۱

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟

سفر پاپ فرانسیس به شهر باستانی «اور» در عراق توجه بسیاری از جمله رسانه‌ها را جلب کرده؛ اما «اور» چرا مهم است و چرا رهبر کاتولیک‌های جهان در جریان سفر سه‌روزه‌اش به عراق به آن‌جا هم رفت؟
کد خبر: ۲۵۳۴۵۳
۱۱:۲۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، شهر باستانی اور در استان ذی‌قار و ۳۰۰ کیلومتری جنوب بغداد، پایتخت عراق واقع شده است که از مهم‌ترین شهرها و پایتخت تمدن سومر و از پویاترین مراکز شهری در هزاره سوم پیش از میلاد در بین‌النهرین بود. از اور چندین‌بار در کتاب‌های مقدس به عنوان زادگاه حضرت ابراهیم نام برده شده است که احتمالا همین انگیزه اصلی سفر پاپ فرانسیس به این شهر باستانی بوده باشد.

شبکه الجزیره در پی این سفر تاریخی، تصاویری را از شهر باستانی اور منتشر کرده و درباره آن نوشته است: این‌جا جایی است که چرخ اختراع شد، قانون حمورابی ایجاد شد و روغن برای اولین‌بار به عنوان منبع انرژی سوزانده شد و قرن‌ها بعد، با کارخانه‌های تولید انبوه فرش و لباس‌های پشمی و صادرات آن در بین‌النهرین و خارج از آن، به قطب اقتصاد جهانی تبدیل شد.

اور - که تل المقایر نیز نامیده می‌شود - یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی در طول تاریخ بوده است. در ژوئیه ۲۰۱۶، یونسکو «اور» را در فهرست میراث جهانی قرار داد.

کاوش‌ها در اوایل دهه ۱۹۰۰ در اور نشان داد که مردم این شهر با رونقِ تجارت گندم و جو زندگی تجملاتی داشتند. حفاری‌های باستان‌شناسی در این منطقه همچنان ادامه دارد، چرا که هنوز گنجینه‌های کشف‌نشده‌ای وجود دارد که می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره یکی از نخستین تمدن‌های مترقی جهان در اختیار قرار دهد. کاوش‌های اور در زمان صدام و داعش متوقف شده بود اما محققان و باستان‌شناسان عراقی و آمریکایی با آرام شدن درگیری‌ها دوباره کاوش‌ها را شروع کرده‌اند.

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟
پله‌هایی که از زیگوراتی در شهر اور بالا می‌رود/ الجزیره
مصطفی الحسینی، باستان‌شناس مستقر در شهر ناصریه عراق، جایی که ۱۷ کیلومتر از اور فاصله دارد، می‌گوید: در کاوش‌های سال ۲۰۰۷ در شهر باستانی اور، حدود ۱۰۰ اثر لوحی پیدا کردیم که متون مهم باستانی را شامل می‌شد. هنگامی که ما متون را با کمک دانشگاه آمریکایی استونی بروک مطالعه کردیم، کشف شد که این تبلت‌ها یک کتابخانه مینیاتوری است.

سومریان سیستم‌های آبیاری و کشت غلات را توسعه دادند و همچنین خط میخی را که در بین‌النهرین و ایران باستان استفاده می‌شد، اختراع کردند. در جامعه سومر نقش رهبری مادر در خانواده به رسمیت شناخته شده بود و زنان از احترام بالایی در جامعه برخوردار بودند. دیگر میراث فرهنگی تمدن سومر، شعر و سفال بود.

سر لئونارد وولی (Sir Leonard Woolley) باستان‌شناس انگلیسی در سال ۱۹۲۲ میلادی در اور مقبره‌های سلطنتی را کشف کرد که به اهرام فرعون شباهت دارد؛ اهرام جیزه در مصر.

سومری‌ها به ساخت معابد از گِل و ملات (asphalt) علاقه‌مند بودند. یک زیگورات باستانی یا محوطه‌ای با تراس هنوز در اور باقی مانده است که یکی از قدیمی‌ترین اهرام تمدن بین‌النهرین محسوب می‌شود. گفته می‌شود در کنار این زیگورات، مجموعه‌ای با قدمت حدود ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد قرار دارد که خانه حضرت ابراهیم است.

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟
گفته می‌شود قدمت مجموعه مجاور زیگورات به حدود ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد/ الجزیره
آمر عبدالرزاق، رییس موزه تمدن ناصریه به الجزیره توضیح می‌دهد که چرا اور برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان بسیار مهم است: این‌جا زادگاه ابراهیم پیامبر است و این در تورات و انجیل ذکر شده است. همه ادیان او را پدر معنوی خود می‌دانند. بنابراین بازدید از این سرزمین یکی از مهم‌ترین آیین‌های مذهبی و زیارتی به‌ویژه برای مسیحیان محسوب می‌شود.

او می‌گوید: بررسی‌های انجام‌شده توسط باستان‌شناسان آمریکایی حاکی از وجود ۱۵۰۰۰ مکان باستان‌شناسی در سراسر عراق است که فقط در ناصریه، حدود ۱۲۰۰ سایت باستان‌شناسی شناخته شده است؛ معادل همه آثار باستانی فرانسه و ایتالیا.

اما هدف از سفر تاریخی پاپ فرانسیس به شهر اور فراتر از جلوه‌های باستان‌شناسی آن است و بیشتر تقویت روحیه اقلیت مسیحی در عراق را که در سال‌های اخیر در میان جنگ‌ها و آزارها تعدادشان کاهش یافته و البته، همزیستی مذهبی بین مسلمانان، مسیحیان و سایر اقلیت‌ها را دنبال می‌کند.

پاپ فرانسیس در سفر به اور باستانی، نیایش مشترک ادیان را با عنوان "نماز فرزندان ابراهیم (ع)" در محل تولد آن حضرت برگزار کرد و بعد به آیاتی از قرآن کریم گوش داد. او سپس در سخنانی گفت: خصومت، افراط‌گرایی و خشونت از یک روح دینی ناشی نمی‌شود، بلکه همه این‌ها خیانت به دین است. بدون همکاری میان انسان‌ها هیچ‌گونه صلحی وجود نخواهد داشت و باید به آزادی عقیده و آزادی مذهبی و دینی احترام گذاشت. تروریسم و خشونت برگرفته از دین نیست، بلکه در حقیقت تروریست‌ها به آن خیانت و از آن به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند.

رهبر کاتولیک‌های جهان تاکید کرد که نمی‌توان در برابر آسیب تروریسم به دین سکوت کرد و هدف قرار دادن عراق توسط تروریسم نیز حمله به بخشی از تاریخ است.

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
كيان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
با سلام
پاپ به اور زادگاه حضرت ابراهيم (ع) سفر كرد تا مقدمات عادي سازي روابط رزيم صهيونيسي با كشورهاي اسلامي رو تحت عنوان قرار داد حضرت ابراهيم(ع) فراهم كنه.