۰

کمبود پرستار در بیمارستان‌های اهواز

خوزستان در وضعیت ویژه؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده وضعیت بیمارستان‌های خوزستان به گونه‌ای است که کنترل بیماران ورودی و تخت‌های بیمارستانی بسیار دشوار شده است و از طرف دیگر روز گذشته رکورد کشوری انجام روزانه تست مجددا در خوزستان شکسته شد با انجام ۱۴ هزار تست. ادامه شرایط پیچیده خوزستان باعث شد که وزیر کشور در استان خوزستان "وضعیت ویژه" اعلام کند.
کد خبر: ۲۵۳۱۲۷
۱۰:۲۶ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، خوزستان در وضعیت ویژه؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده وضعیت بیمارستان‌های خوزستان به گونه‌ای است که کنترل بیماران ورودی و تخت‌های بیمارستانی بسیار دشوار شده است و از طرف دیگر روز گذشته رکورد کشوری انجام روزانه تست مجددا در خوزستان شکسته شد با انجام ۱۴ هزار تست. ادامه شرایط پیچیده خوزستان باعث شد که وزیر کشور در استان خوزستان "وضعیت ویژه" اعلام کند.

 با وجود اعمال محدودیت‌های نسبتا گسترده در خوزستان، به نظر می‌رسد محدودیت‌ها به صورت نیم‌بند اجرا می‌شوند و برخی واحدهای صنفی زیر بار تعطیلی نرفته‌اند. به عنوان مثال یک پاساژ لوازم خرازی در بازار هسته مرکزی شهر همچنان باز است و فروشگاه‌ها و برندهای مختلف هم برای مشتریان‌شان پیامک امکان خرید حضوری می‌فرستند.

همه اینها در شرایطی است که به گفته سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان بار مراجعه به بیمارستان‌ها همچنان افزایشی است. در این وضعیت، استاندار خوزستان مطرح کرده که اگر روند فعلی بیماری ادامه یابد باز هم از ستاد ملی، تعطیلی و قرنطینه خوزستان را درخواست می‌کند.

کمبود پرستار در بیمارستان‌های اهواز

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

قرار است ستاد ملی کرونا اختیاراتی برای تصمیم‌گیری به خوزستان بدهد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا باید امکانات بیشتری برای پشتیبانی از خوزستان در مبارزه با این ویروس ارسال کند و اجازه دهد تصمیمات در درون استان خوزستان و متناسب با شیوع ویروس اتخاذ شوند.

شبیب جویجری در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: قرار است ستاد ملی مقابله با کرونا اختیاراتی در اختیار ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان قرار دهد تا این ستاد، آخرین وضعیت استان را در خصوص شیوع کرونا بررسی و متناسب با شرایط بهداشتی و درمانی، شیوع کرونا و همچنین متناسب با وضعیت ضرر و زیان اصناف، برای استان خوزستان تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: با توجه به صحبت‌های انجام‌شده، قرار است در یکی دو روز آینده بررسی‌های کارشناسی این کار انجام شود تا استان خوزستان متناسب با شرایط برای استان تصمیم بگیرد نه اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا، فی‌البداهه کارهایی انجام دهد.

نماینده اهواز تصریح کرد: باید برای خوزستان متناسب با حجم بیماری و شیوع آن، در خوزستان تصمیم‌گیری و اقداماتی انجام شود تا جان و مال مردم از این بیماری محفوظ بماند.

جویجری افزود: امکانات در خوزستان متناسب با وضعیت شیوع ویروس کرونا در این استان نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا باید امکانات بیشتری برای پشتیبانی از خوزستان در مبارزه با این ویروس ارسال کند و اجازه دهد تصمیمات در درون استان خوزستان و متناسب با شیوع ویروس اتخاذ شوند.

سرپرست معاونت درمان علوم پزشکی اهواز مطرح کرد

کمبود پرستار در بیمارستان‌های اهواز / تخلیه تخت‌ها برای بستری بیماران کووید

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر روند شیوع کرونا در خوزستان همچنان به همین شکل ادامه داشته باشد، بیماران غیر کووید از جمله بیماران قلبی عروقی و سرطانی مراکز درمانی دانشگاهی را به بیمارستان‌های بخش خصوصی منتقل خواهیم کرد و تخت‌های بیشتری را برای بیماران کووید در نظر خواهیم گرفت.

دکتر فرهاد سلطانی اظهار کرد: پیک جدید کرونا در خوزستان از حدود ۲۰ روز پیش آغاز شده و سرایت و شدت آن نسبت به سوش قبلی به شدت بیشتر است.

وی افزود: با توجه به این مساله در فاصله زمانی بسیار کوتاهی، شاهد تعداد بالای مراجعات به مراکز درمانی هستیم هر چند که ظرفیت بیمارستانی استان خوزستان محدود و مشخص است اما تعداد بیماران، بیشتر از ظرفیت بیمارستانی و پرستاری استان است. در این زمینه با هماهنگی‌های انجام‌شده با روسای بیمارستان‌ها و هیات رئیسه دانشگاه جندی شاپور اهواز، توانسته‌ایم این مساله را مدیریت کنیم.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: با شروع این پیک، مجددا همه بخش‌های بیمارستان رازی اهواز به صورت کامل در اختیار بیماران کووید قرار گرفت و پس از گذشت چند روز مجبور شدیم سایر بیمارستان‌ها را نیز به مرور وارد مدار بستری بیماران کرونایی کنیم. در این راستا، بیمارستان امیرالمومنین اهواز نیز به صورت کامل در اختیار بیماران کووید قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر دو بیمارستان در اهواز به صورت کامل در حال ارائه خدمات به بیماران کووید هستند و شش بیمارستان نیز هم بیماران کووید و هم بیماران در بخش‌های دیگر را پذیرش می‌کنند.

 

سلطانی گفت: مشکل اصلی ما در ارتباط با تخت‌های مراقبت ویژه است؛ در زمینه تخت‌های عادی، مشکل حاد نیست و می‌توانیم شرایط را با وضعیت موجود مدیریت کنیم اما در خصوص بیماران بدحال و پذیرش این بیماران مشکلاتی داریم.

وی افزود: ویروس کرونا در حال حاضر بیشتر بخش‌های جنوب خوزستان از جمله شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، اهواز و ماهشهر را به شدت درگیر کرده است و شهرهای شمالی خوزستان با وضعیت پایدارتری مواجه هستند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وضعیت مراجعه به بیمارستان‌ها گفت: در پیک جدید کرونا در خوزستان آمار مراجعات به بیمارستان‌ها بسیار بالا بوده است و مجبور شدیم نسبت به آزادسازی تخت‌های بیمارستان‌ها برای بستری بیماران کووید اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: ابطال اعمال جراحی الکتیو و به ویژه عمل‌های زیبایی، یکی از اقداماتی بود که در راستای آزادسازی تخت‌های بستری انجام شد.

سلطانی ادامه داد: جابه‌جایی‌هایی نیز در برخی بیمارستان‌ها انجام شده است تا تخت‌های بیمارستان‌ها به بیماران کووید اختصاص یابد. برای مثال تعدادی از بیماران روانپزشکی بیمارستان سینا را به بیمارستان سلامت منتقل کردیم و تخت‌های بیمارستان سینا را به بیماران کووید اختصاص دادیم و کار را مدیریت کردیم.

وی افزود: با مدیریت تخت و مدیریت تامین نیروی انسانی، شرایط را در بیمارستان‌ها مدیریت کرده‌ایم. اگر روند شیوع کرونا در خوزستان همچنان به همین شکل ادامه داشته باشد، بیماران غیر کووید از جمله بیماران قلبی عروقی و سرطانی مراکز درمانی دانشگاهی را به بیمارستان‌های بخش خصوصی منتقل خواهیم کرد و تخت‌های بیشتری را برای بیماران کووید در نظر خواهیم گرفت.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تمایل و ترجیح این است که بیماران کووید زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مراقبت و درمان شوند زیرا امکانات و داروهایی در اختیار دانشگاه قرار دارد که می‌توانیم به کمک آن‌ها بیماران را درمان کنیم.

وی در خصوص کمبود پرستار در بیمارستان‌ها نیز افزود: کمبود پرستار معضلی است که در کل کشور وجود داشت اما در پیک‌های کرونا این مساله به صورت بارز مشهود است. این مساله به ویژه برای بخش‌های مراقبت ویژه بسیار بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا تعداد پرستارهای آموزش‌دیده برای بخش‌های ویژه محدود هستند اما در بیمارستان‌ها تعداد تخت‌های ویژه را افزایش داده‌ایم.

سلطانی افزود: به مرکز فراخوان داده‌ایم تا در صورت ادامه پیک کرونا در خوزستان، در بحث کمبود پرستار به ما کمک شود زیرا وضعیت در استان خوزستان حاد است اما در سایر استان‌ها به این شدت نیست.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص قرنطینه و تعطیلی خوزستان بیان کرد: قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها، مراحل و قواعد مشخصی دارد که موافق آن هستم. باید شکلی از محدودیت در استان ایجاد شود و حتی برای افرادی که قوانین و پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند جرایمی در نظر گرفته شود که البته بازدارنده باشد.

وی با بیان اینکه آمار مرگ و میر کرونا در خوزستان در مقایسه با پیک‌های قبلی افزایش داشته است، افزود: آنچه که به عنوان محدودیت برای جلوگیری از شیوع کرونا مطرح می‌شود تا حدودی در خوزستان رعایت نشد و این مساله باعث شد که با شرایط فعلی مواجه شویم. مردم باید خودشان همت کنند و وضعیت را درک کنند.

سلطانی گفت: نمی‌توان این ویروس و روند آن را برای آینده پیش‌بینی کرد و با قاطعیت گفت که در ادامه راه، با پیک جدیدی مواجه می‌شویم یا خیر اما باید تا اطلاع ثانوی مراعات و همه موارد بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کرد.

وی بیان کرد: گاه تخلفاتی در خصوص انجام عمل‌های غیرضروری از جمله عمل‌های زیبایی در برخی از بیمارستان‌ها در این شرایط سخت کرونایی انجام شده است که با متخلفان در این زمینه بر اساس اهرم‌هایی که در اختیار داریم برخورد و جرایمی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد. کسی که بخواهد با سلامت مردم بازی کند باید منتظر جریمه باشد و با کسی در این زمینه شوخی نداریم.

به دلیل عدم رعایت محدودیت‌های کرونایی؛

برج تجاری کیانپارس اهواز پلمب شد

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از پلمب ۱۰۰ مکان تجاری در غرب اهواز از جمله برج کیانپارس خبر داد.

دکتر مهران احمدی‌بلوطکی گفت: با اعلام وضعیت قرمز در استان خوزستان، محدودیت‌ها برای مقابله با انتشار ویروس کرونا شدت گرفت و طبق محدودیت‌های تعیین شده توسط ستاد ملی کرونا برای استان خوزستان، فعالیت اصناف غیرضروری تخلف محسوب می‌شود.

وی افزود: تیم‌های نظارتی مرکز بهداشت غرب اهواز در قالب طرح شهید سلیمانی در راستای قطع زنجیره انتقال کرونا با همراهی بسیج و انتظامات، بازدیدهای مداومی در سطح شهر اهواز دارند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز بیان کرد: در هفته گذشته بالغ بر ۱۰۰ واحد شامل رستوران، تاکسی سرویس، پوشاک، مشاور املاک، آشپزخانه، تالار و سایر محل‌های برگزاری عروسی شناسایی و پلمب شدند.

وی افزود: همچنین برج کیانپارس اهواز به دلیل بی‌توجهی به مصوبات ستاد مدیریت کرونا و عدم رعایت محدودیت‌های تعیین‌شده، ۱۲ اسفندماه پلمب شد.

احمدی‌بلوطکی تصریح کرد: وضعیت استان خوزستان ویژه اعلام شد. مردم باید همراه و هم‌قدم با بهداشت باشند زیرا تجمعات، گاه عواقب جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

استاندار عنوان کرد

ارائه مجدد پیشنهاد تعطیلی خوزستان در صورت تداوم وضعیت فعلی

استاندار خوزستان گفت: با توجه به وضعیت خوزستان در شیوع کرونا، اگر این وضعیت ادامه داشته باشد برای هفته آینده مجددا پیشنهاد تعطیلی و قرنطینه خوزستان را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهیم کرد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار کرد: وضعیت خوزستان از نظر شیوع کرونا خوب نیست و مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به دستورات ستاد مدیریت کرونا توجه جدی داشته باشند.

وی در خصوص احتمال طرح مجدد پیشنهاد تعطیلی در خوزستان افزود: با توجه به وضعیت خوزستان در شیوع کرونا، اگر این وضعیت ادامه داشته باشد برای هفته آینده مجددا پیشنهاد تعطیلی و قرنطینه خوزستان را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهیم کرد.

استاندار خوزستان گفت: در صورت ادامه وضعیت فعلی در خوزستان تا اواخر هفته، پیشنهاد تعطیلی و قرنطینه استان خوزستان برای تصمیم گیری در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا ارائه می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان:

دولت در "وضعیت ویژه کرونایی" کمک‌های بیشتری به خوزستان بفرستد

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: تاکنون در هیچکدام از شهرها و استان‌های کشور وضعیت ویژه نداشته‌ایم و اکنون که در خوزستان وضعیت ویژه کرونا اعلام شده است باید شاهد بسیج همه امکانات برای حفظ سلامت مردم در خوزستان باشیم.

سید کریم حسینی با اشاره به اعلام "وضعیت ویژه کرونایی" در خوزستان از سوی وزیر کشور اظهار کرد: اقدامات و تصمیماتی که برای خوزستان اتخاذ می‌شود باید با هدف کمک به استان باشد و اعلام وضعیت ویژه کرونایی در خوزستان نیز باید در این راستا باشد.

وی با بیان اینکه خوزستان در وضعیت ویژه کرونایی امکانات بیشتری نیاز دارد، افزود: دولت و وزارتخانه‌های تابعه باید کمک‌های خود به خوزستان را افزایش دهند؛ این کمک‌ها باید در بخش‌های مراکز درمانی و تخت‌های بیمارستانی، کادر درمان خوزستان، تجهیزات ضروری مورد نیاز برای بیمارستان‌ها و واکسیناسیون اقشار آسیب‌پذیر، به سمت خوزستان روانه شوند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: اگر اختصاص این کمک‌ها به بخش‌های مختلف خوزستان در وضعیت ویژه کرونایی که برای خوزستان در نظر گرفته‌شده تعریف شود، خوب است و ما نیز از گذشته طالب و پیگیر آن بوده‌ایم.

حسینی با بیان اینکه باید از محدودیت‌هایی که باعث زحمت و مشکلات برای مردم می‌شوند، اجتناب کرد؛ گفت: برخی از محدودیت‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند و حتما باید اجرایی شوند و مردم نیز قطعا این مساله را درک می‌کنند و می‌پذیرند. باید شرایطی در خوزستان حاکم شود تا شاهد افزایش مرگ و میر و آمار بستری‌ها نباشیم.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر کشور در خصوص اعلام "وضعیت ویژه کرونایی" در خوزستان و لزوم روانه شدن امکانات دستگاه‌ها به سمت استان خوزستان افزود: وزیر کشور مسئول قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا کشور است و صحبت‌های ایشان برای دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است. باید شاهد عمل به دستورات وزیر کشور باشیم و امکانات به سمت خوزستان روانه شوند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: تاکنون در هیچکدام از شهرها و استان‌های کشور وضعیت ویژه نداشته‌ایم و اکنون که در خوزستان وضعیت ویژه کرونا اعلام شده است باید شاهد بسیج همه امکانات برای حفظ سلامت مردم در خوزستان باشیم.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در استان مطرح کرد

بار زیاد مراجعه به بیمارستان‌های خوزستان / سهمیه واکسن خوزستان افزایش می‌یابد

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: همه عوامل اجرایی دولت در تلاش هستند که کمبودهای استان خوزستان را رفع کنند ولی بار مراجعه به بیمارستان‌ها کماکان زیاد است و از مردم خواهش می‌کنیم بیشتر همکاری کنند.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: تغییر رنگ‌بندی جدیدی در استان خوزستان نداشته‌ایم و کماکان ۱۱ شهر قرمز هستند و عدد ۱۲ شهر که اعلام شده بود را اصلاح می‌کنم.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص اعلام شرایط ویژه در خوزستان از سوی وزارت کشور افزود: عصر سه‌شنبه نشست مشترک قرارگاه عملیاتی خوزستان و قرارگاه مرکزی به صورت ویدئوکنفرانس با وزیر کشور و معاون بهداشت وزارت بهداشت برگزار شد. با توجه به اینکه وضعیت استان خوزستان در شهرهایی قرمز است و تعداد بیماران زیاد است، نیازمند بودیم که از ستاد ملی نگاه ویژه‌ای به خوزستان شود.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: در تامین واکسن از آقای وزیر خواستم و ایشان تاکید کردند که سهمیه استان خوزستان در توزیع اخیر بیشتر می‌شود؛ با توجه به اینکه بیماران خاص و پرسنل درمانی خوزستان در خطرناک‌ترین حالت هستند.

وی افزود: دومین مورد، تشدید محدودیت‌ها بود. تشدید محدودیت‌هایی که در سه هفته گذشته انجام شد شاخص RT را از ۱.۵۹ به ۱.۲۳ رسانده است یعنی سه هفته پیش به ازای هر ۱۰۰ بیمار، ۱۵۹ بیمار تولید می‌شد و اکنون به ازای هر ۱۰۰ بیمار ۱۲۳ بیمار تولید می‌شود. هر چند آهنگ انتشار بیماری کمتر شده اما تا زمانی که به عدد یک نرسیم این پیک شکسته نمی‌شود و باید این محدودیت‌ها و همکاری مردم و رعایت پروتکل‌ها و ماسک زدن ادامه یابد.

ابول‌نژادیان در خصوص تامین تجهیزات و امکانات نیز تصریح کرد: تجهیزات تست و کیت‌های تشخیصی روزانه برای ما ارسال می‌شود و نیاز ما تامین می‌شود و وزیر بهداشت در این زمینه حمایت ویژه‌ای دارد. در خصوص دستگاه‌های اکسیژن‌ساز کمبود داشتیم که در همین هفته، سه دستگاه بزرگ اکسیژن‌ساز وارد بیمارستان‌ها شد و دو دستگاه نیز که برای تعمیر اساسی داده بودیم، اورهال شدند.

وی افزود: دستگاه‌های ونتیلاتور نیز برای ICU بزرگ بیمارستان امام اهواز نیاز بود که بخش زیادی از آن تامین شد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: همه عوامل اجرایی دولت در تلاش هستند که کمبودهای استان خوزستان را رفع کنند ولی بار مراجعه به بیمارستان‌ها کماکان زیاد است و از مردم خواهش می‌کنیم بیشتر همکاری کنند. در حال حاضر سطح رعایت پروتکل‌ها در استان خوزستان از ۵۰ درصد قبل به ۸۲ درصد رسیده است و تا ۹۵ درصد فاصله است که افزایش یابد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: در حال حاضر در بیمارستان‌ها برای بیماران ترومایی، تصادفی و اعمال جراحی با کمبود خون مواجه هستند؛ مراکز انتقال خون با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و شرایط ایمن آماده دریافت خون از اهداکنندگان هستند و از مردم می‌خواهیم نگاه ویژه‌ای به این بیماران داشته باشند و نسبت به اهدای خون اقدام کنند تا مشکلی در تامین خون استان خوزستان پیدا نکنیم.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: