۰

موج دلتا با ایران چه می‌کند؟

سرعت شیوع کرونای دلتا در ایران به شکل ترسناکی افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که در یک هفته گذشته تعداد مبتلایان بیماری در کشور به شدت بیشتر و تخت‌های بیشتری در بیمارستان‌ها پر شدند.
کد خبر: ۲۵۸۱۸۴
۰۹:۱۲ - ۲۶ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، سرعت شیوع کرونای دلتا در ایران به شکل ترسناکی افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که در یک هفته گذشته تعداد مبتلایان بیماری در کشور به شدت بیشتر و تخت‌های بیشتری در بیمارستان‌ها پر شدند.
علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود: شهرهای درگیر با کرونای هندی به ویژه در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی افزایش یافته، متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز افت داشته و به کمتر از ۷۰ درصد یعنی ۶۸ تا ۶۹ درصد رسیده است. قدرت سرایت این ویروس بالا است و میزان همه‌گیری، بستری و مبتلایان را بیشتر می‌کند.
به همین دلیل تعداد مبتلایان کروناویروس در کشور در چند هفته گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و حتی نسبت به چند هفته پیش چند برابر شده است.این روند صعودی در آمار مبتلایان در هفته اخیر دیده می‌شود؛ به طوری که در چهار روز پایانی تعداد مبتلایان بیماری در کشور به بالای ۲۰هزار نفر رسید و همچنین به شکل میانگین در این مدت هر روز ۱۹۵۰۴ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند. میانگین تعداد مبتلایان روزانه کرونا در کشور هفته قبلی ۱۵۵۲۳ نفر بود.

موج دلتا با ایران چه می‌کند؟

براین اساس در مجموع از ۱۸ تا ۲۴ تیر ۱۳۶۵۲۹ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند و در خطر مرگ و عوارض بلندمدت این بیماری قرار گرفتند.این یعنی در مقایسه با هفته گذشته تعداد مبتلایان ۲۵.۶ درصد بیشتر شده است و همچنین در مقایسه با ابتدای موج پنجم آمار مبتلایان هفتگی متاسفانه ۲.۳۵ برابر شده است؛ اعدادی که از سرعت سریع شیوع ویروس دلتا در کشور نسبت به موج‌های قبلی بیماری خبر می‌دهند.

موج دلتا با ایران چه می‌کند؟

صعود ترسناک تعداد فوتی‌ها
متاسفانه این روند در آخرین آمارهای تعداد جان‌باختگان بیماری هم دیده می‌شود؛ به طوری که پس از هفته‌ها تعداد فوتی‌های بیماری روز گذشته به ۲۰۱ نفر رسید. به طور میانگین هم در این مدت هر روز ۱۷۱ نفر از مبتلایان کرونا در کشور فوت کردند.

موج دلتا با ایران چه می‌کند؟

براین اساس در مجموع ۱۱۹۵ نفر از مبتلایان کرونا از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ تیر در کشور فوت کردند و برای دومین هفته پی‌درپی این آمار در موج پنجم به بالای هزار نفر رسید.همچنین خبر بد این که برای چهارمین هفته آمار فوتی‌های کرونا در کشور بیشتر است شده است و تعداد فوتی‌ها ۱۵درصد افزایش پیدا کرده است. در مقایسه با ابتدای موج پنجم تعداد جان‌باختگان این بیماری ۴۰ درصد بیشتر شده است و متاسفانه با ادامه روند افزایش تعداد مبتلایان این آمار هم بیشتر می‌شود.

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در این رابطه گفته بود: «متاسفانه افزایش فوتی خواهیم داشت و احتمالا افزایش میزان مرگ و میرمان از همین هفته آغاز خواهد شد. زیرا به هر حل بیمار بدحال و بیماران بستری در آی‌سی‌یو زیاد هستند و اتفاقی است که رخ داده است. ما باید از این پیک‌ها و اتفاقات برای آینده درس بگیریم که متاسفانه درس نمی‌گیریم. به پیک پنجم رسیدیم و با این شرایط، بیماری همینطور ادامه پیدا خواهد کرد؛ چراکه ویروس‌های جهش‌یافته که ایجاد می‌شوند، احتمال انتقال و بیماری‌زایی‌شان بیشتر است. بنابراین هر پیکی که می‌آید از پیک قبلی سنگین‌تر می‌شود. این درحالیست که تعداد زیادی از مردم به کرونا مبتلا شده‌اند و شاهدیم که این اتفاقات رخ می‌دهد. این نشان می‌دهد که ابتلای افراد تعیین کننده نیست. زیرا ابتلای مجدد وجود دارد.»

موج دلتا با ایران چه می‌کند؟

تعداد بستری‌ها؛ روز به روز بیشتر
با افزایش تعداد مبتلایان تعداد بستری‌ها هم به شدت افزایش پیدا کرده است، روند صعودی شیب نمودار تعداد بستری‌ها این موضوع را به سادگی نشان می‌دهد.به طور کلی در چهار روز پایانی یک هفته اخیر تعداد بستری‌های روزانه به بالای ۲هزار نفر رسید و به طور میانگین هم هر روز ۲۰۹۹ نفر از مبتلایان کرونا در ایران در بیمارستان‌های کشور بستری شدند.

موج دلتا با ایران چه می‌کند؟

براین اساس در مجموع در اوج‌گیری موج پنجم کرونا در کشور تعداد بستری‌های هفتگی کووید-۱۹ در کشور به ۱۴۶۹۶ نفر رسید و در مجموع تعداد بستری‌ها نسبت به هفته پیش ۳۴.۷درصد افزایش پیدا کرد.
طبرسی در این رابطه گفته بود: «در حال حاضر تعداد مراجعات سرپایی و بستری بسیار زیاد است و حتی میزان مراجعات از پیک قبلی هم بیشتر شده است. در عین حال به نظر می‌رسد که ویروس در گردش بیشتر دلتا است.»

موج دلتا با ایران چه می‌کند؟

وضعیت شهرهای مختلف
متاسفانه وضعیت مناطق مختلف هم بدتر شده است و هم اکنون ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.شهرستان‌های زیر از ۲۴ تیر ۱۴۰۰ در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند:
میانه (استان آذربایجان شرقی)، شهرضا، لنجان، نائین (استان اصفهان)، فردیس، نظرآباد (استان البرز)، قدس، ملارد، پیشوا (استان تهران)، بیرجند، طبس (استان خراسان جنوبی)، درگز، سبزوار، سرخس، کاشمر، گناباد (استان خراسان رضوی)، شوش (استان خوزستان)، سمنان (استان سمنان)، ایرانشهر (استان سیستان و بلوچستان)، خنج (استان فارس)، البرز، بوئین زهرا، تاکستان، قزوین (استان قزوین)، قم (استان قم)، بروجرد (استان لرستان)، بابلسر، تنکابن (استان مازندران)، ساوه (استان مرکزی)، ملایر، نهاوند، کبودرآهنگ (استان همدان)، زرند (استان کرمان)، کنگاور (استان کرمانشاه)، کهگیلویه (استان کهگیلویه و بویر احمد)، بندرگز، ترکمن، رامیان، مراوه تپه، کلاله (استان گلستان)، ابرکوه (استان یزد).این در حالی است که هفته پیش ۱۴۳ شهرستان قرمز، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان زرد بودند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: