۱

فریاد مظلومیت خوزستان و سیستان و بلوچستان در مجلس

تعدادی از نمایندگان استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از مشکلات مردم به خصوص کم آبی و شیوع گسترده کرونا گلایه کردند و از وکلای ملت خواستند به فریاد مردم مظلوم برسند.
کد خبر: ۲۵۸۳۲۸
۱۵:۴۱ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، شماری از نمایندگان استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از مشکلات مردم به خصوص کم آبی و شیوع گسترده کرونا گلایه کردند و از وکلای ملت خواستند به فریاد مردم مظلوم برسند.

جلسه علنی امروز مجلس نیز تحت تاثیر مشکل کم آبی خوزستان قرار داشت؛ با این تفاوت که نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نیز از شرایط این استان در وضعیت شیوع سویه دلتای کرونا انتقاد کرده و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.

مجتبی محفوظی، نماینده آبادان، که برای طرح سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی پشت تریبون مجلس رفته بود، ترجیح داد از این فرصت برای بیان مشکلات مردم خوزستان استفاده کند.

او گفت: «خوزستان خون داد تا شرف و عزت و سربلندی میهن مان حفظ شود، اما امروز از بی تدبیری و بی انصافی مسئولان نامسئول خودبرتربین از فرط تشنگی خون گریه می‌کند. امروز نخل‌ها تشنه، هور‌ها خشک و رودخانه‌ها بی آب هستند و حقابه مردم در بالادست به یغما رفته است.»

این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان خواهش کرد که انتقال آب از سرشاخه‌های کارون متوقف شود و به داد خوزستان برسند. او تاکید کرد: «آه این مردم گیراست؛ اگر دست و چشم ما از کار بیفتد باز هم به حیاتمان ادامه می‌دهیم، اما آقا فرمودند که خوزستان قلب تپنده کشور است، اگر قلب از کار بیفتد کل کشور از بین می‌رود. به داد و آه و فریاد خوزستان مظلوم و محروم برسید و سهم خوزستان را بدهید.»

صحبت‌هایی که با واکنش محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی مواجه شد که توضیح داد: «هیات دولت در این باره مصوبات خوبی داشت. انشاءالله نمایندگان خوزستان و کمیسیون‌های انرژی، عمران و برنامه و بودجه تلاش کنند به سرعت این مصوبات اجرایی شود.»

علاوه بر این، ملک فاضلی نماینده سراوان نیز از کمبود آب در استان سیستان و بلوچستان سخن گفت و یادآور شد: با بحران کرونا و بی آبی مطلق مواجهیم و ۶۰ درصد جمعیت ما اصلا آب شرب ندارند، در این شرایط چه طور می‌توان کرونا را کنترل کرد؟

فداحسین مالکی، نماینده زاهدان نیز که چندی پیش درگیری لفظی وزیر بهداشت با او به صورت زنده از شبکه استانی پخش شد و واکنش‌هایی را به دنبال داشت، گفت: «مگر من به آقای نمکی چه مطلبی گفتم که ایشان با بیان سخنان نامناسب احساسات میلیون‌ها ایرانی را جریحه‌دار کرد؟ آقای نمکی به جای عذرخواهی از مردم سیستان و بلوچستان به دلیل بیان آمار اشتباه، از واژه‌های نامناسبی در برابر بنده استفاده کرد. البته که بعد از بررسی هیأت وزارت کشور از شرایط استان سیستان و بلوچستان تمامی موضوعات شده از سوی آقای نمکی رد و واقعیت اعلام شد.»

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس به این تذکر این گونه واکنش نشان داد که «موضوعات مطرح را قبول داریم، وزیر حق ندارد خارج از نزاکت صحبت کند.»

۱۵۰ نماینده مجلس نیز با امضای بیانیه‌ای از خدمات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان در موضوع کرونا قدردانی کردند.

همچنین بخشی از جلسه امروز به بررسی دو سوال نمایندگان از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص پیدا کرد. مجتبی محفوظی، نماینده آبادان درباره علت ولنگاری در فیلم‌های شبکه نمایش خانگی سوال کرد و عباس مقتدایی، نماینده اصفهان سوالی در خصوص «علت عدم تشریح و شفاف سازی مفاد قرارداد با تلگرام و چرایی محاسبه ترافیک بین‌الملل برای کاربران این شبکه اجتماعی با وجود استقرار CDN‌های تلگرام در کشور» مطرح کرد.

با توجه به اینکه صدور مجوز پخش فیلم در شبکه خانگی از وزرات فرهنگ به صدا و سیما داده شد، سوال نماینده آبادان به رای گذاشته نشد و این به معنای قانع شدن از پاسخ‌های عباس صالحی وزیر ارشاد است.

اما درباره سوال مقتدایی، او توضیح داد: تلگرام حریم شهروندان ایرانی را حفظ نکرده و اطلاعات هزاران ایرانی در اختیار مجموعه‌های خارجی است. همچنین پول اضافی از مردم در محاسبه ترافیک بین‌الملل کاربران تلگرام گرفته شده است؛ این صحبت‌ها از سوی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات رد شد و گفت: در این زمینه هزینه اضافی از مردم دریافت نشده است.

به رغم این توضیحات، مجلس از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و آذری جهرمی با کارت زرد پارلمان را ترک کرد.
امروز نمایندگان مجلس یک فوریت طرح ساماندهی ساخت و ساز در محدوده حریم روستا‌ها و مقابله با زمین خواری تصویب کردند که بنا بر توضیحات کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا، در این طرح مجازاتی برای ساخت و ساز در زمین‌های خارج شهر تعیین شده و کارگروهی متشکل از دادگستری و سایر دستگاه‌ها تشکیل می‌شود.

احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در کمیسیون تبلیغات نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرائت کرد که طبق آن، یازده شکایت از نامزد‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی در حین انتخابات صورت گرفته که در این کمیسیون بحث و تعیین تکلیف شد.
جلسه بعدی مجلس به دلیل تعطیلی تهران، دوشنبه پنجم مرداد تشکیل می‌شود.

انتهای پیام

منبع: TABNAK
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
یکی از کاربران عزیزبا نام شریف «ج» در جائی نوشته بود:«همه جا خشکسالی میشه.سیل میاد .طوفان میاد اما افرادی که از این بلایا سوء استفاده می کنند باید به اشد مجازات برسند.» . بنده ی حقیر در پاسخ به این بزرگوار نوشتم : «ج» جان عزیزو خوب و باشور __ای دشمن مفسدان آشور __ و ای صاحب قلب نیک و پر شور __بوسم قدم و دو دستت از دور __ آن مردم با صفا و خون گرم __هستند رئوف و در سخن نرم __باید همه قدرشان بدانیم __یاران جنوبیان بمانیم . درود بر مردم بزرگوار استان خوزستان ایدهم الله تعالی .