۰

استقبال گروههای عراقی از فراخوان کاظمی برای آغاز گفتگوی ملی

سیاستمداران و نمایندگان طوایف و اقشار مختلف عراق از ایده مصطفی الکاظمی در خصوص فراخوان گفتگوی ملی استقبال، و در عین حال تاکید کردند که گفتگوی پیش رو چهار محور اصلی را دربرخواهد گرفت.
کد خبر: ۲۵۳۹۴۹
۱۰:۲۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سیاستمداران و نمایندگان طوایف و اقشار مختلف عراق از ایده مصطفی الکاظمی در خصوص فراخوان گفتگوی ملی استقبال، و در عین حال تاکید کردند که گفتگوی پیش رو چهار محور اصلی را دربرخواهد گرفت.

 «ستار جبار الحیلو» رئیس طایفه صابئین مندایی با اشاره به لزوم نیاز این ابتکار عمل به شرایط، قوانین و مقرراتی برای از بین بردن وضعیت خفقان آور موجود در کشور به الصباح گفت: گفتگو یک اصل اساسی برای ایجاد روابط بین طرف ها به منظور آشتی واقعی است.

الحلو با اشاره به اینکه بحث زندانیان، مهاجران، تظاهرات و تجمعات مطرح هست و باید حداقل خواسته های مطرح شده درمورد آنها به عنوان یک حسن نیت قبل از آغاز این گفتگو محقق شود تا مبنای آن درست باشد، اظهار کرد: گفتگو باید همه بویژه سیاستمداران را شامل شود تا توجه آنها را به خارج کردن عراق و عراقی ها از واقعیتی که در آن قرار دارند، جلب کند.

از سوی دیگر «حجی کندور الشیخ» رئیس جنبش ایزدی ها برای اصلاح و پیشرفت نیز تاکید کرد: این ایده هدف تحقق آرمان های مردم و پایان دادن به اختلافات سیاسی بویژه بین دولت فدرال و اقلیم کردستان را دنبال می کند.

الشیخ در گفتگو با الصباح با تاکید بر اینکه مجازات باندهای جنایتکارانه ای که به دنبال ایجاد بی ثباتی در عراق هستند و همینطور کنترل سلاح، اعمال قانون و اقتدار دولت و مجازات کسانی که دستانشان به خود عراقی ها و بویژه اقلیت ها آغشته است، مبنای موفقیت در دعوت به گفتگوی ملی است، ابراز کرد: شیوخ عشایر و قبایل باید نام افرادی که با داعش همدستی دارند را به دادگاه ها معرفی کنند تا به جزای عادلانه خود برسند.

اما «سرکوت شمسن الدین» عضو مجلس نمایندگان از فراکسیون «المستقبل» با این پیش بینی که در گفتگوی ملی چهار پرونده مهم بررسی شود، به الصباح می گوید: مهمترین پرونده هایی که گفتگوی ملی تحت نظارت سازمان ملل مورد بررسی قرار خواهد داد، انتخابات، انحصار سلاح، آبادانی دولت و روابط خارجی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این گفتگو باید با مشارکت کارشناسان، دانشگاهیان، احزاب مخالف و جامعه مدنی برگزار شود، نسبت به اینکه گفتگو تنها به احزاب سیاسی حاکم محدود شود، هشدار داد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: