۰

تدابیر کرونایی مسلمانان جهان برای ماه مبارک رمضان

جهان اسلام برای ورود به ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع بیماری کرونا تدابیری اندیشیده‌اند تا مسلمانان بتوانند با سلامتی کامل به عبادت و اعمال رمضانی خود بپردازند.
کد خبر: ۲۵۴۷۸۴
۱۱:۱۴ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، وزارت اوقاف مصر از بزرگترین پویش نظافت و ضدعفونی مساجد این کشور برای استقبال از ماه مبارک رمضان خبر داد.

بر این اساس، مساجد تمام استان‌های مصر با مشارکت دسته جمعی مردم و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و قوانین پیشگیرانه از ویروس کرونا، تا پایان ماه مبارک رمضان ضدعفونی و نظافت خواهند شد.

مراکش
بخش عربی خبرگزاری آناتولی نیز خبر داد که دولت مراکش به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، مدت زمان منع رفت و آمد شبانه را در طول ماه مبارک رمضان افزایش داده است.

طبق بیانیه دولت مراکش، از ابتدای ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲، منع رفت و آمد شبانه در سطح کشور، هر روز از ساعت ۸ شب آغاز و تا ساعت ۶ صبح فردا ادامه خواهد داشت.

امارات
بنا به اعلام خبرگزاری العین امارات هم شورای فتوای شرعی امارات بیانیه‌ای در خصوص برخی مسائل فقهی مربوط به ماه مبارک رمضان منتشر کرد.

این شورا توضیح داد که دریافت واکسن کرونا از طریق تزریق در روزهای ماه رمضان موجب باطل شدن روزه نمی‌شود و اجر روزه‌دار را نیز کم نمی‌کند زیرا از مفطراتی که در شرع ذکر شده نیست. اما اگر دریافت کننده واکسن، با درد یا مشقتی روبرو شد افطار کردن او جایز است و باید قضای آن را بگیرد.

شورای فتوای شرعی امارات از همه روزه‌داران خواست تا به تدابیر پیشگیرانه برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اهمیت دهند و برای اقامه نماز تراویح در مساجد، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را جدی بگیرند.

کویت
العربی الجدید نیز در خبری از کویت نوشت که وزارت اوقاف و امور اسلامی کویت پس از اعمال فشار نمایندگان پارلمان و مردم این کشور، از تصمیم اخیر خود درباره منع حضور زنان در مساجد برای اقامه نماز تراویح در ماه رمضان عقب‌نشینی کرد و گفت که زنان می‌توانند نماز تراویح را در صحن‌های مساجد بجا آورند اما مردان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌توانند در داخل مسجد نماز تراویح را اقامه کنند.

تصمیم اخیر وزارت اوقاف کویت درباره منع حضور زنان در مساجد به بهانه افزایش موارد ابتلا به کرونا، موجب خشم مردم این کشور و به سخره گرفتن این تصمیم شده بود تا جایی که نمایندگان پارلمان این کشور برای لغو این تصمیم وزارت اوقاف را تحت فشار قرار دادند.

ترکیه
اسپوتنیک عربی هم در خبری از ترکیه نوشت که اداره امور دینی ترکیه اعلام کرده است در ماه رمضان امسال نماز تراویح در داخل مساجد اقامه نخواهد شد. لذا بهتر است که برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، نماز تراویح را در منازل برپا داریم.

علی ارباش، رئیس اداره امور دینی ترکیه در خصوص تزریق واکسن کرونا در زمان روزه‌‌داری نیز گفت: تزریق واکسن کرونا در حین روزه‌داری در صورت ضرورت ایرادی ندارد و مفطر روزه نیست.

قطر
بر اساس اعلام القدس العربی، مقامات قطری نیز برای جلوگیری از انتشار ویروس جهش یافته کرونا، تصمیمات متعددی از جمله منع برگزاری نماز تراویح در مساجد و جلوگیری از ورود کودکان زیر ۱۲ سال به مساجد، تعطیلی رستوران‌ها، کاهش تعداد کارمندان در بخش‌های دولتی و خصوصی، جلوگیری از تجمعات در اماکن سربسته و سر باز، برای ماه مبارک رمضان اتخاذ کرده‌اند.

لبنان
سایت خبری imlebanon نیز از لبنان گزارش داد که شیخ سامی الرفاعی، رئیس اداره اوقاف استان بعلبک الهرمل، اجازه بازگشایی مساجد این استان برای برگزاری نماز جمعه و جماعت و همچنین نماز تراویح ماه رمضان، را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادر کرده است.

وی با این وجود اعلام کرده که احیای شب‌های قدر و برگزاری مراسم مذهبی و اعتکاف در مساجد مجاز نیست و دوره‌های قرآنی و مناسبت‌های مذهبی نیز در سالن‌های مساجد برگزار نخواهد شد.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: