۰

رایزنی وزیران خارجه عربستان سعودی و ترکیه

در گامی که نشان از بهبود روابط آنکارا و ریاض پس از ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول دارد، وزیران خارجه ترکیه و عربستان سعودی با یکدیگر دیدار و درباره تحولات منطقه گفتگو کردند.
کد خبر: ۲۵۸۲۱۱
۱۴:۵۵ - ۲۶ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، در گامی که نشان از بهبود روابط آنکارا و ریاض پس از ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول دارد، وزیران خارجه ترکیه و عربستان سعودی با یکدیگر دیدار و درباره تحولات منطقه گفتگو کردند.

«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز جمعه، با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود در حاشیه کنفرانس بین‌الملی آسیای مرکزی و آسیای جنوبی در تاشکند، پایتخت ازبکستان، دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس گزارش روزنامه سعودی «عکاظ»، دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و راه‌های توسعه آن در راستای منافع مشترک به بحث و تبادل نظر پرداختند.

از سوی دیگر عکاظ خبر داد که بن فرحان و چاووش اوغلو در این دیدار همچنین مهم‌ترین تحولات منطقه و جهان را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

همزمان با این گزارش، وزیر امور خارجه ترکیه هم در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر از این دیدار خبر داد و آن را مفید و ثمربخش ارزیابی کرد.

روابط ترکیه و عربستان سعودی از سال ۲۰۱۸ میلادی و پس از ترور «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول تیره شده بود.

با این حال، اخیرا دیدارها و تماس‌های تلفنی میان مقامات دو کشور صورت گرفته است به‌نحوی که در اردیبهشت‌ماه گذشته و برای اولین بار پس از ترور جمال خاشقچی مولود چاووش اوغلو ضمن سفر به ریاض با همتای سعودی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در ۲۶ آوریل گذشته نیز «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه خبر داد که آنکار بهبود روابط با عربستان و مصر را بررسی می‌کند و ترکیه به رأی دادگاه عربستان درباره قتل خاشقچی احترام می‌گذارد.

خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه سال ۱۳۹۶ (۲ اکتبر ۲۰۱۸) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: