۰

رفیق نابینا راه روشن معلم اسثتنایی شدن را برایم رقم زد

محمد نادعلی معلم گروه کم‌توان مدرسه استثنایی شهید شیرزاد شهرستان عباس‌آباد با بیان اینکه از کودکی دوستی داشتم که نابینا بود به همین دلیل وارد این عرصه شدم، می‌گوید؛ وقتی متوجه شدم یکی از دانش‌آموزانم شرایط تحصیل حضوری و مجازی را ندارد، تصمیم گرفتم خودم به سراغش بروم و کمترین کاری بوده که از دستم برمی‌آمده برای دانش‌آموزم انجام دهم.
کد خبر: ۲۵۳۶۲۰
۲۰:۰۱ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، زهرا طاهری‌پرکوهی|اگر همه مشکلات و دردسرهای کرونایی را کنار بگذاریم موضوعی که برای همه مردم ما ملموس بوده مهربانی و ایثاری بوده که مردم ما در سخت‌ترین شرایط ممکن، به نمایش گذاشتند.

شاید در نگاه برخی تدریس آن هم به‌صورت مجازی برای معلمان در حد ارسال چند فیلم و صوت خلاصه شود اما برای معلمی که تمام آرزویش پرورش دانش‌آموز توانمند است همان فیلم ثمره ساعت‌ها تلاشش است و جدا از آن باید برای بررسی تکالیف و همچنین تدریس روزهای آینده نیز دل‌مشغولی داشته باشد.

در ارتباط با فداکاری معلمان در این روزها خبرهای مختلفی شنیدیم از معلمی که در بیمارستان هم تدریس را فراموش نکرد تا معلمی که باتوجه به نبود امکانات فضای مجازی در منزل دانش‌آموزان حضور یافت اینها همه گوشه‌ای از تلاش‌ها و مهربانی‌های معلمان در روزهای کرونایی است.

رفیق نابینا راه روشن معلم اسثتنایی شدن را برایم رقم زد

در این گزارش به سراغ محمد نادعلی معلم فداکار پایه سوم گروه کم‌توان مدرسه استثنایی شهید شیرزاد شهرستان عباس‌آباد رفتیم که با توجه به نبود شرایط حضور دانش‌آموز در مدرسه به منزل دانش‌آموزش رفت تا امیرحسام از آموزش و تحصیل عقب نماند.

این معلم جوان با توجه به اینکه از پایه اول مشغول آموزش همین تعداد دانش‌آموز بوده و باتوجه به شناخت کامل از وضعیت دانش‌آموزانش از همان روزهای نخست آغاز سال تحصیلی وقتی شرایط سخت رفت و آمد امیرحسام را دید تصمیم گرفت خودش در منزل این دانش‌آموز حضور یافته تا این دانش‌آموز بتواند به تحصیل خود ادامه دهد.

آقای نادعلی از چالوس محل زندگی خود ۳۰ کیلومتر را طی می‌کند تا به یکی از روستاهای شهرستان عباس‌آباد برسد تا بتواند به امیر حسام درس بدهد.

با وجود اینکه مدیر مدرسه استثنایی شهید شیرزاد عباس‌آباد بارها از ایشان خواست تا هزینه رفت و آمد به منزل امیرحسام را پرداخت کند اما هیچ هزینه‌ای دریافت نکردند.

حضور معلم در منزل امیرحسام شوق یادگیری را در این دانش‌آموز بیشتر کرده و موجب شده تلاشش در این عرصه نیز افزایش یابد.

*معلمانی با قلبی آکنده از مهر و عطوفت

در مقابل این همه فداکاری و ایثار معلمان دلسوز دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فقط می‌توان سپاس و شکر از بودن انسان‌های مهربان و دلسوز و فداکاری که در کنار زندگی بسیار ساده خود، در وجودشان قلبی آکنده از مهر و عطوفت و مهربانی نهاده شده است.

محمد نادعلی معلم فداکار پایه سوم گروه کم‌توان مدرسه استثنایی شهید شیرزاد شهرستان عباس‌آباد در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: وقتی متوجه شدم شرایط حضوری و مجازی امیرحسام برای آموزش وجود ندارد تصمیم گرفتم در منزلش حضور یابم البته کار بزرگی نکردم این کمترین کاری بوده که از دستم برمی‌آمده برای دانش‌آموزم انجام دهم.

رفیق نابینا راه روشن معلم اسثتنایی شدن را برایم رقم زد

باتوجه به اینکه طی سه سال مسؤولیت تدریس این دانش‌آموزان را دارم و از نزدیک با مشکلات آنان آشنا هستم کاملا با وضعیت امیرحسام آشنایی داشتم...

*کمترین کاری بوده که از دستم برمی‌آمد

این معلم ۲۷ ساله که اهل اروست چهاردانگه ساری است و در شهرستان چالوس ساکن بوده بیان می‌کند: از شهریور ماه امسال که مدرسه‌ها بازگشایی شد وقتی یکی دو هفته شرایط سخت رفت و آمد امیرحسام موضوعی بوده که نظرم را به خود جلب کرده و تصمیم به این کار گرفتم.

روزهایی که منزل امیرحسام برای تدریس می‌رفتم تشکر و قدردانی در نگاه امیرحسام و مادرش موج می‌زد و همیشه با پختن غذا می‌خواستند از من قدردانی کنند ولی این کمترین کاری بوده که از دستم برمی‌آمده برای دانش‌آموزم انجام دهم و وظیفه خودم می‌دانستم.

*وقتی در جمع دانش‌آموزان هستم حالم خوب می‌شود

این معلم جوان اضافه می‌دهد: من به این دانش‌آموزان دل‌بسته شدم و اعتقاد دارم زمانی‌که در جمع‌شان هستم حالم خوب می‌شوند به همین دلیل طی کردن مسافت ۳۰کیلومتری اصلا به چشمم نمی‌آمد مهم این بود امیرحسام از تحصیل عقب نماند.

البته در جمع همکارانی هستم که وقتی زحمات و تلاش‌هایشان برای دانش‌آموزان می‌بینم تحت تاثیر قرار می‌گیرم و می‌بینیم همه آنها چه میزان زحمت می‌کشند و هر کس به نوعی در این شرایط سخت به بچه‌ها کمک می‌کنند.

رفیق نابینا راه روشن معلم اسثتنایی شدن را برایم رقم زد

*با یادگیری امیرحسام روحیه می‌گرفتم

نادعلی خاطرنشان می‌کند: اعتقاد دارم هر کار خوبی می‌کنی جوابش را زود می‌گیری و هر سری که به منزل امیرحسام می‌رفتم حداقل این بود که روحیه و انگیزه می‌گرفتم و از اینکه درس‌هایش را یاد می‌گرفت خوشحال می‌شدم.

اگر برگردم به سال‌ها قبل باز هم معلمی و آن هم معلمی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را انتخاب می‌کنم؛ چراکه معلمی برای من یک حرفه و شغل نیست بلکه تمام رویا و آرزوهای من است.

*رفیق بچگی‌هام نابینا بود

از کودکی دوستی داشتم که نابینا بود و تمام دوران ابتدایی تا دبیرستان را کنار هم بودیم و در خواندن به دوستم کمک می‌کردم به همین دلیل وارد این عرصه شدم و این رشته را در دانشگاه به‌عنوان رشته موردعلاقه خودم انتخاب کرده و وارد این مسیر شدم.

البته کار کردن کنار دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شیرینی‌هایی دارد که شوق تدریس را در وجود همه همکاران می‌بینم چگونه در این مسیر تلاش می‌کنند.

*محتوای آموزشی به دانش‌آموزان با نیاز ویژه باید از نزدیک کار شود

محمد جعفری رئیس آموزش و پرورش استثنایی مازندران نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: درحال حاضر ۲ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز با نیازهای در گروه‌های مختلف کم‌توان ذهنی، ناشنوایان، نابینایان، معلول جسمی حرکتی، اختلالات رفتاری، اختلالات یادگیری و چندمعلولیتی در ۵۲ مدرسه سطح استان درحال تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۱۰۰ پرسنل نیز به این دانش‌آموزان خدمات ارائه می‌دهند، افزود: کار کردن با دانش‌آموزان استثنایی سختی کار خود را دارد و بعد از بحث کرونا شرایط آموزش بسیار سخت شده است.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران بیان کرد: با توجه به در دسترس نبودن امکانات فضای مجازی و همچنین اینکه برخی از پدر و مادر تحصیل‌کرده نبودند بسیاری از معلمانی خودجوش و با عشق و علاقه و احساس مسوولیت آموزش حضوری را انتخاب کردند.

جعفری با اعلام اینکه محتوای آموزشی به دانش‌آموزان با نیاز ویژه باید از نزدیک کار شود، خاطرنشان کرد: در این مسیر شاهد تلاش‌های همکاران بودیم ازجمله همکارمان در شهرستان عباس‌آباد که در نوع خود قابل تقدیر است.

به گزاراش فارس، مهربانی و همدلی طی این ایام بیش از گذشته جلوه‌گر شده و ایثار و فداکاری معلمان نیز واقعیتی بوده که انکارناپذیر است؛ معلمانی که همواره نشان دادند که این حرفه برای‌شان تنها یک شغل نیست بلکه به آن عشق می‌وزرند و توانستند الفبای مهربانی را برای دانش‌آموزان‌شان مشق کنند و در این روزهای کرونایی نیز مهربانی را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشتند.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: