۰

چکاپ های ضروری برای خانم ها

بانوان باید بیش از بقیه مراقب سلامت خود باشند برای اطمینان حاصل کردن از سلامت بدن خود باید برخی چکاب های متفاوت را انجام بدهند.
کد خبر: ۲۵۳۲۴۰
۱۰:۰۶ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

«شیعه نیوز»: برای اینکه بدن سالمی داشته باشید، حتماً باید اطمینان حاصل کنید که به موقع به پزشک مراجعه می کنید و چکاپ های مختلف را انجام می دهید. مطالعات اخیر نشان می دهد که فقط 8 درصد افراد بالای 35 سال چکاپ های پزشکی را اولویت قرار می دهند و از بیماری ها جلوگیری می کنند یعنی 92 درصد انسان ها هرگز به فکر این چکاپ ها نیستند و اهمیت آن را فراموش می کنند.

در این بین خانم ها باید بیش از بقیه مراقب سلامت خود باشند اما به نظر شما یک خانم باید چند وقت یکبار چکاپ انجام دهد تا مطمئن شود که بدن سالمی دارد؟ در این قسمت چکاپ های ضروری مخصوص خانم ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. سرطان سینه ؛ ماموگرافی

ماموگرام یک نوع تصویر برداری با اشعه ایکس است که از بافت سینه انجام می شود. این تصاویر برای تشخیص علائم اولیه سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرد. همه خانم ها باید از سن 50 سالگی شروع به ماموگرام کنند اما بهتر است که خیلی زودتر این کار را انجام دهند. یعنی از سن 40 سالگی شروع کنند سپس با پزشک خود مشورت کنند که چند وقت یک بار به انجام این آزمایش نیاز دارند . اگر شما در معرض خطر سرطان سینه باشید ، احتمالا باید قبل از 30 سالگی آزمایش را شروع کنید.

2. پوکی استخوان ؛ تست تراکم استخوان

همزمان که سن بالا می رود، استخوان ها ضعیف تر می شوند و شکننده تر می گردند. برای تست تراکم استخوان از یک دستگاه اشعه ایکس مخصوص استفاده می کنند. همه بخش های مختلف بدن را مورد آزمایش قرار می دهند، قدرت و ضخامت استخوان را می سنجند و سپس بر اساس نتایج مورد نظر، پزشک یک برنامه برای درمان که مناسب فرد باشد را تعیین می کند. در سن 65 سالگی یا در دوران یائسگی در موارد با ریسک بالا، حتما باید تست تراکم استخوان انجام شود و سپس پزشک می تواند بگوید که شما چند وقت یکبار به این نوع آزمایش نیاز دارید.

3. فشار خون بالا ؛ آزمایش فشار خون

فشار خون بالا عامل ایجاد مشکلات سلامتی مثل بیماری قلبی است و اگر درمان نشود، ضرر زیادی به بدن می رساند. پس حتماً فشار خون خود را هر چند سال چک کنید. اگر فشار خون بالایی داشتید، راهکارهای مختلفی برای پایین آوردن آن وجود دارد.

4. برای سرطان کولورکتال یا معده و روده ؛ کولونوسکوپی

سرطان معده و روده روی نواحی از روده ، مقعد و رکتوم اثر می گذارد . بررسی سلامتی در این ناحیه می تواند هر مشکلی را از قبل نشان دهد. معمولا کلونوسکوپی هر 10 سال یک بار به افراد توصیه می شود و پزشکان پیشنهاد می کنند که آن را از سن 45 سالگی شروع کنید زیرا ابتلا به این سرطان ها معمولاً از سن پایین تری افراد را درگیر می کند بنابراین بهتر است خانم ها هم این موضوع را مدنظر داشته باشند.

5. دیابت

دیابت زمانی اتفاق می افتد که بدن قابلیت تجزیه قندها را نداشته باشد، قند زیاد در بدن می تواند عاملی برای مشکلاتی مثل دیابت باشد. معمولاً پیشنهاد می کنند که خانم های دارای اضافه وزن، بین سنین 40 تا 70 سال، حتماً برای دیابت آزمایش دهند. عوامل دیگری که می تونند روی این وضعیت تاثیر بگذارد، زیاد هستند اما خانم ها بهتر است با هر شرایطی از سن 40 سالگی به بعد، شروع به آزمایش برای جلوگیری از دیابت کنند. خانم هایی که کلسترول بالا دارند یا در خانواده آن ها این بیماری زیاد است یا علائم آن را دارند، حتما باید زودتر این آزمایش را شروع کنند.

چکاپ های ضروری برای خانم ها

6. برای کلسترول بالا

بالا بودن کلسترول مثل فشار خون می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. پس حتما باید سطح کلسترول را هر 5 سال یکبار بسنجید تا اگر سطح آن بالاست، با بهبود رژیم غذایی، وضعیت خود را بهتر کنید.
7. برای سرطان رحم

ابتلا به عفونت های انتقال یافته یا سابقه سیگار کشیدن باعث می شود که افراد بیشتر در معرض سرطان رحم قرار بگیرند. برای تشخیص آن حتما باید آزمایش بدهید. در طول آزمایش سلول های رحم هم بررسی می کنند و موارد غیر طبیعی را در آن ها می سنجند. پزشک ممکن است یک روتین برای آزمایش رحم تجویز کند که حتما باید به آن پایبند باشید.

8. آزمایش اچ آی وی

اچ آی وی یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی حمله می کند، و مبارزه با عفونت ها و بیماری ها را سخت تر می کند. افراد اگر بدانند که به این ویروس مبتلا هستند، راحت تر می توانند جلوی افزایش آن را بگیرند و حداقل این که آن را به دیگران انتقال نمی دهند. پزشک می تواند به شما اطلاع رسانی کند که چند وقت یک بار این آزمایش را بدهید.

9. برای بیماری های آمیزشی

اگر همسرتان به بیماری مبتلاست، بهتر است که هر چه زودتر به انجام این آزمایش های مخصوص بیماری های آمیزشی بپردازید. در غیر این صورت باز هم بهتر است که این آزمایش را بدهید. هر چه سریع تر این بیماری ها را تشخیص دهید، مدیریت و درمان آن برای شما راحت تر خواهد بود.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: