۰

مسجدستیزی راهی برای پیشبرد بازی های سیاسی در فرانسه

مقابله با اسلام گرایی در فرانسه در حال حاضر به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده است و دولت کنونی تلاش می کند از این حربه به ویژه در زمینه ایجاد ترس از اسلام و مکان های عبادی مسلمانان برای پیشبرد بازی های سیاسی و پیروزی در انتخابات آینده استفاده کند.
کد خبر: ۲۵۶۶۰۷
۱۱:۴۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، در یک مکان بسیار کوچک و تغییر شکل یافته در حومه استراسبورگ واقع در شرق فرانسه ، هزار نفر برای نماز جمعه بر روی سجاده های خود زانو زده اند و در خارج از این مکان نیز صدها نفر دیگر به دلیل کمبود جا مجبور هستند سجاده های خود را کف حیاط پهن کنند.

فقط 100 یارد آن طرف تر ساخت یک مسجد برای جایگزین شدن آن به جای این مکان و آشیانه کوچک در حال انجام است.

مسجد جدید «ایوب سلطان» با ظرفیت پذیرایی از 2500 نمازگزار که شامل یک مدرسه ، رستوران ، کتابخانه و 14 مغازه است ، قرار است به یکی از بزرگترین مساجد اروپا تبدیل شود.

دست اندرکاران ساخت این مسجد می گویند که این بنا به سبک عثمانی از نظر نمادین قابل مقایسه با نوتردام استراسبورگ ، قدیمی ترین کلیسای جامع گوتیک جهان و یکی از بلندترین آنها در استراسبورگ است.

با این حال در هفته های اخیر اختلاف نظر در مورد بودجه مسجد باعث شده است كه دولت امانوئل مكرون،رئیس جمهوری فرانسه آن را متهم به دخالت خارجی در برابر تلاش های پاریس برای خنثی کردن طرح جلوگیری از جدایی طلبی اسلام گرایانه کند.

این تلاش ها نشان دهنده زمین مین گذاری شده از سوی دولت فرانسه برای مسلمانان است که خود را در قالب اقدامات دولت در سرکوب رادیکالیسم ، حمایت از قوانین سکولاریست و غیره نشان می دهد.

اکنون مقابله با اسلام گرایی در فرانسه به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده است ، به ویژه پیش از انتخابات منطقه ای این ماه و رای گیری ریاست جمهوری سال آینده که مکرون در تلاش است در این مدت برای رویارویی با مارین لوپن ، رهبر راست افراطی هر کاری انجام دهد.

ایوب ساهین ، متولی مسجد در این باره می گوید : کسی که دشمن خوبی پیدا می کند و سر و صدای زیادی در پیرامون آن ایجاد می کند در انتخابات پیروز می شود. این همان کاری است که مکرون انجام می دهد و من فکر می کنم ما به این هدف عادت کرده ایم.

این اختلافات در ماه مارس و پس از پذیرش درخواست ساهین از سوی شهردار استراسبورگ برای کمک 2.5 میلیون یورویی از بودجه کل 32 میلیون یورویی به منظور ساخت مسجد آغاز شد.

این در حالی است که بودجه عمومی برای ساخت ساختمان های جدید مذهبی به طور کلی در فرانسه ممنوع شده است.

این اقدام باعث شد که جرالد دارمانین ، وزیر کشور مکرون وی را متهم به تامین بودجه سازمانی که از اسلام سیاسی حمایت می کند و ارتباط با دولت ترکیه متهم کند.

فواد دوایی ، مسئول نگهداری از مسجد جامع هیریتس در این باره می گوید: دارمنین كه از عقب افتادن آرزوهای مكرون برای ایجاد اسلام فرانسوی خشمگین است ، درخواست بودجه برای ساخت مسجد جدید در استراسبورگ را رد کرده است.

از زمان اعلام جنگ دولت فرانسه علیه «جدایی طلبی اسلامی» فشارها بر مسلمانان در فرانسه از جمله سازمان های اسلامی و جامعه مدنی همچنان در حال افزایش است و دولت فرانسه سازمان های اسلامی، مساجد، حتی کودکان را در سرکوب علیه به اصطلاح «تجزیه طلبی اسلامی» هدف قرار می دهد.

 

فرانسه که در چند وقت اخیر به بهانه مقابله با تروریسم ، اسلام هراسی را به شدت گسترش داده از هر روشی از جمله جاسوسی از مساجد،تعطیلی مساجد و جلوگیری از ساخت مساجد استفاده می کند.

چندی پیش دولت فرانسه تصمیم گرفت حداقل 76 مسجد را که مدعی است تهدید کننده امنیت و ارزش های فرانسه هستند مورد تحقیق قرار دهد و آنها را به تعطیلی بکشاند.

همچنین ماموران فرانسوی در حال جستجوی منابع تامین بودجه مساجد و پیش زمینه های ائمه جماعات هستند تا آنها را افرادی افراط گرا و رادیکال جلوه دهند.

اکنون فعالیت های ضد مساجد در فرانسه گسترش پیدا کرده و سرکوب مساجد از سوی دولت موجب شده است تا مسلمانان در کشوری که در آن زندگی می کنند احساس بیگانگی کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: