۰

علل سقوط حکومت ها از منظر قرآن

استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به سوره شعراء، گفت: اگر به زبان ساده بخواهیم نتیجه سوره شعراء را بیان کنیم، یعنی آن که نباید در جامعه دینی استبداد وجود داشته و باید اجازه صحبت و اظهار نظر به منتقد داده شود.
کد خبر: ۲۵۵۰۲۱
۱۲:۳۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، استاد حوزه علمیه همدان با اشاره به سوره شعراء، گفت: اگر به زبان ساده بخواهیم نتیجه سوره شعراء را بیان کنیم، یعنی آن که نباید در جامعه دینی استبداد وجود داشته و باید اجازه صحبت و اظهار نظر به منتقد داده شود.

حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمین از اساتید حوزه علمیه همدان، به تشریح سوره شعراء پرداخت و اظهار داشت: در این سوره خداوند علل سقوط حکومت‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند و در آن با نام بردن از ۷ قوم و پیامبران آن، به تشریح علل سقوط آنها پرداخته است.

وی با این تعبیر که خداوند به هیچ قومی چک سفید امضا نداده است، گفت: گاهی از اوقات گمان می‌کنیم از آنجایی که اسم اسلام بر روی ما وجود دارد، بنابراین باید خیالمان راحت باشد و این حکومت قطعا تا ظهور حضرت حجت(عج) ادامه خواهد پیدا کرد، در حالی که این موضوع به همین راحتی نیست و نیازمند اقداماتی است.

حجت الاسلام حسینی یمین افزود: خداوند سنت‌ها و قوانینی دارد و با این سنن با ما برخورد می‌کند، سنت‌هایی که در قرآن برای درس گرفتن بشر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با قرائت سوره شعراء باید بدانیم که اگر بر اساس این سنت‌ها عمل نکنیم، این سقوط برای ما نیز رخ خواهد داد، مطرح کرد: امام خمینی(ره) فرمایشی با این مضمون دارند که اگر این انقلاب زمین بخورد، به این زودی‌ها نمی‌توان حکومت دینی ایجاد شود که این تاکیدی بر حفظ نظام اسلامی است.

این کارشناس دینی با تاکید بر اینکه اگر انسان با دید عرفی هم نگاه کند متوجه می‌شود که وظیفه ما حفظ نظام اسلامی است، گفت: حضرت امام(ره) فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است، منتها مراد ایشان، حفظ نظامی است که اسلام را برپا دارد.

وی تصریح کرد: اولین قومی که در این سوره به آن اشاره شده است، قوم حضرت موسی(ع) و برخورد فرعونیان با ایشان است، تا جایی که آنقدر برای پیامبر خدا کارشکنی کردند که خداوند حضرت موسی(ع) را مفقود الاثر کردند.

حجت الاسلام حسینی یمین با اشاره به اینکه از ۶۲۳۶ آیه قران، در حدود ۱۰۰۰ آیه در باب قوم حضرت موسی نازل شده است، عنوان کرد: از آنجایی که همیشه در برخورد اول افراد فضای منطق و عقل حاکم است، بنابراین حضرت موسی(ع) در برخورد خود با فرعون از این طریق شروع به صحبت می‌کند، اما وقتی فرعون شروع به تهدید می‌کند و حرف حق را قبول نمی‌کند، حضرت موسی(ع) معجزه ظاهری را نشان می‌دهد.

در جامعه دینی، مخالف‌ترین مخالفان باید بتوانند در فضایی منطقی انتقاد خود را بیان کنند

وی با بیان اینکه افق فکری فرعونیان، مسائل عقلی را بر نمی‌تافت، خاطر نشان کرد: حتی پس از آنکه همه ساحران جمع شدند و حضرت موسی(ع) بر آنها غلبه کرد هم، فرعون صحبت‌های پیامبر را قبول نکرد و دستور قتل ساحران را صادر کرد.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه زمان قرائت قرآن باید با درس گرفتن از آیات آن، در زندگی روزمره خود از آن استفاده کنیم، گفت: اگر به زبان ساده‌تر بخواهیم این داستان را بیان کنیم، یعنی آن که نباید در جامعه دینی استبداد وجود داشته و باید اجازه صحبت و اظهار نظر به منتقد داده شود.

وی خاطر نشان کرد: فضا باید در جامعه دینی به نحوی باشد که حتی مخالف‌ترین مخالفان نیز بتوانند در فضایی منطقی انتقاد خود را بیان کنند.

حجت الاسلام حسینی یمین با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی، یادآور شد: متاسفانه به این توصیه حضرت آقا آن طور که باید عمل نشده و لذا خوب است جامعه تحصیل کرده و فعالان عرصه‌های مختلف، با مطالبه این مهم، زمینه ساز برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح جامعه شوند.

وی با بیان اینکه منتقدان در فضای منطقی و عقلی باید بتوانند به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند، گفت: بحث در فضای عامه مردم آزادی افراد در بیان صحبت‌ها را می‌گیرد و لذا خوب است که در فضایی منطقی و تخصصی اقدام به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی کنیم، البته لازم به ذکر است که صحبت در فضای منطقی باید بر اساس قانون باشد و اگر تخریب و یا توهینی نیز مطرح شد، باید طبق قانون با آن برخورد شود.

انتهای پیام

منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: