۱

نابودی مساجد برای ساخت سین‌کیانگ زیبا+ تصاویر

رویترز در گزارشی به روند نابودی مساجد در استان مسلمان نشین سین کیانگ در چین پرداخته است.
کد خبر: ۲۵۵۷۵۱
۰۸:۵۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، رویترز در گزارشی به روند نابودی مساجد در استان مسلمان نشین سین کیانگ در چین پرداخته است.

چین تلاش می‌کند به بهانه ساخت سین کیانگی زیبا، مساجد و همه مظاهر اسلامی اویغورها را در این استان غربی از بین ببرد. اکنون اگر به شهر غیرا در سین کیانگ بروید، اثری از مناره مسجد جیامان نخواهید دید چرا که حکومت محلی جلوی آن را با انواع شعارهای کمونیستی و حکومتی پوشانده است. پیش از این نیز گزارش‌هایی از نابودی هزاران مسجد و مقبره اسلامی در این استان – به خصوص در اورومجی و کاشغر- مخابره شده بود.

با اینکه چین مدعی است هیچگاه در مکان قبلی مسجد جیامان، هیچ مسجدی نبوده، اما تصاویر ماهواره‌ای سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهند که این مسجد وجود داشته و چهار مناره هم داشته است.

چین در ماه‌های اخیر به شدت تلاش کرده به کشورهای منتقد و نهادهای حقوق بشری در مورد تخریب مساجد توضیح دهد. این توضیحات نیز همواره با تکذیب و انکار همراه بوده است. علیجان عنایت سخنگوی دولت محلی سین کیانگ می‌گوید: ما نه تنها مساجد را تخریب نمی‌کنیم بلکه گاهی آنها را مرمت هم می‌کنیم.

چین مدعی است برخی مساجد را به خاطر توسعه مناطق شهری در سین کیانگ تخریب کرده اما در بیشتر موارد این مساجد نگهداری شده و یا مرمت می‌شوند.

رویترز می‌گوید در طول ماه رمضان از ده‌ها مسجد در ۷ منطقه مختلف در سین کیانگ بازدید کرده که بیشتر آنها تخریب شده‌ بودند. این با ادعاهای چین در حفاظت از مساجد و آزادی مذهب در تضاد است. چین معمولاً خبرنگاران را به دیدن مساجدی می‌برد که خود در سین کیانگ ساخته است.

گفتنی است چین ابتدا زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور را انکار می‌کرد اما در پی ارائه اسناد و شواهد متعدد به وجود این زندان‌ها اعتراف کرد اما آنها را به خاطر بازآموزی عقیدتی و سیاسی افراد افراطی دانست. چین همچنین به بیگاری کشیدن از زندانیان و برخی مردم سین کیانگ و همچنین تلاش برای کاهش جمعیت مسلمانان در این منطقه متهم است.

نابودی مساجد برای ساخت سین‌کیانگ زیبا+ تصاویر

نابودی مساجد برای ساخت سین‌کیانگ زیبا+ تصاویر

نابودی مساجد برای ساخت سین‌کیانگ زیبا+ تصاویر

نابودی مساجد برای ساخت سین‌کیانگ زیبا+ تصاویر

نابودی مساجد برای ساخت سین‌کیانگ زیبا+ تصاویر

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
شرعاً آیا ما می توانیم با حکومت چین که مسلمان کشی می کند و مساجد را خراب می کند رابطه اقتصادی و ... داشته باشیم؟