۰

درخواست طالبان از کشورهای منطقه

طالبان از کشورهای همسایه افغانستان خواسته‌اند که به امریکا اجازه ایجاد پایگاه نظامی را ندهند.
کد خبر: ۲۵۶۱۹۴
۱۱:۰۲ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، طالبان از کشورهای همسایه افغانستان خواسته‌اند که به امریکا اجازه ایجاد پایگاه نظامی را ندهند.

 طالبان امروز (چهارشنبه، ۵ خرداد) در اعلامیه‌ای گفتند که امریکا می‌خواهد پس از خروج از افغانستان، به هدف انجام دادن عملیات در این کشور، در کشورهای همسایه بمانند.

در این اعلامیه آمده است که نیروهای بیگانه در منطقه دلیل اصلی ناامنی‌ها و جنگ‌ها بوده و «فاجعه‌ بزرگی است که آن را در بیست سال گذشته همه دیدند، به‌خصوص ملت رنجدیده‌ی ما بیش از همه ازین فاجعه رنج دیده و هنوز هم رنج می‌برد».

در اعلامیه طالبان آمده است:«ما از کشورهای همسایه می‌خواهیم به کسی اجازه و فرصت چنین اقدام را ندهند. اگر خدای ناخواسته باز هم چنین گامی برداشته می‌شود، این اشتباه و بدنامی بزرگ تاریخی خواهد بود، که طعنه‌ی آن در تاریخ ثبت می‌شود. ملت مسلمان و مجاهد افغانستان در برابر اینگونه اعمال نادرست و تحریک‌کننده خاموش نمی‌نشیند، بلکه مسئولیت ایمانی و تاریخی خود را به گونه‌ای که همواره در طول تاریخ ادا نموده، ادا می‌نماید».

طالبان اطمینان داده‌اند که خاک افغانستان بر ضد امنیت کسی استعمال نشود و تاکید کرده که کشورهای منطقه خاک و حریم هوایی خود را بر خلاف افغانستان استعمال نکند. این گروه گفته که «اگر چنین گامی برداشته شود، مسئولیت هر گونه عواقب و مشکلات آن به دوش کسی می‌باشد که مرتکب چنین اشتباهات می‌شود».

بر اساس اعلام رسانه‌ها، امریکا در حال ساخت یک پایگاه نظامی در مناطق شالوزان و ترمینال نزدیک مرز پاکستان و افغانستان در مناطق قبایلی کُرَم پاکستان است؛ وزارت خارجه پاکستان این گزارش را تکذیب کرده است.

پیشتر گزارش شده که امریکا در نظر دارد که در ازبکستان و تاجیکستان پایگاه ایجاد کند. در این مورد مقام‌های روسی گفتند که تاجیکستان و ازبکستان پس از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان به این نیروها اجازه استقرار در خاک خود و ایجاد پایگاه را نخواهند داد.

امریکا و نیروهای خارجی قرار است تا ۱۱ سپتامبر افغانستان را ترک کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: