۰

کتاب «سفیر شیعه در غرب» رونمایی شد

کتاب «سفیر شیعه در غرب» زندگینامه عالم ربانی است که مسجد امام علی هامبورگ را با نظر آیت الله بروجردی تأسیس کرد. کتاب «سفیر شیعه در غرب» زندگینامه عالم ربانی است که مسجد امام علی هامبورگ را با نظر آیت‌الله بروجردی تأسیس کرد.
کد خبر: ۲۵۸۰۸۱
۱۱:۰۲ - ۲۲ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مراسم رونمایی از کتاب «سفیر شیعه در غرب» در مجمع جهانی اهل بیت (ع)باحضور چهره‌هایی نظیر مهدی مصطفوی عضو شورای راهبردی سیاست خارجی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،آیت الله رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، حجت الاسلام پورمحمدی مدیر مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حجت الاسلام قاضی عسگر و ... برگزار شد.

مهدی مصطفوی در ابتدای این جلسه با اشاره به کتاب «سفیر شیعه در غرب» گفت: این کتاب سرگذشت زندگی‌ عالم ربانی و اندیشمند فرهیخته، روحانی مجاهد آقای محمد محققی لاهیجی است. اکنون نزدیک به 68 سال از فوت ایشان می‌گذرد. ایشان در عمر بابرکت خود توانست شرایطی را ایجاد کند تا مورد اعتماد مرجع عالیقدر تشیع، آیت الله بروجردی قرار گرفته و به عنوان نماینده ایشان به آلمان عزیمت کند. او در حالی به آلمان می‌رود که تنها 44 سال داشته و این موضوع بسیار قابل تأمل است.

وی اضافه کرد: اینکه کسی مثل مرحوم محققی آمادگی پیدا کند تا به آلمان برود و در هامبورگ مسجدی را بنا کند، موضوع بسیار مهم و قابل تأملی است. از سوی دیگر، اینکه این مرکز همچنان به عنوان مؤثرترین مرکز شیعی فعال است به دلیل خلوصی است که بانیان آن داشتند. خلوصی که در اعتقادات، رفتار و حتی تأمین بودجه این مسجد کاملاً مشهود است. همواره وقتی بنایی ساخته می‌شود، نام بانی آن روی آخرین سنگ آن بنا درج می‌شود اما جالب است بدانید که وقتی ساخت مسجد امام علی هامبورگ به پایان می‌رسد، تنها یک آیه از قرآن روی سنگ بنای پایانی حک می‌شود و آن هم مربوط به ساخت کعبه توسط حضرت ابراهیم است. این موضوع نشان‌دهنده برکت وجودی این مسجد است.

موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، ارتباط خوبی است که مرحوم محققی با شخصیت‌ها و مراکز مؤثر آلمان برقرار کرده بود. این ارتباط باعث شد تا فعالیت‌های این مرکز به پایداری برسد.

ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیگر سخنران این جلسه بود که گفت: تبلیغ دین، تبادل افکار، اطلاعات و اعتقادات است و مُبَلغ باید واسطه حرف باشد.در جایی که انسان در تنگناهای کلامی می‌افتد، بهترین راه روی آوردن به هنر و استفاده از آن است. در این بین، یکی از راه‌های هنری، هنر تبلیغ کردن است. آقای محققی لاهیجی کسی است که هنر تبلیغ کردن در زندگی‌اش بسیار پررنگ است. او توانست با استفاده از هنر تبلیغ کردن نشان بدهد که همیشه نباید با کلام حرف زد و گاهی اوقات راه‌های بهتری برای تبلیغ کردن وجود دارد.

وی اضافه کرد: در فرهنگ به دنبال اقناع هستیم و اقناع کار هنرمند است. آقای محققی این توانایی را داشت که افراد زیادی را تحت تأثیر قرار داده و آنها را اقناع کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان این است که وقتی وارد حوزه علمیه قم شد، سراغ درس‌هایی رفت که کمتر کسی آنها را می‌خواند و تدریس می‌کرد. برای مثال سراغ یاد گرفتن ریاضی رفت. همان‌طور که می‌دانید ریاضی در علوم فقهی کاربردهای زیادی دارد. این ویژگی باعث شد تا آقای محققی متفاوت با بقیه شود.

ابراهیمی ترکمان یادآور شد:‌ایشان وقتی به آلمان سفر می‌کنند شخصیت‌های تراز اول علمی دور ایشان جمع می‌شوند و خودش با دست خودش از این افراد پذیرایی می‌کرد که این هنر تبلیغ است.

حجت الاسلام قاضی عسکر دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: مسئله تبلیغ در خارج از کشور، کار بسیار مهم و ظریفی است و به نظرم یکی از خلأهای جمهوری اسلامی در شرایط کنونی این است که افراد شایسته و لایق را برای حضور در خارج از کشور و تبلیغ دین تربیت کنیم.

وی افزود: آنچه باعث شد آقای محققی در خارج از کشور موفق شود جامعیت وجودی او بود. ایشان فکر بلندی داشت و فقط داخل کشور را نمی‌دید. او از علوم مختلف حوزه بهره گرفته و برای تبلیغ در خارج از کشور از همه این علوم استفاده کرده بود. باید دقت داشت که داشتن دانش زیاد برای تبلیغ دینی اصل مهم و اساسی است. گاهی اوقات می‌بینیم که فردی حرف می‌زند اما سخنشان ضد تبلیغ است. این موضوع نشان می‌دهد که درک کاملی از اسلام ندارند. ویژگی دیگر آقای محققی مخاطب‌شناسی اوست. او برای همه طیف مخاطبانش برنامه‌ریزی می‌کرد؛ حتی برای مخاطب نوجوان، جوان و میانسال برنامه داشت. او اسلام را تک بعدی نمی‌دید و همه مسلمانان را با هر گرایشی که داشتند زیر چتر واحدی قرار داد. از این روی می‌توان به ویژگی دیگر آقای محقق پی برد و آن هم تواضع ایشان است.

قاضی عسگر ادامه داد: به نظرم مبلغانی که ادعا نداشته باشند و با مردم متواضعانه برخورد کنند، موفق‌ترند و افراد بیشتری را جذب می‌کنند. عیادت از بیماران، تغسیل اموات، رسیدگی به امور مسلمانان و ... از جمله کارهایی است که آقای محققی در زمان حضور خود در مسجد امام علی دنبال می‌کردند که نشان از تواضع ایشان دارد. بنده معتقدم که روحیه تواضع آقای محققی یکی از دلایل موفقیت ایشان است.البته باید بگویم که این افراد واقعاً غریب بودند؛ بسیار دردناک است که او بعد از سال‌ها فعالیت در این مسجد و کسب تجربه لازم به قم برگشته و برای امرار معاش کتابفروشی بزند و در نهایت فوت کند. امیدوارم که بتوانیم این خلأ را جبران کرده و پاسخگوی نیازهای مخاطبان خارج از کشور باشیم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در بخش دیگری از این جلسه گفت: به نظر می‌رسد که در تاریخ تشیع از امام جواد تا امام زمان علیهم السلام موضوع سفارت و نیابت بسیار مورد توجه بوده و جدی دنبال شده است. از این روی نقش آقای محمد محققی نیز بسیار مهم است. بنده معتقدم که آقای محققی نماد تربیت شیعی مکتب قم است. وقتی که دوستان در مورد ویژگی‌ها و مشخصات ایشان صحبت کردند دیدم که او چه قدر شبیه به آیت الله عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم است و سبک زندگی او دارای چه جایگاه ممتازی است.

وی اضافه کرد: در مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطرات 406 نفر از علما را ثبت و از این بین تاکنون کتاب 70 نفر را چاپ کرده‌ایم. اکنون کتاب‌های جدیدی را هم در دست تولید داریم این افراد الگوی زندگی ما هستند و باید از آنها سبک زندگی را یاد بگیریم.

آیت‌الله رمضانی گیلانی سخنران پایانی این مراسم بود. او گفت: آقای محققی را می‌توان به معنای واقعی مهاجر هدفمند دانست. تحصیل در محضر شخصیت‌های برجسته حوزه علمیه و تحصیلات در علوم روز از او شخصیت جامعی را ساخته است. به نظرم ایشان چون جهاد جدی علمی داشته است، مجاهد علمی است. به عبارت دیگر ایشان هم مجاهد فی سبیل الله است و هم مجاهد علمی است. تبلیغ به معنای واقعی به این معناست که موضوعی را به جان مخاطب بنشانیم و اگر کسی می‌خواهد به این مهم دست پیدا کند، باید از دانش دین به معنای واقعی آن استفاده کند و در کنارش معنویت و اخلاق نیز داشته باشد. آقای محققی این دو ویژگی را داشت. او هم از دانش و علم دینی برخوردار بود و به عبارتی متفقه بود و هم از معنویت و اخلاق برخوردار بود.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: