۰

نگاهی به بزرگترین موزه‌های اسلامی جهان

برخلاف تصور، تمام موزه‌هایی که آثار مرتبط با هنر اسلامی را به نمایش گذاشته‌اند در کشورهای اسلامی نیستند و بسیاری از موزه‌های بزرگ کشورهای اروپایی تلاش کرده‌اند با اختصاص بخشی از موزه به نمایش آثار اسلامی غنای خود را بالا ببرند.
کد خبر: ۲۵۶۱۵۹
۱۳:۵۱ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، آثار مرتبط با اسلام و هنر اسلامی همواره زینت بخش موزه‌های مختلفی در جهان هستند. این آثار می‌توانند تنها یک بخش از یک موزه بزرگ را در بربگیرند و گاهی از اوقات به طور کامل یک موزه را به خود اختصاص دهند.
برخلاف تصور، همه موزه‌هایی که آثار مرتبط با هنر اسلامی را به نمایش گذاشته‌اند در کشورهای اسلامی نیستند و بسیاری از موزه‌های بزرگ کشورهای اروپایی تلاش کرده‌اند با اختصاص بخشی از موزه به نمایش آثار اسلامی غنای خود را بالا ببرند.

در این مطلب نگاهی خواهیم کرد به ۵ موزه جهان که بیشترین آثار مرتبط با فرهنگ و هنر اسلامی در خود جای دادند.


موزه هنرهای اسلامی در قاهره

موزه هنرهای اسلامی در قاهره مصر یکی از بزرگترین موزه‌های جهان به شمار می‌رود که آثار اسلامی در آن از جهات مختلفی منحصر به فرد هستند. این مجموعه منحصر به فرد از آثار منبت‌کاری و گچ‌کاری، سرامیک، شیشه، اشیای بلوری و منسوجات از سراسر جهان اسلام است.
در طول‌ سال‌های فعالیت این موزه حدود ۲۵۰۰ اثر باستانی در ۲۵ گالری به نمایش گذاشته شده است. با این همه تعداد کل آثاری که در این موزه وجود دارد به‌ رقم اعجاب‌آور ۱۰۲ قطعه می‌رسد.

از برجسته‌ترین آثار این موزه می‌توان به نسخه‌های خطی نادر قرآن اشاره کرد که برخی از خط‌های آن با جوهر نقره نوشته شده است. در سال ۲۰۱۴، یک انفجار انتحاری خسارت قابل توجهی به موزه وارد کرد و بسیاری از آثار باستانی و همچنین نمای ساختمان را از بین برد. با این همه این موزه فعالیت خود را بعد از مدت کوتاهی از سر گرفت.

نگاهی به بزرگترین موزه‌های اسلامی جهان


موزه هنر اسلامی دوحه

این موزه اسلامی متفاوت در پایتخت قطر، دوحه واقع شده و مجموعه‌ای از آثار مرتبط با هر اسلامی را که اواخر دهه ۱۹۸۰ تاکنون جمع‌آوری شده را در خود جای داده است. این مجموعه کاملترین مجموعه آثار اسلامی جهان است و هنر اسلامی از سه قاره در طول ۱۴۰۰ سال نشان می‌دهد.
برخی از این آثار از اسپانیا، عراق، ایران، هند، ترکیه، مصر و آسیای میانه هستند. در داخل این موزه منحصر به فرد، شاهکارهایی از جمله فلزکاری، سرامیک، جواهرات، منبت، منسوجات و شیشه وجود دارد که مربوط به قرون ۷ تا ۱۹ است.

نگاهی به بزرگترین موزه‌های اسلامی جهان


موزه آقا خان

این موزه‌ مجموعه‌ای از آثار مرتبط با هنرهای اسلامی و ایرانی است که در تورنتو کانادا واقع شده است. در این موزه مجموعه‌هایی از هنر و میراث اسلامی جمع‌آوری شده از تمام دوره‌های تاریخ اسلامی از جمله مجموعه‌های خصوصی کریم آقاخان، رهبر شیعیان اسماعیلی و انستیتوی مطالعات اسلامی در لندن وجود دارد. این مصنوعات شامل سرامیک، فلزکاری و نقاشی است. همچنین اولین نسخه شناخته شده از کتاب قانون نوشته ابوعلی سینا و صفحه‌ای از قرآن به رنگ آبی، متعلق به قرن نهم و دهم میلادی در آن قرار دارد.

نگاهی به بزرگترین موزه‌های اسلامی جهان


موزه هنرهای اسلامی و ترکی

این موزه که در منطقه فاتح استانبول ترکیه واقع شده یکی از بزرگترین موزه‌های ترکیه به شمار می‌رود. این موزه در سال ۱۵۲۴ و در جایی ساخته شده که پیش‌تر کاخ ابراهیم پاشا بوده است.
این موزه شامل مجموعه‌ای از خوشنویسی‌های اسلامی، کاشی‌ها، قالیچه‌ها و تصاویری مردم نگارانه در فرهنگ‌های مختلف ترکیه را در خود جای داده است. علاوه بر این‌ها، خانه‌ها و سبک زندگی قرون گذشته هم در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

نگاهی به بزرگترین موزه‌های اسلامی جهان


موزه پراگمون

موزه پرگامون در برلین آلمان واقع شده است و از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ کار ساخت آن به طول انجامیده است. این موزه به دو قسمت تقسیم می‌شود: موزه خاورمیانه و موزه هنرهای اسلامی. هر ساله بیش از یک میلیون نفر از این موزه بازدید می‌کنند تا این موزه به پربازدیدترین موزه آلمان تبدیل شود. این موزه مصنوعاتی را از قرن ۸ تا ۱۹ در خود جای داده است که از نقاط مختلفی از اسپانیا در اروپا گرفته تا هند متغیر هستند. از برجسته‌ترین مصنوعات آن، نمای مشاتا (Mshatta façade) است که طرحی از یک کاخ بیابانی اولیه اسلامی ناتمام واقع در جنوب امان (اردن کنونی) است.


انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: