۰

انفجارهای کابل و زنگ خطر داعش

حملات انتحاری داعش در بین مردم و نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه کابل که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت زنگ خطر ظهور مجدد داعش را در افغانستان به صدا در آورد.
کد خبر: ۲۵۹۸۰۲
۱۱:۱۷ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، حملات انتحاری داعش در بین مردم و نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه کابل که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت زنگ خطر ظهور مجدد داعش را در افغانستان به صدا در آورد.

مسئولیت حمله انتحاری پنجشنبه گذشته را داعش پذیرفت و اعلام کرد که حمله در بین همکاران نیروهای آمریکا در نزدیکی فرودگاه کابل کار آنها بوده است.

براساس آمار وزارت بهداشت افغانستان این حملات تاکنون ۱۷۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشته که ۱۳ کشته و ۱۵ زخمی از نظامیان آمریکایی هستند.

با انفجار پنجشنبه شب ،حمله ای به خودرو طالبان در منطقه پل سوخته در غرب کابل صورت گرفت که بر اثر آن چند نفر از اعضای طالبان کشته و زخمی شدند.

این دو رویداد نشان می دهد که داعش در افغانستان انسجام دوباره یافته و بعنوان مخالفان گروه طالبان چالشی را در برابر این گروه بوجود آورده است.

طالبان پس از تسلط بر کابل بارها اعلام کردند که جنگ پایان یافته و تصریح کردند که در روزهای اخیر حتی یک نفر در کشور کشته نشده‌است و این خبر خوشی برای مردم و حتی خود طالبان بود.

اما با حملات انتحاری در کابل به نظر می ‌رسد با انفجارهای مرگبار نگرانی‌های گسترده درباره چشم‌انداز امنیتی افغانستان حتی پس از پایان جنگ و تسلط طالبان را دوباره بوجود آورده است.

با این حساب، داعش بزرگ‌ترین چالش‌ امنیتی طالبان و افغانستان محسوب می‌شود که اگر به زودی درباره آن تصمیمی روشن و عملی گرفته نشود به سرعت بزرگ و فراگیر خواهد شد و زمینه و بهانه بروز چالش‌های تازه را فراهم خواهد کرد.

از طرف دیگر نگرانی‌های جدی وجود دارد که با ورود طالبان به کابل افرادی که از زندان پلچرخی آزاد شدندکه در میان آنها حدود ۳ هزار داعشی نیز بودند بدون کوچکترین سوالی آزاد شدند. باید دید که این افراد در آینده چه اتفاقاتی را برای افغانستان رقم می زنند.

«دوران علی حکیمی»کارشناس جامعه شناسی گفت که متاسفانه از قرائن برمی ‌آید که یک بازی بسیار پیچیده و کثیف در راه است.

وی افزود:قرار است که تعدادی از طالبان، بخصوص طالبان که اسنانهای شمال و شمال غرب افغانستان را تصرف کرده اند، پرچم سفید را جایگزین پرچم سیاه کردند و نام خود را از طالبان به داعش تغییر دادند.

به باور این جامعه شناس افغان، این جنگ خونین است که آمریکا، روسیه، چین، هند و پاکستان ، عربستان ،قطر و دیگر کشورها در افغانستان است.

«احمد سعیدی» دیپلمات سابق افغانستان هم امروز شنبه در صفحه فیسبوک خود نوشت که با تأسف در افغانستان فقط جای بازیگران تغییر می کند و اوضاع گذشته همچنان در حال تکرار است.

وی افزود: در زمان حمله شوروی سابق مجاهدین در پاکستان بودند و با نام جهاد در افغانستان علیه شوروی و متحدان آنها می جنگیدند و پس از آن مجاهدین قدرت را گرفتند و طالبان جایگزین مجاهدین شده و مجاهدین جایگاه دولت دکتر نجیب الله تصاحب کردند.

به باور سعیدی اما امروز که طالبان جای دولت محمد اشرف غنی را گرفته اند، بازهم دیده می شود که داعش طالبان را کافر خطاب کرده و حملات انتحاری خود را آغاز کردند و اکنون به نظر می رسد داعش در جایگاه سابق طالبان قرار گرفته و طالبان هم در موقعیت دولت اشرف غنی هستند.

به باور احمد سعیدی، بازی دیگری که در راه است نمی گذارند گروه طالبان به راحتی دولت امارت اسلامی را تشکیل دهد و آهسته آهسته تبدیل به داعش می شود.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: