۰

اختلاف ۱۰ برابری حقوق دهک‌های بالا و پایین جامعه

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اراده‌ای برای کنترل تورم وجود ندارد، اظهار کرد: سعی می‌کنیم حداقل حقوق را افزایش دهیم و با فشار بر وزارت اقتصادی و بانک مرکزی اجازه ندهیم که سال آینده تورمی به تورم امسال اضافه شود.
کد خبر: ۲۵۳۳۵۰
۱۲:۱۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

اختلاف ۱۰ برابری حقوق دهک‌های بالا و پایین جامعه

به گزارش «شیعه نیوز»، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اراده‌ای برای کنترل تورم وجود ندارد، اظهار کرد: سعی می‌کنیم حداقل حقوق را افزایش دهیم و با فشار بر وزارت اقتصادی و بانک مرکزی اجازه ندهیم که سال آینده تورمی به تورم امسال اضافه شود.

ولی اسماعیلی با اشاره به لزوم افزایش حقوق و دستمزدها، با توجه به افزایش تورم، اظهار کرد: ما از چند ماه پیش به دنبال این موضوع بودیم که براساس ماده ۴۱ قانون کار، افزایش حقوق و دستمزدها اتفاق بیافتد؛ اما بر اساس وضعیت فعلی اقتصاد کشور، امکان رشد دستمزدها به صورت واقعی و اجرای دقیق ماده ۴۱ قانون کار وجود ندارد.

افزایش حقوق‌ها جوابگوی تورم ۵۵ درصدی نیست

تیغ دو لبه حقوق کارگران و محدودیت کارفرمایان

او در ادامه افزود: یعنی با توجه به اینکه تورم در حدود ۵۵ درصد است و حقوق ها هم باید این میزان افزایش یابد، ولی این میزان رشد از توانایی اقتصاد کشور خارج است؛ اما تمام سعی ما این است که به یک عدد واقع‌بینانه برسیم. واقع‌بینانه به این معنا که بحث تورم و هم بحث محدودیت‌های کارفرما را همزمان مورد توجه قرار دهیم. این موضوع تیغ دو لبه است، یعنی اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه نکنیم ممکن است کارفرمایان کار را تعطیل کنند و اگر صرفا وضعیت کارفرمایان را در نظر بگیریم، کارگران نمی‌توانند به معیشت خود برسند و باید بینابین تصمیم‌گیری شود.

کرونا آسیب های زیادی به صنایع و بنگاه اقتصادی وارد کرده است

کارفرمایان برای پرداخت حقوق کارگران نیاز به حمایت دارند

اسماعیلی در ادامه افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس، عضو شورای عالی کار نیست، اما تمام سعی ما این است که با رایزنی و کمک به وزیر و صحبت با نماینده کارگران، بتوانیم حمایت‌های لازم برای کارفرمایان را لحاظ کنیم چراکه کرونا آسیب های زیادی به صنایع و بنگاه اقتصادی وارد کرده است.؛ بنابراین باید مشوق هایی در نظر بگیریم که کارفرما سرپا بماند تا بتواند حقوق کارگران را پرداخت کند؛ این حمایت ها باید بلاعوض و یا بهره بسیار پایینی داشته باشند چراکه تسهیلات درصد بالا را کارفرمایان قبول نمی کنند، به عبارت دیگر با توجه به کرونا درآمدی ندارد که بخواهد بازپرداخت کنند.

اراده‌ای برای کنترل تورم وجود ندارد

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: ما هم مانند سایر مردم، منتقد وضع اقتصادی هستیم و به همین دلیل طرح استیضاح وزیر اقتصاد را با بیش از ۱۰۰ امضا آماده کردیم ولی اعلام وصول نشد! بحث تورم زخمی است که همه خورده اند و نه تنها ساماندهی نمی‌شود و چرخه توزیع، مناسب نیست بلکه هر روز هم افزایش می یابد. متاسفانه اراده ای برای اینکه تورم را کاهش دهند وجود ندارد و سعی می کنیم حداقل حقوق را افزایش دهیم و با فشار بر وزارت اقتصادی و بانک مرکزی اجازه ندهیم که سال آینده تورمی به تورم امسال اضافه شود.

توزیع یارانه‌ها هدفمند نیست

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وضعیت یارانه‌ها، اظهار کرد: توزیع یارانه‌ها، هدفمند نیست یعنی یکسری یارانه پنهان داریم که صرفا دهک های بالای جامعه از آن بهره مند می‌شوند. تمام سعی ما این است که بتوانیم این یارانه ها را هدفمند کنیم که بخشی را در لایحه بسته معیشتی کرونا دیدیم.

هدفمند کردن یارانه‌ها در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار دارد

اختلاف ۱۰ برابری حقوق دهک‌های بالا و پایین جامعه

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اختلاف حقوق دهک بالا و پایین جامعه حداقل ۱۰ برابر است، به عنوان مثال اگر دهک پایین یک میلیون و دهک بالا ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد متاسفانه دهک بالا همچنان از یارانه‌ها پنهان و آشکار هم استفاده می کند! هدف ما از هدفمند کردن واقعی یارانه‌ها کمک به اشتغال و رساندن آن به دست افرادی است که واقعا نیازمند هستند. بعد از رسیدگی به بودجه این موضوع مورد بررسی خواهدگرفت و در حال حاضر صرفا کلیات این موضوع مطرح شده است .

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: