخاذ شده است. امارات شهروندان خود را نیز از سفر به لبنان منع کرد و به آنها توصیه کرد که به این کشور سفر نکنند و همچنین سفیر لبنان در ابوظبی را احضار و همه واردات از لبنان را متوقف کرد.

در همین راستا وزارت خارجه قطر ضمن ابراز «تعجب شدید» و محکوم کردن اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، آن را «موضعی غیر مسئولانه در قبال کشورش(لبنان) و همچنین در قبال مسائل عربی» دانست. این وزارت‌خانه گفت بهتر می‌بود که وزیر اطلاع‌رسانی لبنان کشورش را وارد بحران‌های خارجی نکند. دوحه همچنین از مقامات دولت لبنان خواست تا« تدابیر لازم را در این زمینه به طور فوری و قاطعانه برای آرام کردن اوضاع و تسریع در بهبود روابط میان برادران اتخاذ کنند.»

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: