۰

سفر هیات کابل به دوحه

نخست وزیر سابق افغانستان و رهبر حزب اسلام (حزب اسلامی گلبدین) گفت، یک آتش بس موقت، حتی اگر بر اساس شروط تعیین شده توسط طرف‌های درگیر در افغانستان باشد، می‌تواند به ثبات اوضاع در کشور درگیر جنگ کمک کند.
کد خبر: ۲۵۸۱۹۸
۱۱:۲۳ - ۲۶ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، نخست وزیر سابق افغانستان و رهبر حزب اسلام (حزب اسلامی گلبدین) گفت، یک آتش بس موقت، حتی اگر بر اساس شروط تعیین شده توسط طرف‌های درگیر در افغانستان باشد، می‌تواند به ثبات اوضاع در کشور درگیر جنگ کمک کند.

 گلبدین حکمتیار، نخست وزیر سابق افغانستان با اشاره به فرا رسیدن عید قربان به عنوان دلیلی خوب برای برقراری این آتش بس موقت گفت:‌ اگر کشورهای منطقه و جهان برای اعمال فشار به طرف‌های درگیر در افغانستان برای دستیابی به تفاهم مورد نیاز برای یک آتش بس توافق کنند و طرف‌های درگیر هم به این درک برسند، می‌توان اوضاع را بهبود بخشید.

وی ادامه داد: نخست من بر ضرورت توافق برای یک آتش بس تاکید دارم. بر این باورم که این آتش بس می‌تواند گامی به سوی ایجاد یک دولت موقت در افغانستان باشد. توافق می‌تواند نخست کوتاه مدت و بعد بلند مدت شود.

حکمتیار ادامه داد: ما باید مقاماتی را قبول کنیم که اکثریت مردم افغانستان به آنها رای خواهند داد. یکسری شرایط باید کاملا از لیست کامل حذف شود و اگر همه طرف‌ها از جمله دولت افغانستان این شرایط را بپذیرند، ما آماده شرکت در روند صلح خواهیم بود.

اخیرا، شبکه خبری طلوع افغانستان از قول منابعی گزارش کرد که کابل قرار است هیات عالی رتبه شامل حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی را به دوحه بفرستد تا مذاکراتی با طالبان داشته باشند.

ریاست هیات بر عهده عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه است. در این هیات که ده عضو دارد، عطا محمد نور، رئیس شاخه انشعابی حزب جمعیت اسلامی، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، محمد معصوم استانکزی، رئیس هیات مذاکره‌کننده، باتور دوستم، فاطمه گیلانی، سلام رحیمی و سعادت نادری، وزیر دولت در امور صلح شرکت دارند.

البته بر خلاف گزارش قبلی، حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین "برای ابراز حمایت از این هیات" تنها تا فرودگاه کابل آن را بدرقه کرده است.

خشونت‌ها در افغانستان در هفته‌ای اخیر شدت گرفته و طالبان از زمان آغاز خروج نیروهای خارجی از این کشور حملات خود را شدت بخشیده است.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: